PROTOKÓŁ Nr XLII/22
z sesji Rady Powiatu Świdwińskiego
odbytej dnia 27 października 2022 r.
w sali konferencyjnej Centrum Nauki „Cordis im. Rudolfa Virchowa”
1. Otwarcie sesji.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Anielski otwierając obrady
powitał Panie i Panów radnych, Członków Zarządu. Powitał także Skarbnika Powiatu p. Annę Buniak, Mirosława Pierza – Sekretarza Powiatu, p. Karolinę Karabasz – Kaszubską – Radcę Prawnego Starostwa. Przywitał również znakomitych gości w osobach Tomasza Sobieraja - Wicemarszałka Województwa Zachodniopomorskiego oraz Stanisława Wziątka Członka Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz wszystkich dyrektorów, kierowników jednostek, naczelników starostwa oraz osoby obserwujące sesję za pomocą urządzeń elektronicznych.
2. Sprawy regulaminowe:
Przewodniczący Rady poinformował, że w obradach sesji uczestniczy
12 radnych. Obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne.
Nieobecni radni: Mirosław Majka, Sebastian Basiejko, Jan Bronowicki
i Krzysztof Pastuszka.
Zgodnie z postanowieniem Komisarza Wyborczego
w dniu 26 października wygasł mandat radnego Wiesława Partacza.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Sprawy regulaminowe:
• stwierdzenie quorum
• przyjęcie porządku obrad
• przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
4. Informacja o stanie dróg wojewódzkich na terenie Powiatu Świdwińskiego.
5. Informacja w sprawie oświadczeń majątkowych za 2021 r.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Świdwińskiego
w roku szkolnym 2021/2022.
7. Informację o funkcjonowaniu Centrum Nauki „Cordis im. Rudolfa Virchowa”.
8. Podjęcie uchwał:
• w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/172/22 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej
i społecznej w 2022 roku,
• w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Świdwińskiego
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2023 roku”,
• w sprawie ustalenia wysokości opłat związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu obowiązujących w roku 2023,
• zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego
na 2022 rok,
9. Oświadczenia radnych.
10. Zakończenie obrad sesji
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu.
Przewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają uwagi do treści protokołu z sesji z dnia 29 września 2022 r.?
Radni nie zgłosili uwag, protokół został przyjęty jednogłośnie
w głosowaniu.
3. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
Członek Zarządu Ryszard Rozwadowski poinformował, że od ostatniej sesji Rady Powiatu tj. od dnia 29 wrzenia 2022r., Zarząd Powiatu obradował podczas dwóch posiedzeń. Podjętych zostało 10 uchwał. Dwie uchwały dotyczyły zmian
w budżecie w toku jego wykonywania.
Po zmianach w budżecie dokonanych podczas posiedzenia Zarządu w dniu 11 października, budżet powiatu zamyka się :
Dochodami w wysokości: 100.592.520 zł
Wydatkami w wysokości : 105.685.170 zł
Deficytem budżetowym w wysokości 5.092.650 zł
Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie organizacji I rokowań oraz ustalenia ceny sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr działki 364 o pow. 0,8589 ha obręb 003 miasta Połczyn – Zdrój przy ulicy Piwnej 6-8 stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego.
Ogłoszenie o I przetargu zostało podane do publicznej informacji od dnia 12.11.2021 r. do dnia przetargu.
I przetarg odbył się w dniu 12.01.2022 r. i zakończył wynikiem negatywnym, gdyż nie zaoferowano postąpienia. Cena wywoławcza sprzedaży w/w nieruchomości wynosiła 751.343,00 zł brutto (zwolnienie z podatku VAT) postąpienie było ustalone na kwotę 7.600,00 zł brutto.
Ogłoszenie o II przetargu zostało podane do publicznej wiadomości od dnia 16.02.2022 r. do dnia przetargu.
II przetarg odbył się 20.04.2022 r. i zakończył wynikiem negatywnym, gdyż nie było ofert kupna. Cena wywoławcza sprzedaży w/w nieruchomości wynosiła 751.343,00 zł brutto (zwolnienie z podatku VAT) postąpienie było ustalone na kwotę 7.600,00 zł brutto.
