PROTOKÓŁ Nr X/11
z sesji Rady Powiatu w Świdwinie odbytej  dnia 27 października 2011 r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

1. Otwarcie sesji.

 Przewodnicząca Rady Powiatu Danuta Malitowska otwierając obrady dziesiątej sesji Rady Powiatu w Świdwinie powitała radnych, Członków Zarządu Powiatu ze Starostą Mirosławem Majką, Komendanta Powiatowego Policji Roberta Rzeźnika, dyrektorów jednostek oświatowych, kierowników jednostek, naczelników Starostwa Powiatowego.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że na dzisiejszą sesję zostali zaproszeni parlamentarzyści, ale z uwagi na napięte kalendarze spotkań niestety nie mogli przybyć.
Do Biura Rady wpłynęło podziękowanie od posła RP Stanisława Gawłowskiego, w którym tłumaczy, że wcześniej zaplanowane obowiązki nie pozwoliły mu na udział w dzisiejszej sesji. Podobnie poseł RP Marek Hok.

Przewodnicząca z wielką przyjemnością pogratulowała i  podziękowała dwójce radnych pani Helenie Kłusewicz i panu Bogusławowi Ogorzałkowi, którzy uczestniczyli w wyborach parlamentarnych reprezentując ziemię świdwińską. Ma nadzieję, że zdobyte doświadczenie będzie im służyło przy wykonywaniu pracy samorządowej.

2. Sprawy regulaminowe.

 Przewodnicząca Rady poinformowała, że w obradach  sesji  uczestniczy   14 radnych, obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne.

 Protokół z obrad dziewiątej sesji Rady Powiatu był wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Radna Krystyna Wojnicka zgłosiła drobne zmiany do treści protokołu obrad IX sesji Rady Powiatu, które zostały uwzględnione.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni zgłaszają uwagi do treści protokołu wraz z naniesionymi poprawkami?

 Radni   nie    zgłosili    uwag,    protokół    został    przyjęty    jednogłośnie
 w głosowaniu.

Przewodnicząca Rady zapytała czy radni zgłaszają uwagi do porządku obrad sesji?

Radni nie zgłosili uwag.

Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Sprawy regulaminowe:
• stwierdzenie quorum
• przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.    
5. Sytuacja na rynku pracy w Powiecie Świdwińskim.
6. Informacja o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2010/2011.
7. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2010 r.
8. Podjęcie uchwał :
• w sprawie przyznania Wyróżnienia Honorowego „Za Zasługi dla Powiatu Świdwińskiego”
• w sprawie przyznania dotacji dla Komendy Powiatowej Policji w Świdwinie,
• w sprawie udzielenia przez Powiat Świdwiński pożyczki dla Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. o.o. w Wardyniu Górnym,
• w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu,
• o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2011 r.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad sesji.

