• zmiana_statutu_zwiazku_ZSC 16.12.2021
    201 KB
  • zm._statutu_zzsc-07.04.2021
    302 KB
  • Nowy Statut ZZSC z 2020
    4 MB




UCHWAŁA Nr XLV/219/2022
RADY POWIATU ŚWIDWIŃSKIEGO
z dnia 15 grudnia 2022 r.




w sprawie przystąpienia Powiatu Świdwińskiego do związku powiatowo-gminnego pod nazwą „Związek Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej” i przyjęcia jego statutu




    Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. f ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  (t.j. Dz.U. z 2022r. poz.1526) oraz art. 65 ust. 2, art. 67 ust. 1 w zw.  z art. 72a ust. 2  ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2022r. poz. 1526) uchwala się, co następuje:

    § 1. Wyraża się zgodę na przystąpienie Powiatu Świdwińskiego do związku powiatowo-gminnego pod nazwą „Związek Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej” z siedzibą w Drawsku Pomorskim i przyjęcie statut Związku opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z 2009r. Nr 18, poz. 760, z 2012r. poz. 590,   z 2013r. poz. 2531, z 2014r. poz. 4980, z 2015r. poz. 2684, z 2018r. poz. 1458, z 2020r. poz. 654, z 2021r. poz. 1490, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 
 § 2.  Na dodatkowego delegata Powiatu Świdwińskiego w Zgromadzeniu Związku Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej wyznacza Pana Zdzisława Pawelca.

 § 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Świdwińskiego
 
 § 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.            




                                                          


                                       
                                                                                    

                                                                                                        




Uzasadnienie

I.  Miejskie Obszary Funkcjonalne a instrument Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 znaczne środki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego dostępne będą w programach regionalnych i rządowych z zastosowaniem instrumentu ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).
Istotą ZIT jest realizacja partnerskich projektów przyczyniających się do rozwoju miejskich obszarów funkcjonalnych wskazanych przez władze samorządowe w dokumentach strategicznych województw. W Województwie Zachodniopomorskim jednym z nich jest Obszar Funkcjonalny Strefy Centralnej (OF Strefa Centralna), który obejmuje swymi granicami 3 powiaty: drawski, świdwiński i łobeski oraz  wszystkie  gminy tych powiatów. Łącznie 19 jednostek samorządu terytorialnego  .

Rekomendowany w programach operacyjnych  perspektywy finansowej  2021-2027 zakres tematyczny wsparcia za pomocą instrumentu ZIT dotyczy następujących grup tematycznych :
·    niskoemisyjnego transportu miejskiego,
·    poprawy stanu środowiska naturalnego,
·    zwiększenia efektywności energetycznej,
·    wsparcia rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego,
·    rozwoju turystyki,.
·    tworzenia warunków do rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.
 
W projekcie programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027, dla ZIT MOF Strefy Centralnej zarezerwowano wstępnie kwotę około 27,2 mln EURO.
 

II.  Instytucjonalizacja Partnerstwa Strefy Centralnej – Związek ZIT.

Niezbędnym krokiem do realizacji ZIT jest zawiązanie zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa – tzw. związku ZIT.  Zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy wdrożeniowej, związki ZIT mogą być utworzone w jednej z form współpracy jednostek samorządu terytorialnego wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372):
1)    porozumienia międzygminnego (art. 74),
2)    stowarzyszenia gmin (art. 84),
3)    związku komunalnego – międzygminnego lub powiatowo-gminnego (art. 64-73b)

Udział w Związku ZIT samorządu powiatowego implikuje zastosowanie przepisów art. 5 ust. 2, art. 72a, art. 73 i art. 75 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym               (Dz. U. z 2020 r. poz. 920, z 2021 r. poz. 1038).

 Rekomendacja Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej :

Związek komunalny jest najbardziej dojrzałą i najtrwalszą formułą partnerstw JST zawiązywanych w celu wspólnej realizacji zadań, a tym samym wydaje się najbardziej odpowiednią formą dla Związku ZIT. Możliwość opracowania i przyjęcia przez związek komunalny strategii niezbędnej do wdrożenia instrumentu ZIT, a także odpowiedzialność za jej realizację, stanowi największą przewagę nad innymi formami prawnymi, co czyni związek komunalny najefektywniejszą formą współpracy.   

