• Raport z głosowania
    172 KB

UCHWAŁA Nr  X/48/19
RADY POWIATU ŚWIDWIŃSKIEGO
z dnia 26 września 2019 r.

w sprawie ustalenia wysokości opłat związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu obowiązujących w roku 2020

  

 Na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.) uchwala się,
co następuje:

    § 1. Uchwała określa wysokość opłat za usunięcie pojazdów w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, opłat za przechowywanie tych pojazdów na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w związku z wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadku, o którym mowa w art. 130a ust. 2a tej ustawy.

    § 2. 1. Ustala się następujące wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi:
1)    rower lub motorower – 113,00 zł;
2)    motocykl – 223,00 zł;
3)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 486,00 zł;
4)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 7,5 t – 606,00 zł;
5)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t – 857,00 zł;
6)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 1.263,00 zł;
7)    pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 1.537,00 zł.
        2. Ustala się następujące wysokości opłat za jedną dobę przechowywania pojazdu:
1)    rower lub motorower – 2,00 zł;
2)    motocykl – 3,00 zł;
3)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 5,00 zł;
4)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 7,5 t – 25,00 zł;
5)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t – 25,00 zł;
6)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 25,00 zł;
7)    pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 150,00 zł.
    3. Opłatę nalicza się za każdą rozpoczętą dobę przechowywania pojazdu na parkingu strzeżonym, licząc od pierwszej godziny przechowywania pojazdu.
    4. Ustala się następujące wysokości kosztów powstałych w związku z wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu, w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu:
1)    rower lub motorower – 57,00 zł;
2)    motocykl – 112,00 zł;
3)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 243,00 zł;
4)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 7,5 t – 303,00 zł;
5)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 t – 429,00 zł;
6)    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 632,00 zł;
7)    pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 769,00 zł.
    § 3. Wraz z wejściem w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XLIV/183/18 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu obowiązujących w roku 2019.

    § 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Świdwinie.

    § 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.


Sporządził:
Sebastian Michalski



U Z A S A D N I E N I E


    Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu dla pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym należy do zadań własnych powiatu.
Zgodnie z art. 130a ust. 6 ww. ustawy Rada Powiatu corocznie uchwala wysokość opłat, kosztów usuwania z drogi i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu. Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów stanowią dochód własny powiatu.
 Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza w „Monitorze Polskim” maksymalne stawki opłat. Aktualne maksymalne stawki opłat na rok 2020 zamieszczone są w monitorze Ministra  Finansów (obwieszczenie z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Monitor Polski poz. 735).  

Proponuje się utrzymanie ubiegłorocznych stawek za usunięcie oraz za dobę przechowywania wszystkich rodzajów pojazdów  w wysokościach wymienionych w projekcie uchwały.
Bezpośrednim powodem ich znacznego obniżenia w roku 2019 są liczne postępowania sądów administracyjnych wszczęte na wnioski właściwych prokuratur zarzucających powiatom zawyżanie stawek w celu osiągnięcia jak najwyższych dochodów. Postępowania te każdorazowo kończą się uchyleniem przedmiotowych uchwał.
„Przesłankami materialnoprawnymi, którymi winien kierować się organ samorządu podejmując uchwałę na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym są: konieczność sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z dróg
i przechowywania tych pojazdów na parkingach strzeżonych oraz koszty usuwania
i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu. Treść art. 130a ust. 6 wskazuje,
że żadne inne przesłanki, poza wymienionymi w tym przepisie, nie mogą wpłynąć na sposób zrealizowania upoważnienia ustawowego. Organ ma obowiązek wziąć pod uwagę powyższe kryteria materialnoprawne, co daje organowi pewną elastyczność w kształtowaniu treści uchwały. Uchwała w przedmiocie ustalenia opłat za usuniecie pojazdu i jego przechowywanie będzie zgodna z prawem wtedy, gdy jej treść będzie zdeterminowana wyłącznie koniecznością sprawnej realizacji tych zadań i kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, a nie innymi okolicznościami, a wysokość przyjętych stawek opłat będzie wynikiem wzięcia pod uwagę wyłącznie powyższych przesłanek.
Odnosząc się wobec powyższego do stanowiska zaprezentowanego w odpowiedzi na skargę należy mieć na względzie, że ustalenie stawki opłat w maksymalnej wysokości, bez ustalenia cen za usługi usuwania i przechowywania pojazdów, narusza procedury podejmowania zaskarżonej uchwały i stanowi przekroczenie kompetencji określonej w art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Okoliczność, że przyjęte przez Radę stawki opłat nie są wyższe od kwot określonych w ust. 6a tego przepisu, nie oznacza, że Rada ma dowolność w ustaleniu ich na takim maksymalnym poziomie. Z zawartego w art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym upoważnienia ustawowego wynika bowiem, że ustawodawca przyznał radzie powiatu kompetencję prawodawczą, jednak z koniecznością uwzględnienia dwóch kryteriów: przymusu prawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z drogi oraz kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu (wyrok II SA/Bd 791/17)”.
     Na rzeczywiste koszty ponoszone przez Powiat Świdwiński z tytułu  przechowywania pojazdów w związku z posiadanym własnym parkingiem na pojazdy o dop. masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykle i motorowery składają się:



 - opłata miesięczna za ochronę obiektu 123 zł/mies.  1476 zł/rok
-  podatek gruntowy                                                       276 zł/ rok
                  Łącznie koszty roczne                                1752 zł
                               Koszt dzienny                                      4,86 zł         
     
Na pojazdy o dop. masie całkowitej powyżej 3,5 tony powiat corocznie podpisuje umowę
z podmiotem prywatnym, na mocy której w ubiegłych latach stawkę za dobę przechowywania ustalono na 25 zł.
W przypadku stawek za usunięcie i przechowywanie pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ustalono, że na terenie naszego województwa i województw ościennych brak jest parkingów przeznaczonych dla tych pojazdów, stawki w tym zakresie pozostawiono
w wysokości uchwalonej przez Radę na rok 2019.
  Przyjęcie przez Radę uchwały w proponowanym kształcie powoduje urealnienie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Powiat. Niska będzie także kwota naliczana przez Starostę w drodze wydanej właścicielowi decyzji o kosztach związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu zgodnie z art. 130a ust. 10h ustawy. Głównym składnikiem decyzji jest suma stawek dziennych
za przechowywanie pojazdu naliczana od dnia jego usunięcia z drogi do dnia wydania przez sąd postanowienia o przepadku pojazdu na rzecz Powiatu. W rezultacie na koniec sierpnia br. nieściągnięte należności  wynoszą wraz z odsetkami ponad 270.000 zł.  

Sporządził:
Mirosław Popielewski