3. Interpelacje i zapytania radnych.

Radna Krystyna Wojnicka podziękowała za możliwość otrzymania wersji roboczej protokołu z sesji drogą mailową.
Przypomniała również, że na ostatniej sesji zgłosiła interpelację dotyczącą  ekonomicznego uzasadnienia kontynuacji umowy z firmą obsługującą sieć teleinformatyczną w ramach projektu „Wrota Parsęty”. W związku z tym, że poruszała ten temat na sesji, przedstawiła odpowiedź od pana Starosty, który wyjaśnił, iż firma MATiK w ramach zlecenia wykonuje nadzór i obsługę urządzeń do transmisji bezprzewodowej, a w szczególności zarządza systemami transmisji bezprzewodowej, telefonii VoIP i urządzeniami do zarządzania ruchem danych w sieci powiatowej, włącznie z serwerem usługowym i zasilaniem awaryjnym powiatowej sieci teleinformatycznej. Poza tym w ramach tej umowy prowadzi:
- obsługę technicznej opieki nad Wydziałem Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Świdwinie, włącznie z systemem internetowym webEWID,
- udziela pomocy technicznej jednostkom organizacyjnym powiatu nie posiadającym ciągłej opieki informatycznej oraz w przypadku nieobecności informatyków,
- pełni funkcję administratora powiatowej sieci teleinformatycznej.
Obowiązujący termin utrzymania projektu to 30 czerwca 2013r. Nadzór nad siecią oraz jej obsługę musi sprawować informatyk. Zatrudnienie w ramach umowy o pracę pociągałoby za sobą wyższe koszty niż umowa zlecenie (wiąże się to z urlopami, trzynastką, ewentualnymi zastępstwami w razie choroby), stąd pan Starosta podjął decyzję o zawarciu umowy zlecenia, w ramach której firma nie tylko obsługuje sieć, ale również zajmuje się obsługą informatyczną Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami. Aktualnie trwa proces włączania jednostek organizacyjnych powiatu do sieci.
Radna poinformowała, że ta odpowiedź absolutnie jej nie satysfakcjonuje, ponieważ nie zostało w niej uzasadnione zawarcie umowy, która już pociągnęła, za sobą duże koszty, ponad 140.000 zł. Uważa, że przesadą jest zatrudnienie dwóch informatyków pracujących w starostwie. Stwierdzono również, że firma MATiK zarządza systemem transmisji bezprzewodowej, który jak dodała radna,  pracuje w bardzo szczątkowej części. Dyrektorzy mają zawarte umowy z  operatorami innych sieci teleinformatycznych. Odpowiedź pana Starosty jest nie merytoryczna, nie zawiera tego czego oczekiwała oraz nosi znamiona rozrzutności finansów publicznych. W piśmie od pana Starosty napisane jest, że firma MATiK w ramach zlecenia obsługuje telefonię VoIP, w której jak dodała radna, podłączonych jest kilka telefonów. Radna zapytała dlaczego w trakcie wdrażania tego projektu została nawiązana umowa z nowym operatorem sieci PLAY? W odpowiedzi nie ma zawartego uzasadnienia tej decyzji.
 Radna poinformowała, że w dniu dzisiejszym ma również inną sprawę.
Na sesji w dniu 26 maja został uchwalony Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego, którego treści była przeciwna. I dziś ma z tego satysfakcję. Przypomniała, iż przeciwna była wydzieleniu samodzielnego stanowiska pracy ds. Zamówień Publicznych i Inwestycji, utworzeniu nowego Wydziału Spraw Społecznych oraz tego, że w regulaminie brak było zadań wydziałów. Wówczas po przedłożeniu swoich wątpliwości pan Starosta wyjaśnił jej, że w kwestii wydzielenia stanowiska ds. Zamówień Publicznych i Inwestycji przejmuje na siebie znaczną odpowiedzialność za jego funkcjonowanie oraz, że nie będzie to jedna osoba, lecz więcej. Jednak przyglądając się zadaniom w Wieloletnim Planie Finansowym stwierdza, że zasadniejszym było utworzenie Wydziału ds. Zamówień Publicznych i Inwestycji, aniżeli Wydziału Spraw Społecznych. Wówczas radna przyjęła wytłumaczenie Starosty odnośnie stanowiska ds. Zamówień Publicznych i Inwestycji, jednak w kwestii utworzenia Wydziału Spraw Społecznych  absolutnie jej nie przekonał.
W wypowiedzi na sesji 26 maja pan Starosta poinformował, że tworzony jest nowy wydział, bo taka jest struktura starostwa. Nie znaczy to, że od razu będzie naczelnik i pracownicy. Może być on w strukturze” śpiącym” wydziałem, dodał, że nie tworzy się go pod kątem konkretnej osoby. Radna odniosła się do tej odpowiedzi, że nie wyobraża sobie, żeby ta osoba nie nazywała się naczelnikiem. Przytoczyła zapis regulaminu, że wydziałami kierują naczelnicy, i że będą się temu przyglądać. I tak też uczyniła.
7 lipca na stronie BIPu opublikowano informację dotyczącą tego wydziału wraz  z naczelnikiem. Na naczelnika powołano dotychczasowego naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska. Osoba, która pełniła obowiązki naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska stała się niezbędna jako naczelnik Wydziału Spraw Społecznych.
22 września opublikowano również na stronie BIPu, że został zatrudniony pracownik, czyli jest i naczelnik i pracownik. Więc wszystkie uzasadnienia Starosty z dnia 26 maja były nieprawdą. Z perspektywy czasu widać, że Wydział Spraw Społecznych był utworzony pod kątem konkretnej osoby, tylko po to, by awansować inną osobę na naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska. Zaskakujące są również zadania Wydziału Spraw Społecznych. W zakresie zdrowia: prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej; organizowanie spraw związanych z organizacją konkursów na stanowisko kierownika zakładu; przygotowywanie materiałów do rady społecznej ZOZ-u i prowadzenie dokumentacji w zakresie jej działania oraz inne spawy wynikające z opieki społecznej. Przypomniała, że szpital jest wydzierżawiony na lat 30. Uważa, że  wpisano to tylko po to, żeby utrzymać wydział. Tłumacząc powstanie ww. wydziału pan Starosta nazwał go” śpiącym” wydziałem, a tak na prawdę jest to „wirtualny” wydział.
Radna dodała, że do tej pory składała wiele interpelacji, nie wyszukiwała czegoś co nie ma miejsca w strukturach oraz w finansach. Zawsze jej celem było, aby zwrócić uwagę na to, co według jej oceny, nie funkcjonuje tak jak powinno, co pociąga za sobą zbędne wydatki finansów publicznych. Każda z odpowiedzi na interpelację była bardzo zdawkowa, nie merytoryczna. Uważa, że została wybrana przez społeczeństwo po to, żeby pilnować wydawanie finansów publicznych.

4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.    

Starosta Mirosław Majka poinformował, że ostatnia Sesja Rady Powiatu odbyła  się w dniu 25 sierpnia 2011r. Zarząd Powiatu w okresie międzysesyjnym odbył 7 posiedzeń podczas których podjęto 16 uchwał, w tym: pięć dotyczyło zmian w budżecie w toku jego wykonywania. Po zmianach dokonanych na posiedzeniu Zarządu w dniu 25 października 2011 r., budżet powiatu zamyka się kwotami:
- dochodami w wysokości - 60.379.142 zł
- wydatkami w wysokości - 64.151.094 zł
- deficytem budżetowym w wysokości - 3.771.952 zł.
Zarząd podjął również uchwałę w sprawie wytycznych do opracowania budżetu na 2012 rok. Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych, kierownicy powiatowych inspekcji i straży oraz naczelnicy wydziałów Starostwa Powiatowego poszczególnych działów budżetowych zobowiązani zostali do opracowania materiałów do projektu budżetu Powiatu w Świdwinie na 2012 rok zgodnie z wytycznymi, w układzie klasyfikacji budżetowej ujętej w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 20 10 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Szczecinku Zarząd pozytywnie zaopiniował:
a)pozbawienie kategorii dróg powiatowych ulic w mieście Barwice (tj. ulicy Pomorskiej i odcinka ulicy Zielonej), w celu zaliczenia ich do kategorii dróg gminnych,
b)pozbawienie kategorii dróg powiatowych:
- drogi Nr 1273Z odcinka od miejscowości Stare Wierzchowo do miejscowości Gwda Wielka,
- drogi Nr 1299Z położonej w granicach administracyjnych gminy Borne Sulinowo,
- drogi Nr 1280Z odcinka od miejscowości Okole do miejscowości Uniemino, położonego w granicach administracyjnych gminy Borne Sulinowo, w celu wyłączenia ich z użytkowania,
c) pozbawienia kategorii drogi wewnętrznej ulicy Czarnobór w Szczecinku,        w celu zaliczenia jej do kategorii dróg powiatowych.
Zarząd pozytywnie zaopiniował również wniosek Powiatowego Zarządu Dróg     w Kołobrzegu o pozbawienie kategorii drogi powiatowej drogi nr 0269Z Drozdowo - Rymań w celu zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
3. Uchwałą Zarząd udzielił Panu Krzysztofowi Wasicionkowi - Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie pełnomocnictwa:
a) do dokonywania czynności związanych z realizacją projektu WND-RPZP.02.01.02-32-141/09 pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 1061Z Rąbino - Bierzwnica w km 0+000 - 9+931 na odcinku Rąbino - Sława".
b) do zaciągania w 2011r. zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działań jednostki.