Rada Partnerstwa Strefy Centralnej, na posiedzeniu w dniu 22 września b.r. wyraziła pozytywną opinię do propozycji powołania związku ZIT w ramach istniejącego już komunalnego Związku Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej z siedzibą w Drawsku Pomorskim.


III.  Strategia ZIT a strategia Partnerstwa Strefy Centralnej

Rekomendacje doradców Związku Miast Polskich :

1.    Przyjęta w ramach programu Centrum Wsparcia Doradczego (CWD) strategia Partnerstwa Strefy Centralnej, po niewielkich modyfikacjach może spełniać wymogi strategii  terytorialnej ZIT niezbędnej w staraniach o środki w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.
Modyfikacji i uzupełnień wymagają przede wszystkim : lista projektów, opis sposobu wyborów projektów i powiązań między nimi, opis konsultacji społecznych strategii.  Prace nad strategią ZIT muszą poza tym przebiegać zgodnie z procedurami określonymi w prawie, np. do strategii musi być wykonana Ocena Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko a do wszystkich elementów strategii musi mieć możliwość wyrażenia opinii powołane w tym celu ciało doradcze składające się z przedstawicieli wszystkich właściwych dla obszaru realizacji ZIT partnerów społeczno-gospodarczych.
Rekomenduje się w związku z tym podjęcie prac nad opracowaniem strategii ZIT, biorąc za podstawę wyjściową strategię Partnerstwa Strefy Centralnej przyjętą przez Radę Partnerstwa  w dniu 30 września 2021 roku, w ramach programu CWD.
2.    Strategia, o której mowa w p.1, wyposażona dodatkowo w model struktury funkcjonalno-przestrzennej,  może stać się zupełnie nowym jakościowo i istotnym elementem kształtowania rozwoju społeczno-gospodarczego MOF Strefy Centralnej.

IV.  Dostosowanie istniejącego związku komunalnego do potrzeb związku ZIT.

W przypadku wyboru związku komunalnego jako formy prawnej Związku ZIT, powinny być przeprowadzone następujące etapy:

Etap 1.
Liderzy Partnerstwa – starostowie/burmistrzowie/wójtowie przeprowadzają nieoficjalne
negocjacje dotyczące projektu zmian w statucie związku powiatowo-gminnego dostosowujących go do potrzeb związku ZIT (projekt takich zmian dot. statutu Związku Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej zawiera załącznik do uzasadnienia);

Etap  2.  
Na podstawie uzgodnionego projektu zmian statutu związku powiatowo – gminnego,   rady gmin i powiatów nie będących członkami związku podejmują  uchwały w sprawie przystąpienia do związku powiatowo-gminnego i przyjęcia statutu związku w brzmieniu dotychczas obowiązującym (art. 65 ust. 1 p. 2 u.s.g.; art. 65 ust. 2 u.s.p.).

Etap  3.
Zarząd Związku wysyła projekt zmian statutu związku do uzgodnienia z wojewodą. Zajęcie stanowiska przez wojewodę następuje w terminie 30 dni od dnia doręczenia projektu statutu (art. 67 ust. 1 p.1a u.s.g.; art. 67 a ust. 1 w zw. z art. 67 ust. 1a i 1b u.s.p.)

Etap 4
Po uzgodnieniu z wojewodą, Zgromadzenie członków związku powiatowo – gminnego podejmuje uchwałę o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego, z uwzględnieniem zapisów o poszerzeniu listy członków związku o nowe gminy i powiaty, o których mowa w etapie 2.

Etap  5
Rady powiatu/gmin będących uczestnikami Związku, mogą w formie uchwały, wnieść sprzeciw w stosunku do uchwały zmieniającej statut związku w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały zmieniającej statut związku (art. 67a ust. 3 u.s.g.;  art. 67 a ust. 3 u.s.p)

Etap  6.
Przewodniczący związku komunalnego przekazuje uchwalony przez zgromadzenie członków związku statut związku do publikacji w  Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.


Uwaga : finansowanie przez związek poszczególnych projektów i przedsięwzięć może być precyzyjnie opisane w statucie i porozumieniach związku i nie musi wymagać udziału w tych projektach wszystkich JST – członków związku, za wyjątkiem spraw związanych z opracowaniem strategii ZIT i kosztów związanych stricte z funkcjonowaniem związku jako związku ZIT.   




Sporządziła:
Beata Gadzinowska