PROTOKÓŁ Nr XXI_05 z sesji Rady Powiatu w Świdwinie odbytej w dniu 23 marca 2005 r. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Świdwinie
PROTOKÓŁ Nr XXI/05
z sesji Rady Powiatu w Świdwinie odbytej w dniu 23 marca 2005 r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Świdwinie
1.Otwarcie sesji
Przewodniczący Rady o godz.12:00 otworzył obrady 21 sesji Rady Powiatu. Powitał, ZarządPowiatu oraz zaproszonych gości.
2.Sprawy regulaminowe:
đstwierdzenie quorum
Przewodniczący poinformował, że radni: Danuta Malitowska i Ryszard Rozwadowski w związku z uczestnictwem w konferencji pedagogicznej na obrady sesji przybędą o godz. 13:00.
Stwierdził, że w obradach uczestniczy aktualnie 15 radnych, obrady są prawomocne.
đprzyjęcie porządku obrad
Następnie zaproponował uzupełnienie porządku obrad sesji w pkt 7 podjęcie uchwał o dodanie dwóch projektów uchwał w sprawie:
- uchylenia Uchwały Nr XIV/69/04 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 2 czerwca 2004 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonania darowizny na rzecz Skarbu Państwa części nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego
- wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego
Radni przyjęli proponowane zmiany do porządku obrad oraz porządek obrad:
1.Otwarcie sesji
2.Sprawy regulaminowe:
đstwierdzenie quorum
đprzyjęcie porządku obrad
đ przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.Interpelacje i zapytania radnych.
4.Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu
za 2004 rok.
-
opinia Komisji Rewizyjnej w zakresie dorocznego skwitowania pracy
Zarządu Powiatu z tytułu wykonania budżetu.
-
uchwała w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2004 r.
i udzielenia absolutorium z tego tytułu
6. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
- ustalenia wynagrodzenia miesięcznego dla Starosty Powiatu
- przyznania dodatku specjalnego Staroście Powiatu
- ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz zatwierdzenia wartości 1 punktu
w złotych
- zmiany uchwały nr X/41/03 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 12 listopada 2003 r. w sprawie
uchwalenia Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w Powiecie Świdwińskim
na lata 2004-2007
- przeznaczenia środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
w 2005 r.
- zmiany uchwały budżetowej na 2005 r.
- wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9.Wolne wnioski.
10. Zakończenie obrad sesji.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez zmian.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Annie Teresińskiej-Prezesowi Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Wschodnich o/ Świdwin.
Anna Teresińska- odczytała podziękowanie za dobrowolną składkę radnych powiatu, którą przekazali na rzecz dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu na Litwie.
Poinformowała, że z wzruszeniem i radością przyjęła dar sera.
Wraz z pieniędzmi, zebranymi z aukcji i dobrowolnymi składkami członków i sympatyków TMWiKW, zostaną one wykorzystane na zakup ubrań i niezbędnych akcesoriów dla dzieci, przystępujących w tym roku do Pierwszej Komunii Świętej.
Jednocześnie podziękowała, za słowa uznania dla naszych inicjatyw i ich finansowanie i organizacyjne wspieranie na przestrzeni lat.
Żywiąc głęboką nadzieję, że dzięki wydajnej pomocy i dużym zaangażowaniu nadal skutecznie będziemy wspomagać rodaków, zamieszkujących Ojcowiznę, a w swoim środowisku popularyzować folklor wileński i odsłaniać chlubne karty historii Polski tamtych ziem.
Następnie przekazała pisemne podziękowanie na ręce przewodniczącego rady.
Przewodniczący rady serdecznie podziękował Pani Teresińskiej za zaangażowanie w kultywowanie tradycji i kultury Wileńskiej w naszym mieście.
Z satysfakcją uczestniczymy w spotkaniach i imprezach, które zyskują sympatię i uznanie mieszkańców i władz naszego powiatu.
3.Interpelacje i zapytania radnych.