Zarząd Powiatu udzielił Panu Krzysztofowi Wasicionkowi i Pani Bogumile Pawlik - Dyrektorowi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdwinie, pełnomocnictwa do dokonywania czynności z zakresu przygotowania                    i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz podpisywania umów na zadania realizowane w ramach środków finansowych przewidzianych w planie finansowym jednostki.
4. Zarząd na 26 posiedzeniu pozytywnie zaopiniował projekt Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Brzeżno na lata 2011-2014 z perspektywą na lata 2015-2022 oraz podjął uchwałę w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie. Regulamin określa zasady funkcjonowania PZD w nowej strukturze - zostały utworzone 4 sekcje -ds. planowania budowy, utrzymania i ochrony dróg, sekcję drogową, mechaniczną oraz ds. finansowo - administracyjnych).
Ponadto:
l) Zarząd Powiatu zaopiniował pozytywnie wniosek dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sławoborzu o odwołanie pani Ewy Klasińskiej ze stanowiska wicedyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sławoborzu oraz powierzenie z dniem 1 września 2011 r tej funkcji pani Bożenie Jurczyk. W dniu 1O.06.2011r. pani Ewa Klasińska złożyła rezygnację ze stanowiska.
2) Na posiedzeniu w dniu 27 września 2011r. Zarząd Powiatu przyznał 58 uczniom Stypendia Starosty Świdwińskiego w wysokości 600,00 zł. Uczniowie zakwalifikowani do otrzymania stypendiów uzyskali wysoką średnią ocen w II półroczu roku szkolnego 2010/2011 oraz znaczące osiągnięcia w różnego rodzaju olimpiadach i konkursach. Stypendia zostały wręczone w Dniu Edukacji Narodowej.
3) Na podstawie § 8 pkt 2 i § 9 Umowy Dzierżawy nr WO-2222/28/20 1 O z dnia 29 stycznia 2010 r. Zarząd Powiatu wyraził zgodę na uruchomienie w Szpitalu Polskim Połczyn - Zdrój NZOZ sali monitorowania zaburzeń snu (zespołu bezdechu sennego).
4) Zarząd przyjął informację o podjęciu przez: a) Radę Gminy w Rąbinie:
- Uchwały Nr XL/189/201O z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rąbino w zakresie lokalizacji elektrowni wiatrowych obejmujących północny obszar miejscowości Biała -Góra, Batyń, Rąbino i Kłodzino.
- Uchwały Nr IX/48/20 11 z dnia 2 sierpnia 2011 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rąbino w zakresie lokalizacji elektrowni wiatrowych i biogazowi, obejmujących obszar gminy w rejonie miejscowościPaszęcin.
b) Radę Gminy w Świdwinie Uchwały Nr XXXI1240/20 l O z dnia 23 września 20 l O o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego "Bystrzno - teren nad jeziorem Bystrzno Małe".
c) Radę Miejską w Połczynie-Zdroju Uchwały Nr IV/44/2011 z dnia 26 stycznia 2011 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Połczyn - Zdrój.
5) Na posiedzeniu w dniu 18 października 2011r. Zarząd przyjął informacje:
- o sytuacji na rynku pracy w Powiecie Świdwińskim.
- o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 20 l 0/20 11.
o realizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Świdwińskiego
 za lata 2009 - 20 l O.
6) Na posiedzeniu dnia 25 października 2011r. Zarząd postanowił przystąpić do wyceny aparatury medycznej, sprzętu i wyposażenia Szpitala w Połczynie -Zdroju w związku zainteresowaniem wykupem tego mienia przez dzierżawcę tj. Szpitale Polskie SA w Katowicach.
7) dnia 19 września 2011r. Zarząd skierował do Burmistrza Świdwina wniosek w sprawie wspólnej realizacji przebudowy dróg powiatowych - ulic w Świdwinie tj. ul. Kombatantów Polskich i ul. Wojska Polskiego, skrzyżowania tych ulic /przy Gimnazjum/ i dalej w kierunku cmentarza.
Wartość inwestycji ogółem 4 mln 754 tys. zł /długość odcinka 1,3 km! Maksymalne dofinansowanie z budżetu państwa w ramach " Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych" tzw. "schetynówek" w 2012 roku nie może przekroczyć l mln zł. Powiat wnioskował o dofinansowanie inwestycji przez Miasto Świdwin w wysokości 1 mln 664 tys. zł. Wkład Powiatu to 2 mln 90 tys. zł. Podjętą uchwałą, Miasto Świdwin wyraziło wolę podjęcia działań zmierzających do zabezpieczenia środków finansowych na to zadanie tylko w kwocie 800.000 zł. W związku z tym wymagany wkład własny Powiatu wzrósł do kwoty 2 mln 954 tys. zł /odcinek 1,3 km/.
Wysokość wymaganego wkładu własnego przekroczyło możliwości Powiatu wydatkowania środków na to zadanie i Zarząd Powiatu postanowił nie przystępować w 20 12r. do realizacji projektu.
Burmistrz Świdwina zwrócił się do Zarządu o partnerstwo /wsparcie finansowej Powiatu w realizacji projektu pn. "Przebudowa nawierzchni jezdni i chodników ulicy osiedle Chrobrego w Świdwinie". Koszt inwestycji oszacowany został na kwotę 1.821.653 zł, a oczekiwane wsparcie 35% całości zadania tj.      637.579,10 zł.
Ze względu na skromność budżetu i potrzebę wykonania zadań zawartych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, Zarząd postanowił nie przystępować w 2012 r. do partnerstwa z miastem Świdwin w realizacji "Przebudowy nawierzchni jezdni i chodników ulicy osiedle Chrobrego w Świdwinie".
Zarząd Powiatu rozpatrzył także sprawy, które są przedmiotem projektów uchwał na dzisiejszą sesję Rady Powiatu.
Radny Krzysztof Orliński zauważył, że nie otrzymał odpowiedzi Starosty na wniosek, który zgłosił na sesji 25 sierpnia. Pytał wówczas co z budynkiem po Zespole Szkół Ponadgimnajalnych przy ulicy Wojska Polskiego. Obiekt ten generuje określone koszty, czy zarząd postanowił co z nim zrobić.

