UCHWAŁA Nr XLIII/180/18
RADY POWIATU ŚWIDWIŃSKIEGO
z dnia 30 sierpnia 2018 r.
w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Świdwińskiego
Na podstawie: art. 12 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm. ) w związku z art. 9 ust. 2 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1260 ) oraz § 3 pkt 1, § 6 i § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r.
w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych ( Dz. U. z 2018 r. poz. 936) uchwala się, co następuje:
§1. Ustala się miesięczne wynagrodzenie / brutto / Starosty Powiatu – Mirosława Majki według następującego zestawienia:
1) wynagrodzenie zasadnicze w wysokości: 4.700 zł
2) dodatek funkcyjny w wysokości: 1.900 zł
3) dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego: 940 zł
4) dodatek specjalny w kwocie wynoszącej: 2.640 zł
§2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§3. Traci moc Uchwała Nr II/4/14 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Świdwińskiego.
§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie trzymiesięcznego okresu uprzedzenia z dniem 1 grudnia 2018 r.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu, w drodze uchwały.
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wprowadzona została na stanowisku starosty zmiana maksymalnych stawek:
a) wynagrodzenia zasadniczego od 3400 złotych do 4700 złotych,
b) dodatku funkcyjnego do 1900 złotych,
c) dodatku specjalnego w wysokości od 20% do 40 % łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Proponowana wysokość poszczególnych składników wynagrodzenia starosty mieści się w granicach przewidzianych prawem (łączna kwota to 10 180 zł).
Rozporządzenie nie reguluje kwestii daty wejścia w życie uchwały rady powiatu dotyczącej ustalenia wynagrodzenia starosty. W przedmiotowej kwestii należy stosować więc przepis art. 42 Kodeksu pracy w zw. z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Powyższy przepis odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu pracy.
Konsekwencją braku wyraźnego określenia w ustawie o pracownikach samorządowych zasad wypowiadania warunków pracy i płacy jest odpowiednie stosowanie w tym zakresie przepisu art. 42 Kodeksu pracy, zgodnie z którym przepisy o wypowiedzeniu umowy o pracę stosuje się odpowiednio do wypowiedzeń wynikających z umowy warunków pracy i płacy.
Podkreślenia wymaga również kwestia odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu pracy. W obecnie obowiązującym stanie prawnym nie ma możliwości bezpośredniego stosowania przepisów ustawy Kodeks pracy, a w szczególności przepisu art. 42, ze względu na charakter prawny stosunku pracy starosty - z wyboru. Jednakże ze względu na funkcję ochronną przepisów prawa pracy, mającą na celu ochronę pracownika jako stronę stosunku pracy słabszą ekonomicznie należy uznać, że ww. przepisy powinny być stosowane w drodze analogii.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Sądu Najwyższego, który to podkreślił, że skoro do stosunku pracy z wyboru nie można stosować wprost przepisu
art. 42 ustawy Kodeks pracy, a jest w nim dopuszczalna jednostronna zmiana wysokości wynagrodzenia na niekorzyść pracownika samorządowego, jakim jest starosta, to może to nastąpić tylko i wyłącznie z zachowaniem okresu uprzedzenia, równego okresowi wypowiedzenia ( wyrok SN z 9 października 2006 r., sygn. akt II PK 27/06, uchwała SN
z 8 kwietnia 1998 r., sygn. akt III ZP 5/98). Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez Sąd Najwyższy systemowa analiza przepisów prawa pracy prowadzi do wniosku, że zasadą prawa pracy jest konieczność zachowania odpowiedniego okresu między wprowadzeniem dopuszczalnej zmiany warunków płacy na niekorzyść pracownika, a skutkiem w postaci obniżenia wynagrodzenia ( wyrok SN z 9 października
2006 r., sygn. akt II PK 27/6)
Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przywołane orzecznictwo Sądu Najwyższego uchwała rady powiatu dotycząca ustalenia wynagrodzenia starosty powinna zostać powzięta z zachowaniem stosownego okresu wypowiedzenia.
Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wynagrodzenie starosty nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz zmianie niektórych ustaw. Kwota bazowa wynosi 1.789,42 zł, zatem maksymalne wynagrodzenie starosty nie może przekroczyć 12.525,94 zł.
W budżecie powiatu zostały zabezpieczone środki finansowe na wynagrodzenie starosty.
Sporządziła: A. Tudrujek
Liczba wyświetleń: 62
2023-11-24 23:07 Migracja strony