Jacek Firmanty -powrócił do interpelacji zgłoszonej na sesji w roku 2002 Odnośnie wycinki drzew przy drodze nr 162 na odcinku ze Świdwina do skrzyżowania z drogą krajową nr 6. Zdaniem radnego niewiele zrobiono w ciągu 3 lat w tej sprawie oraz naprawy przejazdu kolejowego na tej samej drodze w Świdwinie.
Ponadto zgłosił trzecią interpelację w sprawie naprawy tej samej drogi na terenie powiatu kołobrzeskiego na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową Szczecin- Gdańsk w kierunku do Kołobrzegu.
Ponadto podniósł sprawę likwidacji eternitowych pokryć dachowych na terenie naszego powiatu.
Eugeniusz Worobiej - pytał jak długo trwał będzie proces przygotowań do sprzedaży budynku po byłej Stacji Kwarantanny Roślin. Budynek niszczeje, wartość handlowa spada. Sanepid powinien wyrównać koszty strat na wartości budynku.
Przewodniczący rady w nawiązaniu do wypowiedzi Jacka Firmantego -stwierdził, że stan dróg powiatowych w naszym powiecie ocenia pozytywnie.
Pracownicy Powiatowego Zarządu Dróg wiele robią i są efekty na odcinku utrzymania poboczy i poprawy nawierzchni dróg.
Przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad, zapowiedział że obrady sesji od godz. 15:30 prowadził będzie Jan Szołdra -Wiceprzewodniczący Rady.
4.Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
Zdzisław Chojnacki - starosta przedstawił informację z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym .
- informacja w załączeniu
Przewodniczący Rady - nawiązującdokonferencji prasowej zorganizowanej w dniu 17 marca br. przez Powiatowy Urząd Pracy w sprawie Programu „50 Plus” przypomniał,że dzięki temu programowiotrzymaliśmy z ministerialnej puli największy grant w Polsce, prawie 1.586 tys. zł. Jeśli dołożymy pieniądzeod pracodawców iFunduszu Pracy to będzie
2.655tys.zł.,za te pieniądze uda się nam stworzyć w tym roku 250miejsc pracy, a z tego 145 osób znajdzie pracę na stałe.
Podziękował Pani Dyrektor Krystynie Michalskiej za zaangażowanie pracowników i wzorowe przygotowanie konferencji prasowej.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2004 rok.
- opinia Komisji Rewizyjnej w zakresie dorocznego skwitowania pracy
Zarządu Powiatu z tytułu wykonania budżetu.
Lucyna Miętek - przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za rok 2004.
Planowane dochody wstępnie wynosiły 28.057.525 zł. w ciągu roku zwiększone zostały
do kwoty 30.002.883 zł. czyli o 1.945.358 zł.
Realizacja zaplanowanych dochodów wyniosła 100,44% planu i osiągnęła 30.133.644 zł tj. więcej
o kwotę 130.761 zł. wyższe niż zaplanowano w grupie dochodów własnych.
Starostwo Powiatowe zrealizowało dochody własne w 157,45 % tj. w kwocie wyższej o 672.573 zł.
- wpływy z usług komunikacyjnych zrealizowano w 157,52 % planu i wyniosły 617.430 zł.
- odsetki od środków na rachunkach bankowych wykonano w 192,63 % i wyniosły 32.419 zł.
- dochody z tytułu obsługi majątku Skarbu Państwa wyniosły 136,89% co stanowi 22.135 zł.
Dochody z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) zrealizowano w 144,72% tj. więcej o 26.211 zł.
Dochody z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) zrealizowano w 97,66% , kwotowo mniej o 49.248 zł.
Zaplanowane dochody w formie dotacji z funduszy celowych w kwocie 620.433 zł. zrealizowano w 21,92%. Plan zakładał pozyskanie dodatkowych środków z WFOŚ i GW w wysokości 136.000 zł. otrzymano je w całości oraz dotację z ARiMR na inwestycje drogowe przy współudziale środków z SAPARD-u na kwotę 484.430 zł. Środki te nie wpłynęły do budżetu powiatu do końca roku, co miało wpływ na ostateczny kształt osiągniętego wyniku finansowego.