Ogłoszenie o III przetargu było podane do publicznej informacji od dnia 08.06.2022 r. do dnia przetargu.
III przetarg odbył się 10.08.2022 r. i zakończył wynikiem negatywnym, gdyż nie było ofert kupna. Cena wywoławcza sprzedaży w/w nieruchomości wynosiła 751.343,00 zł brutto (zwolnienie z podatku VAT) postąpienie było ustalone na kwotę 7.600,00 zł brutto.
Ogłoszenie o I rokowaniach było podane do publicznej informacji od dnia 10.10.2022 r. do dnia przetargu.
I rokowania planowane są na 14.12.2022 r. Cena wywoławcza sprzedaży w/w nieruchomości wynosi 751.343.00 zł brutto (zwolnienie z podatku VAT). Warunkiem przystąpienia do rokowań było złożenie pisemnej oferty oraz wpłacenie zaliczki w wysokości 113.000,00 zł (słownie: sto trzynaście tysięcy złotych 00/100) nie później niż do dnia 08.12.2022 r. ( kwota została ustalona na podstawie operatu szacunkowego )
Podczas 119 posiedzenia Zarządu Powiatu podjęta została uchwała w sprawie rozstrzygnięcia IV otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadań publicznych w 2022 roku.
W odpowiedzi na ogłoszony konkurs wpłynęły 3 ofert ( 1 oferta z zakresu ochrony i promocji zdrowia, 2 oferty z zakresu z działalności na rzecz osób niepełnosprawnych). Komisja konkursowa powołana uchwałą Zarządu Powiatu Świdwińskiego, w dniu 23 września 2022 r. dokonała oceny ofert pod względem formalnym i merytorycznym, a następnie zarekomendowała Zarządowi Powiatu jedną ofertę z zakresu ochrony i promocji zdrowia do udzielenia przedmiotowej dotacji. Zarząd Powiatu postanowił udzielić dotacji Stowarzyszeniu Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych w Świdwinie w wysokości 9.000 złotych na zadanie pn. „ Nasze zdrowie w naszych rękach”. Ze stowarzyszeniem została zawarta umowa określająca zakres i warunki realizacji zadania publicznego.
Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie wyznaczenia przedstawicieli Zarządu Powiatu w skład komisji w celu przyjęcia majątku.
Zadaniem komisji, w której w skład wchodzą przedstawiciele Wojewody Zachodniopomorskiego oraz Zarządu Powiatu Świdwińskiego będzie przeprowadzenie w zakresie uzupełniającym, inwentaryzacji mienia nabywanego z mocy prawa, na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.
Zarząd Powiatu postanowił, że przedstawicielami Powiatu będą: Pan Robert Kosmala Pracownik Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie oraz Pani Celina Sierputowicz kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Świdwinie.
Na tym samym posiedzeniu tj. w dniu 11 października 2022r. podjęta została uchwała w sprawie ogłoszenia naboru na członków komisji konkursowej do opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu na realizację zadań publicznych z zakresu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej społeczeństwa na terenie Powiatu Świdwińskiego w 2023 roku.
Organ administracji publicznej (Powiat Świdwiński) ogłaszający otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową, w celu opiniowania złożonych ofert
(wyłonienia organizacji pozarządowej udzielającej bezpłatnej pomocy prawnej).
W powiecie świdwińskim działają 2 punkty udzielającej bezpłatnej pomocy prawnej. Jeden punkt obsługują adwokaci i radcowie prawni wskazani przez Okręgową Rade Adwokacką i Okręgową Izbę Radców Prawnych. Drugi punkt obsługuje organizacja pozarządowa wyłoniona z otwartego konkursu ofert.
W związku z realizacją przez Powiat Świdwiński, Porozumienia
z Ministerstwem Edukacji i Nauki z dnia 28.09.2022 r. o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadania w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Poznaj Polskę”, Zarząd Powiatu, udzielił upoważnienia do realizacji tego programu dla dyrektorów: Zespołu Placówek Specjalnych
w Sławoborzu, Dyrektora Zespołu Szkół w Połczynie – Zdroju, Dyrektora Zespołu Szkół w Świdwinie, Dyrektora Zespołu Szkół Rolniczych w Świdwinie.
