Uchwała Nr XXXI/161/13
Rady Powiatu w Świdwinie
z dnia 19 listopada 2013 r.
w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego
lub uprawnienia
Na podstawie art. 12 pkt 11 oraz art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013, poz. 595 z późn. zm.) oraz w związku z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa złożonego w trybie art. 87 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy uchwala się, następuje:
§ 1.
Nie uwzględnia się wezwania wnioskodawcy Pana Marcina Olejnickiego, złożonego do Rady Powiatu w Świdwinie w dniu 21 października 2013 r., do usunięcia naruszenia prawa uchwałą Nr XXVI/148/13 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 30 lipca 2013 r. w sprawie akceptacji programu funkcjonalno-medycznego Szpitala Polskiego Połczyn-Zdrój, z przyczyn określonych w uzasadnieniu.
§ 2.
Kopię uchwały z uzasadnieniem doręcza się wnioskodawcy.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącej Rady Powiatu w Świdwinie.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
U Z A S A D N I E N I E
Uchwałą Nr XXVI/148/13 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 30 lipca 2013 r. w sprawie akceptacji programu funkcjonalno-medycznego Szpitala Polskiego Połczyn-Zdrój, akceptowane zostały przedstawione przez podmiot leczniczy „Szpitale Polskie” S.A. z siedzibą w Katowicach, zmiany w programie udzielania świadczeń zdrowotnych, przewidziane do zrealizowania w latach 2013-2015. Celem tych zmian jest zapewnienie mieszkańcom Powiatu Świdwińskiego lepszego – w porównaniu z pierwszym programem z 2010 r. - sposobu świadczenia usług zdrowotnych mieszkańcom Powiatu Świdwińskiego. W szczególności zmiana ta wyraża się w tym, iż zapewnione zostaną kompleksowo świadczone usługi zdrowotne z wykorzystaniem, na warunkach synergetycznego zarządzania, specjalistycznej kadry i sprzętu medycznego Drawskiego Centrum Specjalistycznego, które to przedsiębiorstwo wchodzi, tak jak Szpital Polski Połczyn-Zdrój, w skład podmiotu leczniczego „Szpitale Polskie” S.A. Zgodnie z tym programem, zostanie rozbudowana izba przyjęć z zapleczem zabiegowym, zostanie powiększona baza ambulatoryjna oraz opieka specjalistyczna wraz z zespołem pracowni diagnostycznych. Powstaną ponadto – jako nowe- zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład rehabilitacji leczniczej, oddział neurologii z pododdziałem udarowym oraz oddział intensywnej opieki medycznej. Zostanie uruchomiona sala intensywnego nadzoru kardiologicznego w oddziale chorób wewnętrznych. Do połowy 2015 roku nie zakłada się ograniczenia, bądź likwidacji oddziałów chirurgii ogólnej, ginekologii i pediatrii. Natomiast w drugiej połowie 2015 r. mimo likwidacji tych oddziałów, świadczenia medyczne z ich zakresu będą udzielane w innej formie, zgodnie z wymogami i standardami określonymi dla tego rodzaju świadczeń medycznych. Należy również przy tej okazji zwrócić uwagę na to, iż z przedsiębiorstw leczniczych (szpitali) znajdujących się w Kołobrzegu, Gryficach również korzystają mieszkańcy gmin położonych w północnej oraz zachodniej części powiatu świdwińskiego, pomimo że usługi w takim samym zakresie aktualnie dostępne są w Szpitalu Polskim w Połczynie-Zdroju. Biorąc zatem powyższe okoliczności pod uwagę, ostateczny zakres świadczonych usług medycznych po 2015 r. będzie kształtowany względami wynikającymi z lokalnej polityki zdrowotnej, standardów opiekuńczo-leczniczych, racjonalnego wykorzystania kadry oraz sprzętu medycznego, a także – co nie jest bez znaczenia - z uwzględnieniem uwarunkowań ekonomiczno-finansowych w celu eliminacji deficytu świadczonych usług zdrowotnych, z czym aktualnie borykają się szpitale. Natomiast ponad wszelką wątpliwość, do połowy 2015 roku nie nastąpi likwidacja oddziałów chirurgii ogólnej, ginekologii i pediatrii.
Uwzględniając powyższe okoliczności i dopiero na ich tle możliwa jest ocena zasadności przedmiotowego wezwania do usunięcia naruszenia prawa przedmiotową uchwałą Rady Powiatu złożonego w trybie art. 87 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Art. 87 ust. 1 wymienionej ustawy stanowi:„Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.” Zatem każde wezwanie złożone w powyższym trybie powinno być uzasadnione przez występującego bądź to „naruszeniem jego interesu prawnego” bądź to „naruszeniem jego uprawnienia”. Dla odpowiedzi na pytanie, czy powyższe przesłanki w konkretnym przypadku zostały spełnione, należy ocenić, czy zachodzi związek pomiędzy zaskarżoną uchwałą a indywidualną sytuacją prawną wzywającego do usunięcia naruszenia prawa, w szczególności czy istnieje zindywidualizowany interes faktyczny, uprawnienie chronione określoną ( konkretną) normą prawa, które w następstwie wykonania przedmiotowej uchwały Rady Powiatu w Świdwinie zostanie ograniczone lub pozbawione możliwości realizacji.