Planowane wstępnie wydatki w wysokości 28.657.525 zł. zostały zwiększone w trakcie realizacji budżetu o 1.913.265 zł. dzięki dodatkowym dochodom w postaci dotacji, dodatkowej subwencji i dodatkowym środkom finansowym pozyskanym spoza budżetu.
Planowane wydatki wyniosły 30.570.790 zł., które wykonano w 99,92% tj. w kwocie 30.454.180 zł. , mniej o 116.609 zł.
Zaoszczędzone kwoty wpłynęły na ostateczny kształt budżetu oraz pokrycie deficytu, który planowany był na 567.907 zł. i jeśli dodamy niezrealizowaną dotacje z SAPARD-u w wysokości 484.430 zł. wynosiłby na koniec roku 1.052.340 zł. rzeczywisty wynik zamknął się deficytem w wysokości 320.537 zł.
Następnieodczytała Uchwałę Nr XXV/62/Z/2005 Składu Orzekającego RIO w Szczecinie z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu w 2004 r.
- uchwała w załączeniu
Zenon Diakun-przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawił wniosek komisji rewizyjnej z dnia 9 marca br. w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Świdwinie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2004.
- wniosek w załączeniu
Małgorzata Pasieczna - Żołądź- pytała dlaczego Zarząd Powiatu w 2004r. nie poinformował radnych o udzieleniu szpitalowi pożyczki w kwocie 20 tys. zł. Starosta jako przewodniczący Zarządu Powiatu powinien informowaćradnych nie tylko o dobrych sprawach. Jako radni nie jesteśmy informowani o wszystkim, cosiędzieje w okresiemiedzysesjami.Jakie decyzje są podejmowane na posiedzeniach Zarządu Powiatu.
Prosiłao szersząwprzyszłości informacjęze strony Starosty.
Sprawa pożyczki zapewne przeszłaby bez echa, gdyby była spłacona dokońca 2004r.
Starosta w odpowiedzi zaznaczył, że informacje z pracy Zarządu Powiatu przekazywane są w pełni i zgodnie z zasadami.Nie było żadnych pytań,które zostały bez odpowiedzi.
Jeśli Rada ustali inną formęinformacji, będziemy jąrealizować.
Faktem jest, że pożyczka zostałaudzielona iniezwrócona w terminie.
Brakowałowówczas na leki i żywność .Za brak informacji w tej sprawieprzeprosiłradnych.
Helena Kłusewicz - potwierdziła, że wowym czasie pożyczkauratowała bardzo trudnąsytuację finansową szpitala w czwartym kwartale 2004r. szpitalotrzymał w IV kw. ubiegłegoroku zaledwie 50% należnych środków z NFZ .
Jan Michaliszyn- przypomniał, żejesteśmy organem prowadzącym dlaszpitalainie możemy pozostawać bierni na trudne problemy finansowe szpitala powiatowego, co nie znaczy, że Zarząd Powiatu nie powinien bieżąco informować radnych o podejmowanych działaniach w zakresie pomocy dla szpitala.
-
uchwała w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2004 r.
i udzielenia absolutorium z tego tytułu
Jan Michaliszyn- zapoznał radnych z treścią uchwały Nr XXVI/63/Z/2005 Składu Orzekającego RIO w Szczecinie z dnia 21 marca 2005 r. w przedmiocie wydania opinii o wniosku komisji rewizyjnej Rady Powiatu w Świdwinie w sprawie udzielenia zarządowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu oraz przedstawiłprojekt uchwałyNr XXI/97/05 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 r. i udzielenia absolutorium z tego tytułu
Przewodniczący Radypoddałuchwałę pod głosowanie. W wyniku głosowania UchwałaNr XXI/97/05 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 r. i udzielenia absolutorium z tego tytułu- została przyjęta jednogłośnie. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych.
Starosta podziękował Wysokiej Radzie za wspólną realizację budżetu powiatu w roku 2004. Komisjom rady, komisji rewizyjnej, która czuwa nad budżetem, wskazuje uwagi, błędy
i wnioski. Ocenia pozytywne posunięcia. W chwili uchwalenia budżetu, mówiliśmy o nim, że jest to budżet na przetrwanie, a niektórzy mówili, że nie da się przetrwać.