Sprawy bieżące:
1. Zarząd Powiatu omówił i pozytywnie zaopiniował aneksy do arkuszy organizacyjnych szkół tj. Zespołu Szkół im. Wł. Broniewskiego w Świdwinie, Zespołu Szkół Rolniczych CKZ w Świdwinie, Zespołu Szkół w Połczynie – Zdroju, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Połczynie - Zdroju, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Świdwinie, Zespołu Placówek Specjalnych
w Sławoborzu, Zespołu Placówek Oświatowych w Połczynie – Zdroju na rok szkolny 2022/2023.
Zarząd Powiatu omówił i pozytywnie zaopiniował projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej sesji.
Wysoka Rada przyjęła informację.
4. Informacja o stanie dróg wojewódzkich na terenie Powiatu Świdwińskiego.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj przedstawił informację o stanie inwestycji na drogach wojewódzkich na terenie Powiatu Świdwińskiego.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Jerzy Anielski podziękował za dotychczasowe inwestycje po latach zaniedbań ze strony Urzędu Marszałkowskiego.
Wicemarszałek nie zgodził się z tym stwierdzeniem.
Przewodniczący Rady poinformował, że o drogę nr 162 i nr 151 upominał się dziesiątki lat. Udało się zrobić fragment drogi od Wilczkowa do Brzeżna przy okazji budowy na terenie gminy siłowni wiatrowych. Dziury na tych drogach tzw. plackami asfaltu na zimno i wygląda to gorzej niż droga brukowana Od Gminy Brzeżno do Drawska Pomorskiego droga ta wygląda nieco lepiej.
W ostatnich dniach rozpoczęto łatanie dziur w poboczach i ich utwardzanie aby umożliwić większym pojazdom mijanie się. Nie wiem czy nie jest to efekt dzisiejszej sesji?
Wicemarszałek poinformował, że utrzymanie dróg jest bardzo drogie, aby utrzymać je w należytym stanie. Na remonty cząstkowe wydali 11 mln zł. Na roboty jednoroczne wydali około 37 mln zł, z czego 11 mln zł przeznaczyli na drogi na terenie powiatu świdwińskiego oraz z tzw. dużych pieniędzy pół miliarda złotych. Technologia używana zależy od tego w jakim stanie jest dany fragment drogi i jakie mają środki. Nie mają takich środków, aby zrobić wszystkie drogi na raz.
Konsekwentnie będą naprawiać wszystkie drogi i na pewno drogę nr 162 też naprawią.
Radna Barbara Nowak poinformowała, że jest wdzięczna za inwestycje na terenie Gminy Połczyn – Zdrój, o które niegdyś sama zabiegała. Podkreśliła jednak, że mieszkańcom należą się ogromne słowa podziękowania za wytrwałość kiedy ta droga była robiona. Dwa lata jeździli według wskazanego objazdu 36 km do Połczyna - Zdroju. Podziękowała Zarządowi Dróg Wojewódzkich za dowóz tłucznia. Dodała jednak, że zbyt mało wysiłku włożył wykonawca w spokojną rozmowę wskazania objazdów. Wykonawca zamykając drogę powinien spotkać się z sołtysami, aby to omówić. Dodała, że po roku objazd wygląda nieporównywalnie lepiej. Jest to również wysiłek Zarządu Dróg Powiatowych. Wysiłek i wytrwałość mieszkańców zasługuje na podziękowanie.
Wicemarszałek poinformował, że trzy razy zapadały decyzje, aby się pożegnać z tym wykonawcą. Jednak za każdym razem dochodzili do porozumienia. Mieli również przekonanie, że jak wybiorą innego wykonawcę to nie znaczy, że będzie lepiej i taniej. Oczywiście mieszkańcom należą się ogromne podziękowania. Poprosił o ich przekazanie. Na trasie Połczyn - Świdwin będzie wykonany most tymczasowy przez co nie będzie utrudniających jazdę objazdów.
Radna Krystyna Pietras zwróciła uwagę na wysypisko opon na skrzyżowaniu na trasie Sławoborze – Kołobrzeg.
Wicemarszałek poinformował, że ochrona środowiska jest domeną pana marszałka Stanisława Wziątka.