Przewodnicząca Danuta Malitowska zauważyła, że radny Krzysztof Orliński powinien zadać to pytanie w punkcie trzecim. Zaproponowała rozpocząć dyskusję nad informacją przedstawioną przez pana Starostę.

Radni nie zgłosili uwag do informacji z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.


Starosta Mirosław Majka zabrał głos udzielając odpowiedzi na wniosek radnego Krzysztofa Orlińskiego. Poinformował, że są różne pomysły jak wykorzystać ww. budynek. Wpłynął m.in. wniosek od pana Burmistrza Owsiaka o możliwości zamiany z ewentualną dopłatą na salę OSIRu przy ulicy 3 Marca, żeby oddać go do dyspozycji dyrektora Wójcika na  potrzeby ZSP w Świdwinie. Można również zrobić mieszkania dla 4 rodzin z terenu domu dziecka, aby w miejscu gdzie teraz mieszkają zrobić obiekty służące Domowi Dziecka. Na dzień dzisiejszy obiekt ten jest po dofinansowaniu Funduszy Norweskich i do połowy 2012 roku nie można go ani sprzedać, ani wydzierżawić. Temperatura w budynku ustawiona jest na 8-10 stop. C, aby nic się tam działo. I to są jedyne koszty utrzymania tego obiektu. Pomysły są różne, ale niestety trzeba poczekać, już niecały rok, na ich ewentualne realizacje.
Przewodnicząca Rady dodała, że jeśli ktoś ma pomysł jak wykorzystać  budynek przy ulicy Wojska polskiego, to pan Starosta jest otwarty na propozycje.

5. Sytuacja na rynku pracy w Powiecie Świdwińskim.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Krystyna Michalska poinformowała, że według stanu na dzień 30.09.2011r. w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowane były 3684 osoby bezrobotne, w tym 2009 kobiet. Udział pobierających zasiłek wynosił 22,9%, natomiast na koniec 2010 – 24,6% i na koniec 2009r. – 31,2% ogółu zarejestrowanych.
Teren działania Powiatowego Urzędu Pracy obejmuje pięć gmin wiejskich, gdzie na dzień 30 września 2011r. były zarejestrowane 2172 osoby bezrobotne, co stanowi 59,0% ogółu zarejestrowanych. Kobiety stanowią 53,7% ogółu bezrobotnych zamieszkałych na wsi, co wyraża się w liczbie 1167 zarejestrowanych . Z ogólnej liczby bezrobotnych zamieszkałych na wsi 21,5% nabyło uprawnienia do zasiłku dla bezrobotnych. Według stanu na dzień 30.09.2011r. w ewidencji bezrobotnych było zarejestrowanych 2840 osób nie posiadających prawa do pobierania zasiłku i stanowiły one 77,1% ogółu bezrobotnych.
Najwięcej bezrobotnych występuje w wieku największej sprawności psycho-fizycznej, czyli w przedziale wiekowym od 18 do 44 lat – 2463 osób i stanowią 66,8% ogółu zarejestrowanych. Na przestrzeni 2008-2010 roku wskaźnik ten  miał tendencję wzrostową, co raczej nie jest budującym zjawiskiem i świadczy o słabym rynku pracy, gdyż coraz młodsza grupa bezrobotnych generuje długotrwałe bezrobocie. Niepokojącym jest też fakt, że grupa bezrobotnych powyżej 55 roku życia w ostatnich latach wzrasta, w roku 2008 – 8,8%, w 2009r. – 8,8%, w 2010 r. – 10,2%, natomiast obecnie 10,5%.
Największą grupę bezrobotnych stanowią osoby posiadające wykształcenie gimnazjalne i poniżej, jest to 1309 osób, w tym 655 kobiet i stanowią oni 32,5% ogółu bezrobotnych. Charakteryzując zarejestrowanych bezrobotnych pod względem posiadanego przez nich wykształcenia można stwierdzić, iż przeważają osoby bez wyuczonego zawodu.  Następną liczną grupę stanowią bezrobotni z wykształceniem zasadniczym zawodowym jest to grupa 1130 osób. Osoby z wykształceniem wyższym, których w ewidencji PUP jest najmniej, mają większe oczekiwania wobec powyższej pracy, ale jednocześnie są bardziej mobilne i nie ograniczają obszaru poszukiwania pracy do miejsca zamieszkania.
 W kwietniu 2011r. Powiatowy Urząd Pracy w Świdwinie przystąpił do ogłoszonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej konkursu na program specjalny. Konkurs został rozstrzygnięty w czerwcu 2011 roku.
 Program specjalny „Razem Łatwiej” to pakiet działań Powiatowego Urzędu Pracy w Świdwinie skierowany do osób bezrobotnych powyżej 50 roku życia oraz członków ich rodzin. Jest realizowany do 31.12.2011r.
Wysokość środków Funduszu Pracy uzyskanych z „rezerwy” Ministra wynosi 2.434,00 tys. zł. W ramach programu zrealizowano m.in.: szkolenia zawodowe (z gwarancją zatrudnienia po szkoleniu), prace interwencyjne (od 1 do 5 miesięcy z gwarancją zatrudnienia po okresie wsparcia), studia podyplomowe, stypendia celowe, usługi prawnicze i psychologiczne. Program zakłada osiągnięcie wysokiego wskaźnika efektywności zatrudnieniowe – 73,81%
 Opracowany został „Powiatowy Program Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy na lata 2008-2015”, który jest zadaniem realizowanym przez samorząd powiatu zgodnie z postanowieniem art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.). Program został przygotowany w oparciu o zadania przypisane samorządowi powiatowemu w/w ustawie, a realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Świdwinie.
Ponadto Program wpisuje się w główne kierunki działań wynikających z Europejskiej Strategii Zatrudnienia, która wyznacza takie cele w zakresie rozwoju rynku pracy i wzrostu zatrudnienia, jak osiągnięcie pełnego zatrudnienia, poprawa jakości i produktywności pracy, wzmocnienie spójności społecznej i integracji, do realizacji których należy zmierzać poprzez poprawę zdolności do utrzymania i zwiększenia zatrudnienia dzięki rozwojowi jakości zasobów ludzkich, rozwojowi przedsiębiorczości, poprawie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i pracowników oraz wzmocnieniu polityki równości szans na rynku pracy. Wiele projektów rynku pracy będzie realizowanych przy wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W Programie  zostały określone priorytety lokalnej polityki promocji zatrudnienia oraz aktywizacji rynku pracy dla powiatu świdwińskiego, wpisujące się w realizację priorytetów i celów rynku pracy dla powiatu świdwińskiego, wpisujące się w realizację priorytetów i celów regionalnych dokumentów strategicznych, w tym „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Powiatu Świdwińskiego na lata 2008 – 2013”. Uwzględnione zostały również założenia wynikające z Krajowej Strategii Zatrudnienia na lata 2007-2013.
Pełne zatrudnienie jest nieodłącznym warunkiem wzrostu gospodarczego, a niski poziom bezrobocia stanowi niekwestionowaną wartość społeczną. Zawarte w Programie działania służyć mają podejmowaniu aktywności zawodowej przez osoby bezrobotne i zachęcenie ich do wyjścia ze stanu bierności. Program zawiera propozycje działań, jakie należy podjąć, by sprostać aktualnym wyzwaniom rynku pracy, głównie w zakresie zwiększenia poziomu, jak również działania dotyczące wspierania lokalnego rynku pracy poprzez aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przy pomocy środków Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Osiągnięcie poprawy na rynku pracy, a tym samym zrealizowanie priorytetów oraz celów szczegółowych w ośmioletniej perspektywie, możliwe będzie wyłączenie poprzez synergię działań z zastosowaniem dialogu społecznego, przy zaangażowaniu wszystkich partnerów, którzy swoją wiedzę, umiejętności, doświadczenie oraz posiadane zasoby połączą we wspólne pozatrudnieniowe działania.
W programie przyjęto 4 główne priorytety działań:
Priorytet 1. Edukacja i aktywizacja wszystkich aktorów* rynku pracy.
Priorytet 2. Aktywna społeczność lokalna oraz rozwój partnerstwa publiczno- społecznego i współpracy z partnerami rynku pracy.
Priorytet 3. Wzrastająca przedsiębiorczość i tworzenie miejsc pracy.
Priorytet 4. Sprawna administracja i monitoring rynku pracy.
        * Aktorzy rynku pracy: przedsiębiorcy (pracodawcy), osoby aktywne zawodowo,      bezrobotni, Powiatowe Urzędy Pracy i ich jednostki podległe, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne wszystkich szczebli.
Dyrektor poinformowała, że bezrobotni zarejestrowani na koniec miesiąca sprawozdawczego stanowią 3660 osób, w tym prawo do zasiłku posiadają 873 osoby. 1516 osób to bezrobotni zamieszkali w miastach Świdwin i Połczyn-Zdrój, zaś mieszkający na wsi to 2144 osób.
Największa ilość, bo aż ok. 66% to osoby bezrobotne bez wykształcenia średniego. Ponad połowa to osoby długotrwale bezrobotne.
Ogółem w powiecie zgłoszono 209 wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej, z czego 191 osób podjęło pracę.
Realizując programy rynku pracy, do 31 sierpnia 2011r., zaktywizowano 1516 osób angażując do realizacji w 2011r. 6.006,4 tys. zł, zaś w 2012r. 3.728,6 tys. zł.
Stopa bezrobocia utrzymuje się na poziomie 23,6%.