Tak sięzłożyło, że rok ubiegły przyniósł pozytywne efekty, nastąpił dodatkowy wzrost dochodów i wydatków.
Podziękował Zarządowi Powiatu za pracę realizację wniosków służbom finansowym , Skarbnikowi za bieżące śledzenie, kierownikom jednostek za oszczędną gospodarkę, oszukiwanie źródeł dochodu. Okazałosię porazkolejny,że jeślidołożymy wysiłku staranności, swoją wiedzę którą posiadamy; to potrafimy w sposób rozsądny realizowaćtrudne zadania.
6. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Krystyna Dąbrowska -prezentującsprawozdanie z działalności PCPR w roku 2004 dodatkowo poinformowała, że do PCPR należy realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej, co najwięcej wywołuje kontrowersji, dyskusji. Zasady w tym temacie się nie zmieniły w 2004 r. Przez dwa miesiące - listopad i grudzień nie byliśmy w stanie zrealizować wszystkiego. Namówiliśmy wiele osób na sprzęt ortopedyczny ale realizacja nastąpiła w roku 2005 gdyż na decyzję NFZ czeka się około 6 miesięcy.
Mimo rozmów telefonicznych z Koszalinem, Szczecinem i Warszawą terminów przyspieszyć nie można.
Dopiero w tym czasie ukazał się w prasie cały serial artykułów nierzetelnych, niezgodnych z prawdą.
Zadała sobie trud ile środków wydatkowały sąsiednie powiaty, wygląda to podobnie. Apelowała o rzetelność i sprawiedliwość radnych w tej sprawie.
Powiaty większe, zasobniejsze wydały znacznie mniej.
Nikomu, żadnej osobie która się zgłosiła nie odmówiliśmy pomocy. Otrzymujemy podziękowania, że są bardzo dobrze traktowani, dostajemy kartki, czasy wpisów do księgi życzeń już minęły.
Nie będziemy rozdawać tych pieniędzy, będziemy dawać zgodnie z prawem.
Aby niepełnosprawny mógł skorzystać z takiej pomocy, musi sam zapłacić 20 procent wartości inwestycji np. wybudowania podjazdu lub urządzeń łazienkowych, a wielu z nich pieniędzy na wkład własny po prostu nie ma. Ponadto dość długo trwa załatwienie formalności, np. w przypadku załatwiania sprzętu ortopedycznego. Nie wszyscy klienci zresztą w ogóle chcą przeprowadzić w domu remonty i nikt ich przecież do tego nie zmusi.
Jan Michaliszyn-nawiązującdo wystąpienia dyrektor Krystyny Dąbrowskiej podkreślił, żeniepokoi go fakt niewydania kwoty 180 tys. zł. co jest klęską samorządu powiatowego. Pieniądzete powinny zostaćw naszym powiecie.Na nasząpomoc czekają biedni, nieszczęśliwi ludzie. Nadal mimo deklaracji nie mamy pełnego rozeznania potrzeb w stosunku do osób niepełnosprawnych. Pomagamy w różnej formiewielu instytucjom.
Zastanawiał się czy nie warto było po głębokimrozeznaniu potrzeb społecznych, ustaleniu hierarchii w zakresie potrzeb,przy dalekiej współpracy z samorządami gminnymi zgromadzić 40-50 tys. zł., które można by potraktować jako wkład własny osoby niepełnosprawnej niezbędnej przy zakupie sprzętu ortopedycznego czy likwidacji bariery architektonicznej.Zapewne wówczas udałoby się przywrócić sens życia tym ludziom i ich rodzinom. Zabrakło nam wszystkim wyobraźni, straciliśmy bezpowrotnie 180 tys. zł.
Były sugestie zmierzające nawet do przeniesienia siedziby Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z Połczyna-Zdroju do Świdwina.