Wójt Gminy Brzeżno Stanisław Koruc poinformował, że na drodze nr 162 od 2013 nic nie było robione, oprócz remontów cząstkowych. Trudno jest wytłumaczyć mieszkańcom dlaczego od strony Świdwina są dziury robione łopatą na zimno, a od strony Drawska czy w Sławoborzu jest robione to inną technologią. I bardzo by chciał, aby na tych kilkuset metrach zrobione to było właśnie taką technologią i wyrównać tę drogę. Po zimie będzie znów ten sam problem.
Wicemarszałek poinformował, że na zimno jest robione wtedy kiedy jest zimno i drogę trzeba zrobić natychmiast. Nie można kupić asfaltu do połowy marca. Aby zapewnić bezpieczeństwo to trzeba zrobić to metodą na zimno. Wygodnie jest frezować, ale nie można tego robić zimą.
Przewodniczący Rady podkreślił, że nie chodzi o frezowanie tylko nakładanie łat jednej na drugą. I robione jest to wiosną.
Wicemarszałek poinformował, ze jeśli jest robione to plackami to będą zachodzić jedne na drugie.
Radny Rafał Terlecki podziękował za setki milionów pozyskanych
z funduszy zewnętrznych. Inwestycja na drodze Świdwin – Starogard i Świdwin – Połczyn – Zdrój - to państwa decyzjom te projekty są dalej realizowane. Zapytał o drogę dla cyklistów równoległą do drogi Świdwin – Połczyn – Zdrój?
Wicemarszałek poinformował, że na to pytanie odpowie pan Marszałek Stanisław Wziątek.
Radny Jacek Firmanty podziękował za to co się dzieje obecnie na drogach. Poprosił, aby pamiętać o drodze nr 162, która jest bardzo niebezpieczna. Zwrócił również uwagę na mostek na trasie Sławoborze – Świdwin. Mostek ten zapada się i wówczas będzie bardzo duży problem. Poprosił również o zwrócenie uwagi na opony, o których wspominała radna Krystyna Pietras.
Członek Zarządu Stanisław Wziątek podkreślił, że jest dobra atmosfera
w Zarządzie Województwa. Pilnują działań, aby każde było dobrze realizowane. Potrzeby wszędzie są ogromne, ale nasz powiat jest dobrze zauważony. Wszystkie inwestycje to są montaże finansowe, czyli dofinansowanie i wkład własny. Gdy jest sytuacja czy rezygnować z inwestycji na terenie powiatu świdwińskiego czy dołożyć to zawsze jest dokładane.
Dodał, że są wskazane trzy drogi o znaczeniu strategicznym. Chodzi o łączenie infrastruktury związanej z bezpieczeństwem. Są to drogi: Świdwin- Drawsko, Wałcz – Drawsko i Połczyn – Drawsko. Poważna przebudowa wymaga poszerzenia szerokości.
Mapa ścieżek rowerowych na terenie województwa pokazuje, że jesteśmy ich prekursorem i chodzi o stworzenie sieci dróg. Ścieżka, o którą zapytał radny ma znaczenie komunikacyjne. Dokumentacja byłaby już dalej gdyby nie protesty. Planują rozpocząć kolejny etap tej inwestycji. Ma nadzieję, że będzie to dodatkowa atrakcja komunikacyjna. Podkreślił, ze takiego zakresu prac w całym województwie nie ma, jeśli chodzi o powiaty.
W tej chwili ważą się losy Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Problem polega na tym, że nie ma zrozumienia dla nierównomiernego rozłożenia rozwoju kraju w zakresie infrastruktury drogowej. Unia Europejska nie chce nam dać tyle na drogi.
Walczą, aby przeznaczać więcej środków na szpitale powiatowe. I okazuje się, że nie będzie nawet złotówki na szpitale powiatowe. Trzeba będzie tworzyć nie pojedyncze działania inwestycyjne tylko całe programy, w których opieka zdrowotna będzie otrzymywała środki finansowe, ale z założeniem, że rozwijamy w tej opiece zdrowotnej również opiekę o charakterze ambulatoryjnym.
