PROTOKÓŁ Nr XVII/12
z sesji Rady Powiatu w Świdwinie odbytej dnia 28 czerwca 2012 r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego
1. Otwarcie sesji.
Przewodnicząca Rady Powiatu Danuta Malitowska otwierając obrady siedemnastej sesji Rady Powiatu w Świdwinie powitała radnych, członków Zarządu Powiatu ze Starostą Mirosławem Majką, Komendanta Powiatowej Policji Roberta Rzeźnika, Dyrektor Szpitala Polskiego Połczyn-Zdrój NZOZ Angelikę Cudyk, Wiceprezesa Szpitali Polskich S.A. Krzysztofa Kicińskiego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Halinę Głowacką, Zastępcę Burmistrza Mirosława Pierza, dyrektorów jednostek oświatowych, kierowników jednostek, naczelników Starostwa Powiatowego oraz pozostałych gości.
2. Sprawy regulaminowe.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że w obradach sesji uczestniczy 11 radnych, obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne.
W obradach nie bierze udziału radny Ali Al-Mohamad, który uczestniczy w sesji Rady Gminy Rąbino, radny Józef Nizioł, który przebywa na zwolnieniu lekarskim, radny Mirosław Kępka, który jest na szkoleniu oraz radny Jacek Hernoga wyjechał na urlop. O radnych Ryszardzie Rozwadowskim i Helenie Lech nie ma informacji, więc być może przybędą na obrady.
Następnie zapytała czy radni zgłaszają zmiany do porządku obrad sesji.
Radni nie zgłosili uwag.
Protokół z obrad szesnastej sesji Rady Powiatu był wyłożony do wglądu w Biurze Rady.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni zgłaszają uwagi do treści protokołu?
Radni nie zgłosili uwag, protokół został przyjęty jednogłośnie
w głosowaniu.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Sprawy regulaminowe:
• stwierdzenie quorum
• przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
5. Realizacja umowy dzierżawy Szpitala w Połczynie – Zdroju:
• Sprawozdanie z działalności Szpitala w 2011 r.,
• Realizacja Programu Medycznego Rozwoju Szpitala (inwestycje i remonty).
6. Stan sanitarno-epidemiologiczny w Powiecie w 2011 r. – sprawozdanie Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
7. Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2011 r.
• Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu Świdwińskiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2011.
• Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 r.
8. Podjęcie uchwał:
• w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 rok,
• w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Świdwinie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2011 r.,
• o powiatowym programie zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
• o udzieleniu dotacji w 2012 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad sesji.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
Radni nie zgłosili interpelacji.
4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym
Starosta Mirosław Majka poinformował, że Zarząd Powiatu w okresie międzysesyjnym odbył 3 posiedzenia, podczas których podjął 9 uchwał, w tym:
1. Dwie dotyczyły zmian w budżecie w toku jego wykonywania.
Po zmianach dokonanych na posiedzeniu Zarządu w dniu 27 czerwca 2012r., budżet powiatu zamyka się:
- dochodami w wysokości – 60.321.916 zł
- wydatkami w wysokości - 64.390.622 zł
- deficytem budżetowym w wysokości - 4.068.706 zł.
2. Zarząd, w drodze uchwały, pozytywnie zaopiniował projekt gminnego programu ochrony środowiska pod nazwą: „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miejskiej Świdwin na lata 2012 - 2015 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2016-2019”.
3. Zarząd, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz uzyskaniu zgody Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w Szczecinie, w drodze uchwały postanowił o przedłużeniu - na okres 5 lat szkolnych tj. od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2017 r., powierzenia stanowiska dyrektorów:
- p. Andrzejowi Muchorowskiemu - dyrektorowi Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Świdwinie,
- p. Edwardowi Wójcikowi – dyrektorowi Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Świdwinie,
- p. Danucie Fic – dyrektorowi Specjalnego Ośrodka Szkolno -Wychowawczego w Sławoborzu,
- p. Annie Węglarz – dyrektorowi Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Połczynie – Zdroju.