 Starosta Mirosław Majka poinformował, że nastąpiło znaczne obniżenie algorytmu na rok bieżący. 7% tego co otrzymuje Powiatowy Urząd Pracy przeznaczane jest na Fundusz Płac Urzędu Pracy. Zawsze starostwo dopłacało do funduszu, jednak z powodu znacznego obniżenia algorytmu powiat będzie musiał dopłacać znacznie więcej.
Starosta przedstawił  pismo od Minister Czesławy Ostrowskiej, którym informuje, że z niepokojem odbiera informacje przekazywane przez niektóre Powiatowe Urzędy Pracy o zamiarze zmniejszenia liczby zatrudnionych w nich pracowników. Zapis ustawy o promocji zatrudnienia jednoznacznie określa wysokość kwot na wynagrodzenia, składki na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz sposoby ich naliczania dla Powiatowych Urzędów Pracy. Po 31 grudnia 2013r. samorządy powinny przejąć finansowanie wynagrodzeń pracowników Powiatowych Urzędów Pracy zgodnie ze standardami i warunkami prowadzenia usług, które ustalają  minimalny poziom obsługi wobec klientów          w tych urzędach.
Nie byłoby problemu, gdyby można było ustalić, że w Powiatowym Urzędzie Pracy wystarczy 10 pracowników. Ustawa narzuca standardy, które trzeba będzie  zachowywać. Jest to problem ogólnokrajowy.
 Radny Jan Bronowicki zapytał czy wszyscy, którzy złożyli wnioski otrzymali dotacje na rozpoczęcie działalności?
 Dyrektor Krystyna Michalska poinformowała, że w tym roku negatywnie rozpatrzono 2 wnioski z uwagi na to, że zabrakło środków.
Radny Krzysztof Orliński zauważył, że wskaźnik bezrobocia w naszym powiecie rośnie. We wrześniu wynosił 23,5%, a teraz wynosi 23,6%. Według większości społeczeństwa powinno się zmniejszyć ilość bezrobotnych w Polsce.  W zeszłym roku PUP w Świdwinie miał ok. 15 mln, w tym roku ponad 7mln, ale nadal oscylujmy wokół 24%. Co należy zrobić, aby zmniejszyć bezrobocie           w naszym powiecie?
Dyrektor Krystyna Michalska poinformowała, że rozmawiając w grupie fachowców w tej dziedzinie uznano, że mniejsza ilość pieniędzy nie jest taka zła. Trzeba było zastopować z „rozdawnictwem” pieniędzy. Nadal chętnie współpracują z przedsiębiorcami, ale z większą konsekwencją. Tam gdzie nie ma zatrudnienia organizują tylko 3 miesięczne staże, 6 miesięczne staże organizowane są u tych pracodawców, którzy obiecują 6 miesięczne zatrudnienie.
Niestety bardzo popularna jest tzw. praca na czarno. Zdecydowanie jest temu przeciwna i z jej inicjatywy będą organizowane kontrole przedsiębiorców bez wcześniejszego uprzedzenia.
 Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska zapytała co według pani dyrektor jest jej największym sukcesem.
 Dyrektor PUP poinformowała, że ma ogromną satysfakcję ze spotkań z przedsiębiorcami, którzy z nimi współpracują i oceniają tą współpracę bardzo wysoko.