Otrzymali na dwie drogi środki, które są środkami rządowymi, droga na Starogard i drugi etap na drogę do Czaplinka. Zapewnił, że wokół powiatu jest życzliwość, dobry klimat i w dobrym współdziałaniu uda się te problemy wspólnie rozwiązać.
Przewodniczący Rady podziękował marszałkom za udział w sesji i tak optymistyczne słowa.
Radna Danuta Malitowska złożyła wielkie podziękowania za udział w sesji oraz przedstawioną dobrą informację dla mieszkańców powiatu. Dodała, że temat dróg był poruszany już wielokrotnie. Efekt końcowy dał wielką radość.
Pani Grażyna Michalak mieszkanka Sławoborza, zwróciła uwagę na chodnik przy remontowanej drodze powiatowej. Chodnik skończono robić
w miejscu gdzie z jednej strony jest rów a z drugiej barierka. Sytuacja ta jest tuż przed zakrętem, z którego wyjeżdżają samochody. W projekcie był chodnik i nie wie co się z nim stało. Wójt ma robić a urząd nie ma pieniędzy. Poprosiła firmę, żeby nasypała piach. Wie, że jest gwarancja tej drogi. Jest wysoki krawężnik i nie można tego ruszyć. 100 m chodnika o szerokości 1,2 m przy inwestycji 20 mln. Podkreśliła, że daje miesiąc czasu na zrobienie tego chodnika.
Przewodniczący Rady poinformował, że Powiatowy Zarząd Dróg
w porozumieniu z panem Wójtem przeanalizują ten temat i postarają się coś zaradzić.
Radny Rafał Terlecki poinformował, że na komisji ten temat był poruszany kilkunastokrotnie. Jako radny interweniował w tej sprawie. Radni słyszeli o porozumieniu pomiędzy Zarządem Powiatu czy Powiatowym Zarządem Dróg a Wójtem Gminy Sławoborze. Na przed ostatniej komisji zawnioskował, aby wysłać pismo do Wójta, aby odniósł się do tej sytuacji, czy zrobi ten chodnik. Poprosił, aby w tym piśmie Wójt wskazał przybliżony termin realizacji tej inwestycji. Pan Wójt na to pismo odpowiedział wymijająco, że jako powiat to my jesteśmy odpowiedzialni. Chciałby, aby w końcu pochylić się nad tym tematem. Ma wrażenie, że od kilku lat ten temat jest zwodzony. Słyszy deklaracje, że Wójt ten chodnik wykona, ale nie ma konkretnych informacja. Podkreślił również, że prosił Biuro Rady o otrzymanie pisma jednak do dnia dzisiejszego tego pisma nie otrzymał, ponieważ chciał pokazać to pismo mieszkańcom, żeby wiedzieli, że samorządowcy, których oni wybierają w ten sposób podchodzą do ich sprawy - wymijająco po raz kolejny. Ma nadzieję, że głos tej Pani zostanie usłyszany w Sławoborzu oraz przez Zarząd Powiatu, żeby doszli do wspólnego porozumienia. Inwestycja jest realizowana za kilkadziesiąt milionów złotych a zabrakło komuś wyobraźni, żeby zrealizować projekt w postaci 100 m chodnika. Przypomniał o piśmie, ponieważ chciałby je pokazać mieszkańcom Gminy Sławoborze, żeby pokazać jak odnoszą się władze samorządowe do ich problemów.
Przewodniczący Rady podkreślił, że o tym problemie mówiono nie raz – radny Ryszard Rozwadowski, radny Jacek Firmanty, Starosta czy dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. Mówiono, że chodnik miał być robiony we współpracy z Wójtem Gminy Sławoborze. Pretensje mogą być głównie do Wójta, że stawia obietnice, których później nie realizuje. Rada na to wpływu nie ma. Wszystko się robi w zależności od możliwości finansowych. Temat ten był omawiany z dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg. Taki jest projekt, a projektu w trakcie realizacji nie można zmieniać. Dodatkowo ta inwestycja coraz więcej kosztuje.
