Uchwała Nr XII_62 _07 w sprawie ustalenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Świdwińskiego oraz ich wydzierżawiania i wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony

Uchwała Nr XII/62 /07

Rady Powiatu w Świdwinie

z dnia 28 grudnia 2007 r.

w sprawie ustalenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Świdwińskiego oraz ich wydzierżawiania i wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. a, oraz art. 40 ust.1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia
5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz.1592; Dz. U. z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 200 poz. 1688, Nr 214 poz. 1806; Dz. U. z 2003r. Nr 162 poz. 1568;Dz. U. z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 167 poz. 1759; z 2007r. Nr 173, poz. 1218)w związku z art. 34 ust. 6, art. 68 ust. 1 pkt 7, art. 68 a., art. 70 ust. 4 ustawy z dnia21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami(tekst jednolity Dz. U. z 2004r.Nr 261 poz. 2603, Nr 281 poz. 2782; Dz. U. z 2005r. Nr 130 poz. 1087, Nr169poz. 1420, Nr 175 poz. 1459; Dz. U. z 2006r. Nr 64 poz. 456, Nr 104 poz. 708,Nr 220 poz. 1600 i 1601; Dz. U. z 2007r. Nr 69 poz. 468, Nr 173 poz. 1218), Rada Powiatu Świdwińskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwała określa:

  1. zasady nabywania na rzecz Powiatu Świdwińskiego nieruchomości w tym na podstawie darowizny oraz zamiany,

  2. zasady sprzedaży nieruchomości, darowizn, oddawania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, a także oddawanie w użytkowanie, obciążanie hipoteką, oraz udostępniania do korzystania na podstawie umów dzierżawy, najmu i użyczenia na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony,

  3. warunki przyznawania pierwszeństwa najemcom oraz dzierżawcom w nabywaniu garaży,

  4. warunki udzielania bonifikaty od wartości sprzedawanej nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny oraz zastosowanie stopy procentowej w przypadku rozłożenia na raty niespłaconej części ceny.

§ 2

  1. Nabycie nieruchomości na rzecz Powiatu Świdwińskiego może nastąpić w przypadku, gdy wiąże się bądź będzie wiązało z realizacją celów publicznych, wynikających z zadań własnych Powiatu oraz zadań przewidywanych do wykonania we współdziałaniu z innymi samorządami terytorialnymi.

  2. Nabycie na rzecz Powiatu Świdwińskiego nieruchomości, które będą wykorzystane na cele inne niż określone w ust. 1 może nastąpić wyłącznie za zgodą Rady Powiatu.

  3. Nabycie nieruchomości, w tym na podstawie darowizny, o wartości ustalonej na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami przekraczającej 50.000,00 zł, wymaga uprzedniej opinii Komisji ds. budżetu.

§ 3

  1. Sprzedaż nieruchomości z zasobu Powiatu Świdwińskiego, w tym także sprzedaż udziału we współwłasności nieruchomości, może nastąpić w przypadku, gdy nie one używane w całości do realizacji celów określonych w § 2 ust. 1.

  2. Sprzedaż nieruchomości z zasobu Powiatu Świdwińskiegoużywanych w całości do realizacji celów określonych w § 2 ust. 1 może nastąpić wyłącznie za zgodą Rady Powiatu.

  3. Postanowienie z ustępu 1 stosuje się odpowiednio w przypadku oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz wniesienia nieruchomości aportem do spółki prawa handlowego.

§ 4

Nieruchomość lub jej część może być wniesiona aportem do spółki, o którejmowaw art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym(Dz. U. Nr 169 poz. 1420) w przypadku, gdy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowane będą zadania własne Powiatu.

§ 5

Nieruchomość może być wydzierżawiona, wynajęta lub użyczona w trybie bezprzetargowym na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony albo po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat ponownie oddana w dzierżawę, najem lub użyczenie na rzecz tej samej osoby, jeżeli nie jest i nie planuje się jej wykorzystania do realizacji celów, o których mowa w § 2 ust. 1, a oddanie nieruchomości w dzierżawę, najem lub użyczenie jest uzasadnione względami społecznymi lub ekonomicznymi.