 Więcej uwag radni nie zgłosili.


6. Informacja o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2010/2011.

 Naczelnik Wydziału Edukacji Bogdan Kaczmarczyk przedstawił informację   o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Świdwińskiego w roku szkolnym 2010/2011. Prezentacja zawierała informacje dotyczące m.in.: demografii w Powiecie Świdwińskim, organizacji szkół i placówek, zatrudnienia                       i wynagrodzenia nauczycieli, osiągnięć uczniów, zajęć pozalekcyjnych, egzaminów maturalnych.

Radny Krzysztof Orliński zauważył, że analizę egzaminów maturalnych należałoby zrobić do dwóch lat wstecz, ponieważ matematyka wcześniej nie była obowiązkowym  przedmiotem maturalnym na egzaminie zewnętrznym. Zabrakło mu również komentarza do wykresów, które dla osób nie zajmujących się oświatą mogły być niezrozumiałe.
Radna Krystyna Wojnicka pogratulowała naczelnikowi i pracownikom Wydziału Edukacji zebranego materiału. Dla wszystkich radnych jest to wspaniały materiał do analizy. Wnioski pana naczelnika byłyby przydatne, ale można również samemu wiele rzeczy przeanalizować i wyciągnąć wnioski. To również wspaniały materiał dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych, który wskazuje na dobrą pracę pracowników pedagogicznych, dyrektorów  i oczywiście uczniów.
Starosta złożył wielkie podziękowanie dla dyrektorów, nauczycieli, wychowawców za ich pracę  pedagogiczną i dydaktyczną, ponieważ bez niej  nie byłoby tak wspaniałego efektu.

Więcej uwag radni  nie zgłosili.

  Szczegółowa informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Świdwińskiego w roku szkolnym 2010/2011 stanowi załącznik do protokołu.


7. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2010 r.
 
 Starosta Mirosław Majka wykonując dyspozycję zawartą w art. 25c ust. 12 ustawy z dna 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) przekazał informację sporządzoną w oparciu o wyniki analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez:
1. Członków Zarządu Powiatu (4 osoby).
2. Sekretarza Powiatu.
3. Skarbnika Powiatu.
4. Kierowników jednostek organizacyjnych powiatu (15 osób).
5. Osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu starosty (18 osób).
Oświadczenia majątkowe złożyły wszystkie osoby do tego zobowiązane, bez uchybienia terminów określonych w art. 25c ust. 5 oraz 5a ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).
W wyniku przeprowadzonej analizy złożonych oświadczeń nie stwierdził nieprawidłowości.
39 oświadczeń majątkowych przesłano do Urzędu Skarbowego w Białogardzie oraz po jednym o Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu i Urzędu Skarbowego w Szczecinku /zgodnie z właściwością miejscową/.

Przewodnicząca Rady, poinformowała, że zgodnie z art. 25 c ust. 12  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Radni Powiatu                           są obowiązani  do złożenia oświadczenia majątkowego każdego roku w terminie do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Oświadczenie majątkowe winno dotyczyć majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnotą majątkową.
 Do przyjmowania oświadczeń majątkowych upoważniony został Kierownik Biura Rady Powiatu z zaznaczeniem, aby oświadczenie w części                                nie podlegającej  ujawnieniu było chronione tj. część B oświadczenia dotycząca adresu zamieszkania i położenia nieruchomości.
Kierownik Biura Rady został upoważniony wyłącznie do dokonywania czynności techniczno-ewidencyjnych związanych z odbiorem oświadczeń.
 Oświadczenia majątkowe radnych zostały złożone w obowiązującym ustawą terminie tj. do 30 kwietnia 2010 r. w dwóch egzemplarzach wraz                    z kompletną kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2009 (PIT)
 Osobiście dokonała analizy złożonych oświadczeń, w wyniku której  nie stwierdziła w żadnym przypadku, że radny podał w oświadczeniu nieprawdę lub zataił prawdę.
 Następnie po jednym egzemplarzu złożonego oświadczenia majątkowego przekazała pismem z dnia 29 lipca 2011  r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego
w Białogardzie w celu dalszej analizy.
Do dnia dzisiejszego wpłynęły 3 informacje od Naczelników Urzędów Skarbowych z Kołobrzegu, ze Szczecinka oraz z Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. W żadnym z przypadków nie stwierdzono rażących uchybień. Nie wpłynęło jeszcze stosowne pismo z Urzędu Skarbowego w Białogardzie, jeśli wpłynie radni zostaną indywidualnie o nim poinformowani.