Radny Rafał Terlecki poinformował, że jeśli były jakieś ustalenia, których szczegółów radni nie znają. Do tej pory nie usłyszał deklaracji pana Wójta. Z pism, które pisze do Rady wynika, że za to odpowiedzialny jest Powiat, ale w porozumieniu ze starostą będzie kiedyś ten chodnik realizował. Jako radny lobbuje za tą drogą i chodnikiem. Poprosił, aby przedstawić mieszkańcom perspektywę czasową kiedy ten chodnik zostanie wykonany. Chodzi o elementarne podejście do problemów. Powiat Świdwiński jest twarzą tej inwestycji, daje na to środki. Jeśli jednak było porozumienie i Wójt nie dotrzymał słowa to mieszkańcy Sławoborza powinni o tym wiedzieć.
Radni nie zgłosili więcej pytań w tym temacie.
5. Informacja w sprawie oświadczeń majątkowych za 2021 r.
Przewodniczący Rady poinformował, że do Biura Rady wpłynęło pismo od pana Starosty w sprawie oświadczeń majątkowych członków zarządu, pracowników, kierowników jednostek organizacyjnych, osób wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty oraz osób zarządzających powiatową osobą prawną.
Następnie poinformował, że wpłynęło również pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białogardzie i zawiera informację sporządzoną w oparciu
o wyniki analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych powiatu
i pracowników samorządowych powiatu, którzy byli zobowiązani do ich złożenia za 2021 rok oraz w trakcie roku 2022.
Przewodniczący Rady poinformował, że jeśli radni są zainteresowani czy w ich oświadczeniach są nieprawidłowości, to zaprosił do Biura Rady gdzie są dostępne wszystkie pisma.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Świdwińskiego
w roku szkolnym 2021/2022.
Naczelnik Roman Kozubek przedstawił szczegółową informację o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Świdwińskiego w roku szkolnym 2021/2022.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Radny Edward Wójcik poinformował, że to o czym mówił naczelnik było analizowane podczas posiedzenia Komisji Edukacji. Jest to jednoznaczna informacja. Wskazująca na to, że wszystko co się dzieje w placówkach edukacyjnych, dla których organem prowadzącym jest powiat świdwiński, dzieje się dobrze. Przez pryzmat tego jak wyglądała organizacja procesów dydaktyczno - wychowawczych w minionych latach dla tych uczniów, którzy zdawali maturę w bieżącym roku. Trzeba przyjąć, że nie taka mała część zadań realizowana w ramach szkoły, odbywała się w systemie zdalnym. Wszystkie zadania zostały wykonane w sposób prawidłowy. Wyniki nie odbiegają od średnich krajowych a niektóre były większe. Podziękował wszystkim tym, którzy ten proces organizowali i przeprowadzali do egzaminów zewnętrznych gdzie zdawalność była wysoka i bardzo wysoka. Może należałoby zwrócić uwagę na to, żeby podejmować działania w kierunku mobilizowania absolwentów techników do przystąpienia do egzaminu maturalnego.
Pogratulował wszystkim dyrektorom i nauczycielom. Podkreślił, że warunki stworzone w ostatnich latach w tych placówkach są na tyle dobre, że nie ma problemów z realizacją zadań dydaktycznych w tych szkołach. Pogratulował również uczniom i ich rodzicom. Życzył, aby na bazie zdobytej wiedzy w tych szkołach osiągali jeszcze większe wyniki w postaci ukończenia studiów
i realizowali się w dorosłym życiu.
Radna Danuta Malitowska zapytała czy spośród grona nauczycieli naszych szkół są osoby nominowane do nagrody kuratora czy też ministra?
Naczelnik poinformował, że nagrody dla nauczycieli jest to rola dyrektorów. Natomiast jeśli chodzi o dyrektorów to takie wnioski nie były jeszcze kierowane.
Radna Mariola Świątkowska – Kruk przyłączyła się do gratulacji
i podziękowań dla wszystkich dyrektorów szkół średnich oraz wszystkim nauczycielom za rzetelne przygotowanie do matur. Wyniki nie odbiegają od średniej wojewódzkiej, a czasem są nawet wyższe. Nauczyciele stanęli na wysokości zadania i przeprowadzili uczniów przez ten trudny okres nauczania.
Radny Rafał Terlecki zwrócił uwagę na liceum świdwińskie i wysokie wyniki dotyczące zdawalności. Pogratulował również wysokiego 10 miejsca na Licealiadzie osiągniętego przez ZSR w Świdwinie.
Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionej informacji.
7. Informację o funkcjonowaniu Centrum Nauki „Cordis im. Rudolfa Virchowa”.
Kierownik Karol Jędraszczyk omówił funkcjonowanie Centrum Nauki.
Prezentacja stanowi załącznik do protokołu.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.
Obrady opuścił radny Rafał Terlecki.
8. Podjęcie uchwał:
Naczelnik Roman Kozubek przedstawił uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/172/2 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2022 roku.
Zgodnie z zawiadomieniem Prezesa Zarządu PFRON z dnia 17.02.2022 r. Powiat Świdwiński z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, otrzymał na 2022 r. środki finansowe w wysokości 639.008 zł.
Uchwałą Nr XXXVI/172/22 z dnia 31 marca 2022 roku Rada Powiatu Świdwińskiego dokonała podziału ww. środków PFRON.
Na wniosek dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Świdwinie z dnia 6.10.2022 roku zmniejsza się finansowanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej o kwotę 61 240,92 zł. Jednocześnie o powyższą kwotę zwiększa się finansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej.
Zmiany wysokości dofinansowania poszczególnych zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dokonuje się na wniosek dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie z dnia 7.10.2022 roku, w tym:
- zwiększa się dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się osób niepełnosprawnych oraz zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny i środki pomocnicze,
- zmniejsza się dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych dla niepełnosprawnych osób dorosłych, dzieci i młodzieży wraz z opiekunami.
Kwota ogółem na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2022 roku nie ulega zmianie i wynosi 639 008,00 zł.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.
Uchwała Nr XLII/207/22 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 27 października 2022 r.
w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/172/22 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej
i społecznej w 2022 roku
Uchwała podjęta 11 głosami za
(obecnych 11 radnych)
Naczelnik Roman Kozubek przedstawił również uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Świdwińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2023 roku”.
Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznego Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 tejże ustawy. Organizacje pozarządowe są ważnym partnerem dla samorządu, podejmując działania w zakresie różnych inicjatyw społecznych. Współpraca obu sektorów stwarza szansę na poprawę jakości życia mieszkańców Powiatu Świdwińskiego. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Świdwińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2023 roku” jest wypełnieniem ww. obowiązku. Niniejszy program jest dokumentem określającym zasady oraz obszar współpracy pomiędzy Powiatem Świdwińskim, a działającymi na jego terenie podmiotami trzeciego sektora. Uchwalenie Programu należy do wyłącznej kompetencji Rady Powiatu, dlatego podjęcie niniejszej uchwały uznaje się za zasadne.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.
Uchwała Nr XLII/208/22 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 27 października 2022 r. w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Świdwińskiego
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2023 roku”
Uchwała podjęta 11 głosami za
(obecnych 11 radnych)
Naczelnik Wydziału Komunikacji Mirosław Popielewski przestawił uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłat związanych z usunięciem
i przechowywaniem pojazdów oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu obowiązujących w roku 2023.
Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu dla pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym należy do zadań własnych Powiatu.
Zgodnie z art. 130a ust. 6 ww. ustawy Rada Powiatu corocznie uchwala wysokość opłat, kosztów usuwania z drogi i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu. Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów stanowią dochód własny powiatu.
Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza w „Monitorze Polskim” maksymalne stawki opłat. Aktualne maksymalne stawki opłat na rok 2023 zamieszczone są w monitorze Ministra Finansów, Obwieszczenie z dnia 26 lipca 2022 r. (Monitor Polski poz. 738).
W związku z podwyższeniem wymiaru podatku gruntowego, proponuje się podwyższenie stawek za dobę przechowywania pojazdów w wysokościach wymienionych w projekcie uchwały, dodatkowo po stronie ponoszonych przez Powiat kosztów uwzględnić należy koszty dojazdu pracownika na parking oraz zużycia energii elektrycznej (oświetlenie, monitoring), ubezpieczenia OC parkingu oraz koszty ochrony obiektu. Wzrost kosztów przyjęto w oparciu o planowany wskaźnik wzrostu cen i usług w wysokości 7,8% oprócz przyszłorocznego wzrostu cen energii, którego na chwilę obecną nie można ustalić. Przedsiębiorca wykonujący w ubiegłych latach usługę holowania pojazdów zaproponował stawki identyczne jak ogłoszone przez Ministra Finansów we wskazanym wyżej Obwieszczeniu.