§ 6

  1. W przypadku sprzedaży lokali mieszkalnych (wraz z pomieszczeniami przynależnymi) ich najemcom:

    1. zapłata ustalonej ceny, na wniosek nabywcy może być rozłożona na raty na czas nie dłuższy niż 10 lat,

    2. pierwsza rata płatna jest najpóźniej w dniu zawarcia notarialnej umowy przenoszącej własność nieruchomości i nie może być niższa niż 5 % ceny sprzedawanej nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie,

    3. rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej w wysokości 10 % w stosunku rocznym.

  2. W przypadku zapłaty w całości ustalonej ceny lokalu mieszkalnego sprzedawanego na rzecz najemcy przed zawarciem notarialnej umowy przenoszącej własność nieruchomości bonifikata od wartości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego będzie wynosić:

    1. 70 % dla lokali w budynkach wybudowanych po roku 1945,

    2. 80 % dla lokali w budynkach wybudowanych w roku 1945 lub wcześniej.

  3. W przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich lokali mieszkalnych
    w budynku kwota ustalona w myśl ust. 2 podlegać będzie dodatkowej bonifikacie w wysokości 20 %.

§ 7

Przy sprzedaży garaży zostanie zastosowany tryb bezprzetargowy jedynie w przypadku, gdy najemca korzysta z niego na podstawie umowy zawartej na czas nieoznaczony przez okres nie mniejszy niż dwa lata od daty jej zawarcia i złoży oświadczenie, że wyraża zgodę na cenę ustaloną w sposób określony w ustawie o gospodarce nieruchomościami, i w takim przypadku:

  1. zapłata ceny sprzedaży może być na wniosek nabywcy rozłożona na raty na czas nie dłuższy niż 5 lat,

  2. pierwsza rata płatna jest najpóźniej w dniu zawarcia notarialnej umowy przenoszącej własność nieruchomości i nie może być niższa niż 40 % ceny sprzedawanej nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie,

  3. rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej w wysokości 10 % w stosunku rocznym.

§ 8

Do oddawania nieruchomości w użytkowanie na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony stosuje się odpowiednio postanowienie
z § 3 ust. 1.

§ 9

Obciążenie nieruchomości hipoteką dla zabezpieczenia zobowiązania Powiatu na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub przekraczającego 10 % planowanych rocznych dochodów Powiatu, wymaga zgody Rady Powiatu.

§ 10

  1. Przy sprzedaży nieruchomości na rzecz najemców lub dzierżawców, koszty związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży, w szczególności koszt sporządzenia operatu szacunkowego oraz koszty robót geodezyjnychi należne podatki w całości obciążają nabywcę.

  2. Zarząd Powiatu ma prawo do pobrania od najemcy lub dzierżawcy zainteresowanego nabyciem nieruchomości zaliczki w wysokości minimum
    50 % przewidywanych kosztów
    na czynności związanez przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. W przypadku rezygnacji przez najemcę lub dzierżawcę z nabycia nieruchomości wpłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.

§ 11

  1. Przy zbywaniu nieruchomości w trybie przetargu cenę wywoławczą nieruchomości ustala się powiększając jej wartość wynikającą z operatu szacunkowego o koszty związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży, w szczególności o koszt sporządzenia operatu szacunkowego oraz koszty robót geodezyjnych i należne podatki.

  2. W przypadku, gdy procedura sprzedaży zostaje wszczęta na wniosek osoby zainteresowanej nabyciem nieruchomości, Zarząd Powiatu ma prawo do pobrania od wnioskodawcy zaliczki na czynności związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży, o których mowa w

§ 10 ust. 2.

  1. W przypadku, gdy jako nabywca nieruchomości wyłoniona zostanie osoba, na której wniosek wszczęta została procedura, zaliczkę, o której mowa w ust. 2 zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości.

  2. W przypadku, gdy jako nabywca nieruchomości wyłoniona zostanie osoba inna niż ta, na której wniosek wszczęta została procedura, zaliczkę, o której mowa w ust. 2 zwraca się wnioskodawcy.

  3. Jeżeli osoba, na wniosek której wszczęto procedurę sprzedaży nie przystąpi do przetargu, a w przetargu nie zostanie wyłoniony inny nabywca nieruchomości wówczas wpłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.