Zaniepokojenie powtarzającą się sytuacją w niewykorzystaniu środkówfinansowych powinno zobligowaćnas do skonkretyzowania skutecznego działania. Komisja zatrudnienia, spraw społecznych, zdrowia i lecznictwa uzdrowiskowego na swym posiedzeniu w dniu 11 marcabr. sformułowała wniosek:
W związku z brakiem współpracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z Miejskimi i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej i powtarzającą się sytuacją w zakresie niewykorzystania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację społeczną i zawodową - wnioskuje się o dokonanie głębokiej analizy przyczyn zaistniałej sytuacji i przedstawienie wniosków zmierzających do poprawy metod i skuteczności pracy PCPR-u na kwietniowej sesji Rady Powiatu.
Nie są to pretensje jedynie pod adresem PCPR-u. Zaniedbania sąszersze i dlatego proponowałaby na dzisiejszej sesji tematu nie rozważać, aby powstrzymaćsię od komentowania spraw jakie miały miejsce. Prawda zawszejest pośrodku. Pismo z Brzeżna mówiąceo współpracy łamie wszelkie opinie, które w rzeczywistości są krańcowo różne. Proponował wyciągnąćwnioski dla skuteczniejszej pracy, a nie obstawiać się pismami.
Małgorzata Pasieczna- Żołądź - stwierdziła, że trudno winićzafakt niewykorzystaniaśrodków jedynie dyrektor Dąbrowską, która na sesji wdniu 27 października jednoznacznie stwierdziła,żeniema takich możliwości.
Nie jesteśmykonsekwentni wnaszych działaniach.Wysokośćwykorzystanej dotacji PFRON jestniezmienna od szeregu lat. Pytała czy umożliwiono pracownikom PCPR-u korzystanie z samochodu służbowego Starostwa, w jakim zakresie Komisja Zdrowia Rady Powiatu zajmowałasięsprawą wykorzystaniaśrodków.
Edward Sak - przypomniał, że na siłę daliśmy w październiku ubr.pieniądze na rehabilitacjęspołeczną, chociaż dyrektor Dąbrowskaprzestrzegała nas,żenie będzie w stanieich wydać. Nie mamy żadnych uwag, co do realizacji zadańwłasnych przez PCPR, zastrzeżenia dotyczązadań zleconych. Odrębnąsprawąjest przekazywanie środków PFRON któremuszą byćrozliczone bardzo szczegółowo. Kwota 180 tys. zł. tokwota łączna i nie obwiniajmy tylko pracownikówPCPR .Mamy biedne społeczeństwo, znajdźmy pieniądzewbudżecie powiatu aby dofinansować pomoc państwa.
Z pieniędzy publicznych trzeba się rozliczyć. Dynamika wzrostu w stosunku do roku poprzedniego wynosi 80 %.
Przewodniczący rady ponowniepodkreślił, że zawiniliśmy wszyscy. W tej sytuacji powinniśmy znaleźć pieniądze na sfinansowanie 20% wkładu ubogim, chorym ludziom. Wówczas przyznane dotacją środki zostałyby w naszym powiecie.
Nigdy nie jest tak dobrze aby nie mogło byćlepiej.
Pytał czy w pełni zostały wykorzystane przez PCPR samochody zakupione do przewozu osób niepełnosprawnych.
Ryszard Rozwadowski- powiedział, że mieszkańcy gminy Sławoborze mają ogromne problemy z dojazdem doPołczyna Zdroju,gdyby PCPR znajdował się wŚwidwinie to byłoby im owielewygodniej,a przy okazji uzdrowiłoby to sytuację. Jednak głosdecydujący w tej sprawie powinien należeć do komisji resortowej. Wnioskował o monitorowanie wykorzystania środkówfinansowych.
Opowiedział się za wypracowaniem form i metod które zapobiegnąna przyszłość podobnej sytuacji. Przy pełnej współpracy wszystkich radnych sytuacja nie powinna siępowtórzyć.
Zenon Diakun- nawiązując dowypowiedzi dyrektor PCPR-u wskazał że sam znalazł kilka osób niepełnosprawnych które kwalifikująsię dotakiej pomocy.