8. Podjęcie uchwał.

Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poinformowała, że po raz drugi Rada Powiatu przyznaje Wyróżnienie Honorowe za szczególne zasługi na rzecz rozwoju Powiatu Świdwińskiego. Komisja wybrała następujące osoby                   i instytucje:   
1. Stanisław Lech Gulbas
2. Artur Ardziejewski
3. Adam Piotr Zamuszko
4. Mieczysław Domański
5. Ryszard Pawlonka
6. Otto Leske
7. Międzyszkolny Uczniowski Klub Karate „BUSHI-DO”
8. Uczniowski Klub Sportowy „TECHNIK”
9. Stefania Krauz
10. Klub Sportowy „POGOŃ” Połczyn-Zdrój
11. Międzyszkolny Klub Sportowy „MIESZKO” Połczyn-Zdrój
12. płk rez. Józef Olesiejuk
13. Marian Wiszniewski
14. Wacław Budrewicz
Ustanowienie Wyróżnienia Honorowego „Za Zasługi dla Powiatu Świdwińskiego”  ma na celu uhonorowanie osób, organizacji i instytucji, które w sposób szczególny przyczyniają się do rozwoju Powiatu Świdwińskiego na różnych płaszczyznach działalności m.in.: gospodarczej, społecznej, kulturalnej i sportowej.
 Nadanie Wyróżnienia jest wyrazem uznania dla tych wszystkich, których dokonania i zasługi wykraczają poza granice zwykłego obowiązku i dla tych organizacji i instytucji, które wnoszą szczególnie trwały i niepowtarzalny wkład w historię, znaczenie i rozwój Powiatu Świdwińskiego.
 Komisja na swym posiedzeniu w dniu 5 października 2011 r. rozpatrzyła złożone wnioski i pozytywnie je zaopiniowała kierując projekt stosownej uchwały pod obrady sesji Rady Powiatu Świdwińskiego.
Radny Krzysztof Orliński przedstawił swoje wątpliwości dotyczące regulaminu i procedury przyznawania Wyróżnień Honorowych. Jest zaskoczony wyróżnieniem niektórych osób. Zaproponował, aby decyzja kapituły była ostateczna, żeby nie było obowiązku podejmowania uchwały w sprawie przyznania Wyróżnienia Honorowego „Za Zasługi dla Powiatu Świdwińskiego”.

Więcej uwag radni nie zgłosili.

 Uchwała Nr X/62/11 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 27 października 2011r. w sprawie przyznania Wyróżnienia Honorowego „Za Zasługi dla Powiatu Świdwińskiego” Podjęta pozytywnie, 10 głosami za uchwałą, przy 2 głosach wstrzymujących (głosowało 12 radnych) 


Skarbnik Lucyna Miętek przedstawiła uchwałę dotyczącą przyznania  dotacji dla Komendy Powiatowej Policji w Świdwinie. Komendant Powiatowy Policji w Świdwinie zwrócił się z prośbą o dofinansowanie  zakupu samochodu oznakowanego, celem zwiększenia skuteczności i mobilności służb prewencyjnych  Policji.
Zgodnie z art. 13,  ust.3   ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji  jednostki samorządowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych Policji.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr X/63/11 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 27 października 2011r. w sprawie przyznania dotacji dla Komendy Powiatowej Policji w Świdwinie,
Podjęta jednogłośnie (głosowało 12 radnych) 

Skarbnik Lucyna Miętek przedstawiła również uchwałę dotyczącą udzielenia przez Powiat Świdwiński pożyczki dla Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Wardyniu Górnym. Na podstawie art.12, pkt 8 lit. d, ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał w ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym.

Radna Krystyna Wojnicka zauważyła, że jest to bardzo cenna inicjatywa pani prezes w kwestii złożenia wniosku o dofinansowaniu zakupu sita do sortowania zmieszanych odpadów komunalnych. Jednak wątpliwości radnej dotyczą faktu, że wniosek o zabezpieczenie udziału własnego w tym projekcie w wysokości 300 tys. pani prezes złożyła tylko do Zarządu Powiatu. Powiat jest jednym z udziałowców Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Wardyniu Górnym. Uważa, że udzielenie takiej pożyczki najbardziej zasadne byłoby w sytuacji jeśli wszyscy udziałowcy, proporcjonalnie do swoich udziałów, takiej pożyczki by udzielili. Dlatego też przy podjęciu tej uchwały wstrzyma się od głosu.
Starosta poinformował, że pani prezes wielokrotnie na spotkaniach wspólników poruszała sprawę ewentualnego ubiegania się o dofinansowanie tej ważnej inwestycji. Niestety nie było zainteresowania ze strony pozostałych wspólników.   To nie zła wola wspólników tylko sytuacja finansowa zmusiła ich do tego, że nie podjęli się temu zadaniu.  Te pieniądze są pożyczane, nie dawane. Prawdopodobnie w 2013r. firmę będzie stać na spłatę tej pożyczki wraz z odsetkami. Spółka osiągnęła efekt ekologiczny i nie ma żadnych obciążeń. Można ją wycenić i sprzedać swoje udziały.

Więcej uwag radni nie zgłosili.

Uchwała Nr X/64/11 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 27 października 2011r. w sprawie udzielenia przez Powiat Świdwiński pożyczki dla Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. o.o. w Wardyniu Górnym,
Podjęta pozytywnie, 10 głosami za uchwałą, przy 1 głosie wstrzymującym
(głosowało 11 radnych)

Prezes MPGO Jolanta Jabłońska-Wojciul podziękowała za udzielone wsparcie. Dodała, że bez dzisiejszej uchwały nie było możliwości, aby to przedsięwzięcie zaistniało. Ma nadzieję, że uda im się tą pożyczkę jak najszybciej spłacić.