§ 12

  1. Stawki czynszu w lokalach mieszkalnych i użytkowych (w tym garaży) stanowiących własność Powiatu ustalane będą w wysokości nie mniejszej, niż obowiązujące na terenie gminy właściwej ze względu na położenie nieruchomości, z zastrzeżeniem

ust. 2.

  1. Stawki czynszu w lokalach mieszkalnych i użytkowych (w tym garaży) wchodzących w skład wspólnot mieszkaniowych, których członkiem jest Powiat, ustalane będą zgodnie z uchwałami tych wspólnot i będą obejmowały zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnych i fundusz remontowy.

§ 13

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 14

Tracą moc:

  1. uchwała Nr XVII/84/2000 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 maja 2000r. w sprawie ustalenia zasad i trybu sprzedaży lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych stanowiących własność Powiatu Świdwińskiego,

  2. uchwała Nr XVI/73/04 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 8 września 2004r. w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom oraz dzierżawcom w nabywaniu lokali użytkowych stanowiących własność Powiatu Świdwińskiego.

§ 15

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie.

 

Uchwała jest aktem wykonawczym przewidzianym w art. 12 ust. 8, lit. a, ustawy o samorządzie powiatowym, w której zawarty został katalog spraw majątkowych związany z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Świdwińskiego

Unormowanie w powyższym zakresie ma status przepisu prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i jest powiązane z upoważnieniem zawartym w art. 40 ust. 2., pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, gdzie jest mowa o kategorii przepisów prawa miejscowego w sprawach szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu.

Zakres merytoryczny proponowanej regulacji wyznaczają przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Uprawnienia do gospodarowania mieniem Powiatu Świdwińskiego w powyższym zakresie będą wykonywane przez Zarząd Powiatu z uwzględnieniem zasad określonych w projektowanej uchwale.

W paragrafie 2 i 3 określa się, że uchwały Zarządu Powiatu o nabyciu nieruchomości do zasobu powiatowego jak i sprzedaży nieruchomości powinny być podejmowane na podstawie kryteriów niezbędności z punktu widzenia potrzeb powiatowej wspólnoty samorządowej, a w przypadku darowizny na rzecz Powiatu dodatkowo z uwzględnieniem kryterium wartości (§ 2 ust. 2).

W paragrafie 4 projektowanej uchwały wskazano na dodatkowe kryteria związane z obrotem nieruchomościami uwzględniające przepisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Unormowanie to powinno umożliwić w większym stopniu zaangażowanie kapitału prywatnego w realizacji kluczowych zadań Powiatu (szczególnie ważnych dla powiatowej społeczności samorządowej takich jak np. oświata, ochrona zdrowia, opieka społeczna).

W paragrafie 5 zamieszczone zostało postanowienia w sprawie bezprzetargowego oddawania w dzierżawę lub najem nieruchomości, które nie są i nie przewiduje się ich wykorzystania na cele określone w § 2 ust. 1.

W paragrafach 8 i9 zawarte określone zostały warunki (kryteria), ze względu na które możliwe będzie podejmowanie przez Zarząd Powiatu uchwał o obciążeniu nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi takimi jak hipoteka oraz użytkowanie.

Pominięto natomiast w projektowanej uchwale postanowienia uchwały
Nr XVI/73/04 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 8 września 2004 r. w sprawie przyznawania pierwszeństwa najemcom oraz dzierżawcom w nabywaniu lokali użytkowych stanowiących własność Powiatu Świdwińskiego. Za takim rozwiązaniem przemawiają co najmniej dwie okoliczności: po pierwsze - możliwość powstania zbyt daleko idących oczekiwań najemców/dzierżawców takich lokali co do ich uprawnień związanych z określonym w uchwale prawem pierwszeństwa, po drugie - wzgląd na konieczność zachowania racjonalnej gospodarki nieruchomościami Powiatu.

Obowiązujące postanowienie w przedmiocie przyznania pierwszeństwa nabycia określonych lokali użytkowych, staje się podstawą do wywierania przez niektórych najemców lokali użytkowych presji na Powiat w kierunku dysponowania mieniem, co może prowadzić do marginalizacji innych ważnych względów związanych z gospodarowaniem tym mieniem z punktu widzenia potrzeb powiatowej wspólnoty samorządowej.