Wymienił nazwiska PawlikowskiPaweł, Buła Zygmunt,Mioduszewski Kazimierz , Stramiński Jerzy,Popielowski Waldemar, Janiszewski Jan, MaduńJózef, Trojanowski,Oborska. Dlaczegoo nich nie wiedzieli pracownicy PCPR-u. Czy tak ma wyglądać rozeznanie potrzeb osób niepełnosprawnych w powiecie. Jeśli wszystko jest w porządku to tylko należy pogratulować dobrego samopoczucia pracownikom Centrum i życzyć Pani Dyrektor tak dobrej współpracy z ośrodkami pomocy społecznej w terenie.
Ryszard Rozwadowski- w podsumowaniu swej wcześniejszej wypowiedzi wnioskował o:
-
rozważenie przeniesienia siedziby Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie do
Świdwina ze względu na utrudniony kontakt,
-
wypracować mechanizmy współpracy z miejskimi i gminnymi ośrodkami pomocy
społecznej,
-
komisja zatrudnienia, spraw społecznych i ochrony zdrowi cokwartał będzie
oceniać sytuację finansową i realizację zdań Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie.
Przewodniczący Rady uznał,że wnioski radnego R. Rozwadowskiego sązasadne
i powinny byćprzyjęte do realizacji.
Prosił o zajęcie stanowiska przez Zarząd Powiatu w tej konkretnej sprawie.
Krystyna Dąbrowskazcałym naciskiem próbowałauświadomićradnym,że PCPR jest w rzeczywistości odpowiedzialny za część owych 180 tys. zł. Przypomniała żena rehabilitację społeczną w ub r. otrzymali 134 tys.zł. zczegonie wydano 49 tys. zł. co jest kwotą znacznie większąniżwcześniej planowano. Dodała,żepracownicy PCPR-u codziennie sąw terenie,
a samochód potrzebny jest na co dzień.
Krystyna Wojnicka przypomniała że Rada Powiatu dokonała podziału przyznanych środków na rehabilitację społeczną i zawodową. Niewydatkowano 130 tys.zł. na działania ułatwiające niepełnosprawnym podjęcie pracy. Największą pozycję stanowi pozycja 59 tys. zł. to niewykorzystana pożyczka na działalność gospodarcząprzez osobęniepełnosprawną. Pracodawcynie sązainteresowani przystosowaniem stanowisk dlaosób niepełnosprawnych. Trudno organizować szkolenia zaktóre należy wcześniej zapłacić, a następnie zabiegać
o zwrot poniesionych nakładów.
Małgorzata Pasieczna - Żołądź zarzuciłaPrzewodniczącemu Rady prezentowanie na forum obrad sesji jednostronnegostanowiska, negowanie wypowiedzi,zabieranie głosu radnemu, który próbujewypowiedzieć się pozytywnieo pracy PCPR-u. Pismo o dobrej współpracy kierownika GOPS-u z Brzeżna z PCPR-em powinnobyćodczytane dla wszystkich radnych.
Jan Michaliszyn podkreślił,że jego intencją jest skupienie uwagi rady na wnioskach zmierzających do poprawy zaistniałej sytuacji.Podziela poglądy radnego Edwarda Saka
i Jacka Firmantego . Następnie zapoznał z treściąpisma kierownika GOPS-u w Brzeżnie
i powtórzył to, co powiedział wcześniej.” Jest winą nas wszystkich fakt zaprzepaszczenia kwoty 180 tys. zł. „ Musi byćpełne rozeznanie w zakresie potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych w powiecie, a następnie zwróciłsiędo radnych z pytaniem czy powinniśmy przegłosować wnioski radnego Ryszarda Rozwadowskiego.
Ryszard Rozwadowski-zaproponował aby zgłoszone przez niegownioski skierować do zarządu powiatu z prośbą o zajęcie stosownego stanowiska. Sugerowałaby rozpatrzyćje na kolejnej sesji rady powiatu.