Kolejna uchwała przedstawiona przez Skarbik Powiatu dotyczyła zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu  w wysokości 3.000.000 zł.  Na podstawie art.12, pkt 8   lit. c, ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy  podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu, dotyczących  zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek. Wg art. 89   ust. 2 – 4  ustawy o finansach  publicznych  jst mogą zaciągać kredyt i pożyczki na  finansowanie planowanego deficytu  budżetowego.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr X/65/11 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 27 października 2011r. w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu,
Podjęta jednogłośnie (głosowało 11 radnych) 
Skarbnik poinformowała, że zwiększenie dochodów o kwotę 269.988 zł, nastąpiło w wyniku przyjęcia zwiększonych dochodów realizowanych przez: Powiatowy Zarząd Dróg w Świdwinie  w wysokości 33.190 zł, Zespół Szkół Rolniczych CKP w Świdwinie w wysokości 150.000 zł, Dom Pomocy Społecznej w Krzecku w wysokości 58.000 zł, Powiatowy Urząd Pracy w Świdwinie  w wysokości 3.820 zł, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Sławoborzu w wysokości 6.563 zł, Dom Wczasów Dziecięcych w wysokości 16.000 zł oraz przyjęcia dochodów z ARiMR   w wysokości 2.415 zł  ( na finansowanie wypłat za uprawy leśne) .
Zmniejszenie zaplanowanych  dochodów o kwotę 993.709 zł nastąpiło  na skutek przeniesienia na rok 2012, zaplanowanych wydatków inwestycyjnych .
Zwiększenie wydatków o kwotę 587.460 zł nastąpiło w wyniku zwiększenia  dochodów  realizowanych w jednostkach organizacyjnych powiatu w wysokości 269.988 zł, zwiększenia wydatków na inwestycje (w wyniku rozstrzygniętego przetargu) o kwotę 79.910 zł, zaplanowania  środków na dofinansowanie Powiatowej Policji w wysokości 17.500 zł oraz w wyniku zmiany formy finansowania wydatków majątkowych w DPS Modrzewiec  w wysokości   220.062 zł .
Zmniejszenie wydatków o kwotę 1.311.181 zł  nastąpiło w wyniku zmiany formy finansowania wydatków majątkowych w DPS Modrzewiec - 420.062 zł, zmniejszenia wydatków majątkowych (w wyniku rozstrzygniętego przetargu )     o kwotę 94.868 zł  oraz przesunięcie planowanych inwestycji na rok 2012  w wysokości 796.251 zł .

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr X/66/11 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 27 października 2011r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2011r. Podjęta jednogłośnie (głosowało 11 radnych) 

9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Starosta poinformował, że obowiązujący termin utrzymania projektu „Wrota Parsęty” upłynie 30 czerwca 2013r.
Nadzór i obsługę urządzeń do transmisji w ramach umowy zlecenia wykonuje firma MATiK. Koszt obsługi to 3.200 zł miesięcznie.
Firma ta oprócz obsługi naszej instalacji bezprzewodowej obejmuje opieką informatyczną Wydział Geodezji. W starostwie ze względu na ilość stanowisk jest potrzebnych dwóch informatyków, musi być zastępstwo w przypadku choroby, bądź urlopu.
W ramach projektu „Wrota Parsęty” udostępniane są usługi geodezyjne webEWID i system komunikacji z programu Razem Bezpieczniej do projektu Razem Przeciw Razom, który udostępniany jest przez serwer w Mecu.
Realizowany jest program „Razem przeciw razom” w POKLu również na tym systemie.
 Zadania Wydziału Spraw Społecznych to m.in. w zakresie zdrowia: prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej, organizowanie spraw związanych z organizacją konkursu na stanowisko kierownika zakładu, przygotowywanie materiałów dla rady społecznej ZOZ i prowadzenie dokumentacji w zakresie jej działania, zaś w zakresie spraw społecznych: współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie jego działalności, przygotowywanie materiałów dla Rady Zatrudnienia oraz prowadzenie dokumentacji z zakresu jej działalności, współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Domami Pomocy Społecznej oraz Zespołem ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności. To, że szpital jest w dzierżawie nie znaczy, że go nie ma. Został oddany w użytkowanie.
 Starosta poinformował, że ”przeniósł” naczelnika z Wydziału Ochrony Środowiska  na naczelnika Wydziału Spraw Społecznych, w ramach optymalizacji i organizacji pracy, nie zatrudniając nikogo więcej. Między czasie pan Andrzej Rewiński, który był Rzecznikiem Praw Konsumenta, został  Sekretarzem w Urzędzie Miasta i trzeba było znaleźć jego następcę. W starostwie pracowała osoba, która ukończyła wydział prawa, spełniająca warunki, dlatego też została  zatrudniona jako pracownik Wydziału Spraw Społecznych.
 Radna Krystyna Wojnicka stwierdziła, że pan Starosta podsumował siebie mówiąc: „tak uważałem i tak zrobiłem”. Ale według jej oceny dzieje się to kosztem finansów publicznych. Odnosząc się do realizacji projektu „Wrota Parsęty”, zasadne było utrzymanie projektu pomimo tego, że miasto wycofało się jego realizacji. Było to zasadne, ponieważ w ramach tego projektu mieliśmy rozmawiać za 6 groszy za minutę w sieci telefonii, jednak nie jest to wdrożone. Wiele VoIPów i skrzynek jest niezamontowanych. Dlaczego jednostki organizacyjne zawarły umowy z innymi operatorami innych sieci internetowych?                                                                                           Zawarcie umowy z firmą PLAY, prawdopodobnie spowodowało to, że ten projekt nie został skończony. Nie uzyskano efektu jaki był założony. Zaś w kwestii utworzenia nowego wydziału nadal ma inne zdanie. Jeżeli nie ma szpitala i dzierżawa jest na 30 lat to można domniemać, że pan Starosta planuje rozwiązanie umowy dzierżawy? Daje się nowemu naczelnikowi zadania, które są nierealne. Dziękując, dodała, że w tej kwestii nie będzie już więcej zajmowała zdania.
 Starosta poinformował, że jeśli 4 lata temu minuta rozmowy na telefony stacjonarne miała kosztować 6 groszy, zaś na  telefony komórkowe 60-80 groszy. A dziś z telefonii bezprzewodowej może uzyskać ten sam efekt,  to wybrał telefonię bezprzewodową, ponieważ jest to większa mobilność naczelników oraz pracowników starostwa.
10. Wolne wnioski.
Komendant Powiatowy Policji Robert Rzeźnik podziękował za dotację finansową na zakup samochodu, który będzie służył mieszkańcom całego powiatu. Ma nadzieje, że jeszcze wiele pozytywnych decyzji dla Komendy Powiatowej Policji zostanie podjętych na tej sali.

11. Zakończenie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 16.30  zamknęła obrady X sesji Rady Powiatu w Świdwinie.


Na tym protokół zakończono.

 


   Protokołowała                                                                                 Przewodnicząca Rady

    Marta Kozik          Danuta Malitowska