Na koszty ponoszone przez Powiat Świdwiński z tytułu przechowywania pojazdów w związku z posiadanym własnym parkingiem na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykle i motorowery, rowery, hulajnogi elektryczne oraz urządzenia transportu osobistego składają się:
- opłata miesięczna za ochronę obiektu 117 zł/mies. 1404 zł/ rok
- podatek gruntowy 550 zł/ rok
Łącznie koszty roczne 1954 zł/ rok
Koszt dzienny 5.35 zł
Na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 do 16 ton Powiat corocznie podpisuje umowę z podmiotem prywatnym, na mocy której w ubiegłych latach stawkę za dobę przechowywania ustalono na 25 zł. Na rok 2023 złożył on ofertę w wysokości 43 zł.
W przypadku stawek za usunięcie i przechowywanie pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ustalono, że na terenie naszego województwa i województw ościennych brak jest parkingów przeznaczonych dla tych pojazdów, stawki w tym zakresie ustalono w wysokości określonej w Obwieszczeniu Ministra Finansów.
W przypadku zaistnienia konieczności usunięcia i przechowywania takiego pojazdu na parkingu, stawki te nie pokryłyby rzeczywistych kosztów usługi.
Przyjęcie przez Radę uchwały w proponowanym kształcie powoduje urealnienie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Powiat.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.
Uchwała Nr XLII/209/22 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 27 października 2022 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu obowiązujących w roku 2023
Uchwała podjęta 11 głosami za
(obecnych 11 radnych)
Skarbnik przedstawiła uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 rok.
Zwiększenie dochodów o kwotę 6.974.217 zł nastąpiło w wyniku:
1. zwiększenia dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych CKZ w Świdwinie w kwocie 330.000 zł, Domu Pomocy Społecznej w Krzecku w wysokości 91.020 zł, Domu Pomocy Społecznej Modrzewiec w kwocie 9.528 zł, Zespole Placówek Oświatowych w Połczynie Zdroju w wysokości 124.000 zł, Zespole Szkół w Połczynie Zdroju w wysokości 2.800 zł oraz w Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Świdwinie w kwocie 5.305 zł, a także z tytułu otrzymania dodatkowych udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych na rok 2022 w wysokości 6.076.607 zł, środków z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa grant „Cyfrowy Powiat” w kwocie 139.182 zł i środków z PFRON jako grant „Dostępny Samorząd” w wysokości 195.775 zł;
Zwiększenie wydatków per saldo o kwotę 6.974.217 zł nastąpiło w wyniku:
1. zwiększenia dochodów własnych jednostek w wysokości 562.653 zł, realizacji projektu z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa grant „Cyfrowy Powiat” w kwocie 151.182 zł i projektu ze środków PFRON jako grant „Dostępny Samorząd” w wysokości 248.060 zł;, środków dla jednostek oświatowych w wysokości 2.943.600 zł na zabezpieczenie wydatków do końca roku, wydatków w kwocie 291.385 zł na zabezpieczenie wkładu własnego inwestycji dofinansowanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, natomiast środki w wysokości 2.921.237 zł pozostawiono w budżecie do rozdysponowania;
2. zmniejszenia wydatków w wysokości 143.900 zł nastąpiło w wyniku rozliczenia środków z dotacji dla szkół niepublicznych.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.
Uchwała Nr XLII/210/22 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 27 października 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego
na 2022 rok
Uchwała podjęta 11 głosami za
(obecnych 11 radnych)
9. Oświadczenia radnych.
Radna Barbara Nowak poinformowała, że wspólne posiedzenie komisji
w celu omówienia budżetu odbędzie się w dniu 24 listopada 2022 r.
10. Zakończenie obrad sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 16.15 zamknął obrady XLII sesji Rady Powiatu Świdwińskiego.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Marta Kozik Jerzy Anielski
Liczba wyświetleń: 72
2023-11-24 23:07 Migracja strony