Pytał, czy są możliwościprawne aby gminy zabezpieczyły w swych budżetach środki na dofinansowanielikwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się. W zakresie współpracy powinniśmy i można zrobić zawszewięcej . Wyraziłprzekonanie żejeśli tym bolesnym tematem będziemy zajmować się systematycznie to mogą być efekty i za rok nie będziemy narzekaći obwiniać się wzajemnie.
Krystyna Wojnicka - odpowiadając radnej Małgorzacie Pasiecznej -Żołądź poinformowała że Zarząd Powiatu oceniając pracę PCPR postanowił,że przeanalizuje struktury zatrudnienia w PCPR w celu jej optymalizacji.
Przewodniczący rady w podsumowaniu dyskusji wskazałna potrzebę przeanalizowaniaprzez Zarząd Powiatu wniosków komisji zatrudnienia, spraw społecznych i lecznictwa uzdrowiskowego popartych przez wnioski zgłoszone na dzisiejszej sesji przez radnego Ryszarda Rozwadowskiego.
Wyraził przekonanie, żeintencją rady powiatu jest abyśmy wszyscy mieli poczucie odpowiedzialności zmierzającej do dobrej realizacji zadańna rzecz naszej społeczności.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
Przewodniczący Rady przedstawił projekty uchwał wraz z uzasadnieniem w sprawie:
- ustalenia wynagrodzenia miesięcznego dla Starosty Powiatu
- przyznania dodatku specjalnego Staroście Powiatu
Kazimierz Szafrański-zapytał, czy pracownicy obsługi jednostek powiatowych otrzymali waloryzację wynagrodzeń oraz krytycznie odniósł się do treści uzasadnienia uchwał.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu Lucyna Miętek- poinformowała, że wszystkie jednostki otrzymały środki finansowe w tym płace powiększone o planowaną wielkość zgodnie ze standardem. Nic nie stoi na przeszkodzie aby płace we wszystkich jednostkach wzrosły już w styczniu br.
Przewodniczący poddał uchwały pod głosowanie.
Uchwałę Nr XXI/98/05 w sprawie ustalenia wynagrodzenia miesięcznego dla Starosty Powiatu.Radni przyjęli przy 3 głosach przeciwnych.
Uchwałę Nr XXI99/05 w sprawie przyznania dodatku specjalnego Staroście Powiatu. Radni przyjęli przy 2 głosach przeciwnych.
Przewodniczący Rady złożył radnym i wszystkim uczestnikom sesji życzenia świąteczne niech budząca się do życia przyroda i radosny nastrój Wielkanocny przysparza zdrowia
i nadziej na realizację wszystkich zamierzeń oraz poprosił Jana Szołdrę o dalsze prowadzenie obrad sesji.
Wiceprzewodniczący rady Jan Szołdra- przedstawił projekty uchwał prosząc członków Zarządu Powiatu o udzielenie wyjaśnień.
Uchwała Nr XXI/100/05 w sprawieustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz zatwierdzenia wartości 1 punktu w złotych- przyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/101/05 w sprawie zmiany uchwały nr X/41/03 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 12 listopada 2003 r. w sprawie uchwalenia Programu działalna rzecz osób niepełnosprawnych w Powiecie Świdwińskim na lata 2004-2007 - przyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/102/05 w sprawie uchwalenia Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w Powiecie Świdwińskim na lata 2004-2007przyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/103/05 w sprawie przeznaczenia środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 r.przyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/103/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 r.
przyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/104/05 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiegoprzyjęto jednogłośnie
Uchwała Nr XXI/105/05 w sprawie uchylenia Uchwały Nr XIV/69/04 rady powiatu w Świdwinie z dnia 2 czerwca 2004 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonania darowizny na rzecz Skarbu Państwa części nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego
wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Świdwińskiego
- przyjęto jednogłośnie
Roman Gola-zgłosił obawy czy sprzedany budynek będzie nadal pełnił swoje funkcje jako placówka służby zdrowia.
Zdzisław Chojnacki- zagwarantował, że obiekt ten będzie przeznaczony na świadczenie służby zdrowia poprzez stosowny zapis w akcie notarialnym .