Występujący z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, w powołaniu się na art. 68 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej, (stanowiący, iż obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Warunki i zakres udzielania świadczeń określa ustawa) oraz na przepisy z art. 6 i 7 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, twierdzi, że pacjenci – mieszkańcy Powiatu Świdwińskiego - w następstwie likwidacji w przyszłości oddziałów pediatrii, ginekologii oraz chirurgii zostaną pozbawieni świadczeń zdrowotnych w powyższym zakresie.
W ocenie Rady Powiatu, okoliczności wskazane przez wzywającego do usunięcia naruszenia prawa nie są trafne.
Rada Powiatu w Świdwinie w przedmiotowej uchwale wykonywała jej ustawowe kompetencję związane z realizacją zadań publicznych w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1, pkt 2), jednocześnie określając kierunkowe zadania zarządu powiatu w powyższym zakresie art. 12 pkt 4). Należy podkreślić, że do zadań własnych realizowanych przez powiat należą zadania w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, a w tym opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu, wspomaganie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia, (tak, jak to wynika z art. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach zdrowotnych opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych; Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn.zm.). Podjęcie przez Radę Powiatu przedmiotowej uchwały było odpowiednie do zakresu jej kompetencji i dokonane z poszanowaniem prawa.
W ocenie Rady nietrafność powyższego zarzutu wyraża się w tym, że wiąże się w nim w sposób nieuprawniony sferę zadań i uprawnień z zakresu lokalnej polityki zdrowotnej (z którą to sferą zadań o charakterze publicznym jest związana uchwała Rady Powiatu), ze sferą zadań spełnianych przez podmioty lecznicze (szpitale) wykonujące świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych. Powinnością władz publicznych jest zapewnienie równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności poprzez opracowywanie i realizację programów zdrowotnych. Natomiast do powinności podmiotów leczniczych należy zapewnienie (ochrona) praw pacjenta tak, jak to stanowi ustawa o prawach pacjenta i o Rzeczniku Praw Pacjenta.
Wyżej, na wstępie uzasadnienia niniejszej uchwały, wskazano, że u podstaw merytorycznych przyjętych w przedmiotowej uchwale Rady Powiatu było takie określenie warunków dla wdrażania przez podmiot leczniczy jakim jest „Szpitale Polskie” S.A. programu świadczeń medycznych udzielanych na obszarze Powiatu Świdwińskiego, w których uwzględniono względy aktualnej wiedzy medycznej, potrzeby w zakresie poszerzenia zakresu świadczeń medycznych i opiekuńczych, z uwzględnieniem sytuacji demograficznej, stanu zdrowotności oraz korzyści jakie przynieść może pacjentom synergetyczne wykorzystanie specjalistycznej kadry i wyposażenia medycznego szpitali z sąsiadujących ze sobą powiatów. Nie ma zatem uzasadnionych podstaw do twierdzenia – tak jak to czyni wzywający do usunięcia naruszenia prawa – by w następstwie realizacji uchwały Rady Powiatu nastąpiło ograniczenie dostępu mieszkańców Powiatu Świdwińskiego do świadczeń medycznych.
Na koniec wreszcie należy – w ślad za tezą z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 2011-07-20,( III SA/Łd 200/11) – przytoczyć następujące stwierdzenie: „Powszechność prawa do zaskarżania uchwał organów samorządu terytorialnego jest o tyle pozorna, że z prawa tego może korzystać tylko ten, kto wykaże naruszenie jego konkretnego, prawnego interesu lub uprawnienia. Przekonanie o bezprawności bądź niesłuszności postanowień uchwały nie wystarcza do uznania, że interes prawny strony, jako radnego i jako mieszkańca został tą uchwałą naruszony.
Naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia, o jakim mowa w art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) musi mieć charakter rzeczywistego naruszenia prawa, dającego się wykazać w dacie wnoszenia skargi. Nie może to być naruszenie prawa hipotetyczne, potencjalne, do którego dojść nie musi.”
Wnoszący wezwanie nie wykazał, że w istocie aktualnie mamy do czynienia z takim zakresem naruszenia prawa.
Sporządziła: A. Tudrujek
Liczba wyświetleń: 62
2023-11-24 23:07 Migracja strony