Budynek wymaga remontu, dostosowania obiektu do wymagań unijnych m.inn. instalacja windy osobowej.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Wicestarosta - poinformował, że przygotuje odpowiedź na piśmie dla radnego Jacka Firmantego.
Poinformował, że na terenie naszego powiatu przy drogach wojewódzkich wycięto
400 szt. drzew.
Przebudowa przejazdu kolejowego będzie realizowana w ramach inwestycji drogowej w Świdwinie, której koszt wyniesie ponad 14 mln. zł.
Ponadto poinformował, że aktualnie jest opracowana dokumentacja techniczna, projekt budowy powstającego w Wardyniu Górnym Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami, gdzie przewidziana jest kwatera do przejściowego składania odpadów niebezpiecznych w tym materiałów zawierających azbest.
Urząd Gminy ma przeprowadzić inwentaryzację wiejskich pomieszczeń mieszkalnych
i inwentarskich, gdzie pokrycia dachowe są wykonane z eternitu. Informację o wynikach inwentaryzacji przekażemy w terminie późniejszym
9.Wolne wnioski.
Danuta Malitowska-solidaryzującsię z wypowiedzią radnej Małgorzaty Pasiecznej - Żołądź podkreśliła, że bardzo dobrze,że Starosta przeprosił radnych za brak informacji z jego strony o udzielonej pożyczce w kwocie 20.000 zł dla szpitala, która zapewne była bardzo potrzebna w owym czasie. Jednak bardzo często nie posiadamy bieżącej i pełnej informacji w wielu sprawach. Jako przykład nawiązała do nagłośnionej przez media sprawy byłego dyrektora ZOZ. Powróciła do artykułu w „Kurierze Szczecińskim” i wywiadu radiowego. Prosiła o przekazanie panu Janowi Michaliszynowi, że oczekuje pełnej, jawnej i rzetelnej informacji w tym temacie. Chodzi o zatrudnienie i różne tematy poruszone w wywiadzie.
Kazimierz Szafrański - zgłosił wniosek aby radni otrzymali na najbliższej sesji pełną informację o przeprowadzonych kontrolach wewnętrznych i zewnętrznych w Starostwie.
Starosta - stwierdził, że nie ma żadnych przeciwwskazań, chociaż uważa, że w planie pracy komisji rewizyjnej wniosek radnego Kazimierza Szafrańskiego jest uwzględniony.
Kazimierz Szafrański -podtrzymał swój wniosek aby radni bezwzględnie otrzymywali informacje o kontrolach zewnętrznych gdyż mają do tego pełne prawo.
Zenon Diakun - przypomniał, że informację o wynikach kontroli komisja rewizyjna zaplanowała dwukrotnie w ciągu roku 2005. Zachęcał aby pozostałekomisje Rady Powiatu również interesowały się kontrolami zewnętrznymi i wewnętrznymi w jednostkach organizacyjnych, które są przyporządkowane ocenie komisji resortowej Rady Powiatu.
Ryszard Rozwadowski-zgłosił wniosek aby zebrać pełną informację dotyczącą dzieci z terenu naszego powiatu, którzy legitymują się orzeczeniem lekarskim o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. Dzisiaj dla nich nie mamy żadnej oferty edukacyjnej. Wszyscy się z nimi solidaryzujemy, współczujemy, że powinno się im pomagać.
Przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sławoborzu znalazłoby się pomieszczenie, które przy niewielkim nakładzie środków finansowych można by przystosowaćstwarzając możliwość edukacji, a tym samym przywrócenia im, w miarę możliwości, sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie.
10. Zakończenie obrad sesji.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Jan Szołdrazamknął obrady 21 sesjiRady Powiatu, a następnie złożył wszystkim uczestnikom sesji serdeczne życzenia oraz symbolicznie podzielił się świątecznym jajkiem.
Na tym protokół zakończono.
Sporządził:
Przewodniczący obrad
Jan SzołdraJan Michaliszyn
Wiceprzewodniczący Rady Przewodniczący Rady
Liczba wyświetleń: 71
Źródło informacji: Andrzej Sokołowski
Data źródła: 2008-04-21 19:54
2023-11-24 23:07 Migracja strony