4. Na posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2012r. Zarząd upoważnił się pana Krzysztofa Wasicionka dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie do zaciągania w 2012r. zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działań jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
5. Zarząd, w formie uchwały, upoważnił również dwóch członków Zarządu Powiatu:
Mirosława Majkę – Starostę Świdwińskiego oraz Romana Kozubka – Wicestarostę Świdwińskiego do dokonania czynności prawnej polegającej na zaciągnięciu pożyczki w NFOŚiGW w związku z realizacja projektu pn.: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej należących do Powiatu Świdwińskiego w latach 2011-2013” w ramach ogłoszonego III konkursu programu priorytetowego pn.: System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) Część 1) Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej.
Tematy obrad Zarządu Powiatu.
1. Zarząd postanowił ustanowić trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie do nieruchomości stanowiących drogi powiatowe - ulice w mieście Połczyn – Zdrój tj.:
1) ulicę Mickiewicza,
2) ulicę Powstańców Warszawskich ,
3) ulicę Traugutta,
4) ulicę Połczyńską.
2. Na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2012r. Zarząd zatwierdził projekty organizacyjne na rok szkolny 2012/2013:
1) Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Świdwinie.
2) Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Połczynie - Zdroju.
3) Dom Wczasów Dziecięcych w Połczynie – Zdroju,
4) Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Sławoborzu.
5) Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Świdwinie.
6) Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Świdwinie.
7) Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Połczynie - Zdroju.
3. W okresie międzysesyjnym Zarząd rozpatrzył 4 wnioski finansowe:
1) Drużyny Piłki Ręcznej Kobiet „Relax” Świdwin na pomoc finansową na częściowe pokrycie kosztów posiłków dla uczestników I Ogólnopolskiego Turnieju Piłki Ręcznej Burmistrza Miasta Świdwin.
Zarząd postanowił przyznać pomoc finansową w wysokości do 350 zł ze środków kultury fizycznej.
2) Dyrektora Przedszkola Nr 1 w Połczynie – Zdroju o pomoc w zorganizowaniu uroczystych obchodów 30-lecia istnienia przedszkola.
Zarząd postanowił ufundować radiomagnetofon o wartości do 250 zł ze środków promocji.
3) Świdwińskiego Ośrodka Kultury w Świdwinie o przesunięcie środków w Kalendarzu Imprez.
Zarząd wniosek zaopiniował negatywnie.
4) Stowarzyszenia Przyjaciół Klępczewa „Mieszkańcy Razem” o dotację na realizację zadania publicznego.
Złożona oferta nie uzyskała akceptacji. Przedstawione zadanie nie występuje w katalogu zadań określonych ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz nie należy do zadań ujętych w „Programie współpracy Powiatu Świdwińskiego z organizacjami pozarządowymi w 2012r.”
Dnia 5 czerwca 2012 r. odbyło się coroczne uroczyste spotkanie Starosty, Burmistrzów i Wójtów naszego Powiatu z Kombatantami i osobami zasłużonymi.
W toku spotkania w uznaniu zasług dla rozwoju Pomorza Zachodniego -
Złotą Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, został uhonorowany
p. Tadeusz Małecki - były nauczyciel Państwowego Technikum Mechanizacji Rolnictwa w Świdwinie. Pedagogiczny autorytet. Wychowujący uczniów przez sport i turystykę. Miłośnik Ziemi Świdwińskiej i organizator turystyki. Uznany w środowisku, działający z pasją i oddaniem. Swoim życiem pokazuje, jak żyć mądrze, zgodnie z naturą i wartościami. Odznakę wręczył p. Andrzej Jakubowski - Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
Czternastu mieszkańców Powiatu wyróżniliśmy „Podziękowaniami za wkład w rozwójPowiatuŚwidwińskiego”. Spotkanie uświetniły pieśni świdwińskiego Chóru „Sonores” i wzruszający program „Kresy Wschodnie – bliskie i dalekie, znane i nieznane” w wykonaniu Regionalnego Zespołu Śpiewaczego „Kresowianka” z Letnina w Powiecie Pyrzyckim.
Ponadto, przedmiotem obrad Zarządu Powiatu były projekty uchwał dzisiejszej sesji Rady Powiatu.
W okresie międzysesyjnym Starosta - Mirosław Majka uczestniczył:
1) dnia 1 czerwca 2012 r. - w Dniu Dziecka w „Radości bez granic” w Połczynie – Zdroju,
2) dnia 4 czerwca 2012 r. w Konwencie Starostów Woj. Zachodniopomorskiego w Szczecinku, w toku którego przeanalizowano propozycję restrukturyzacji pracowni laboratoryjnych w Inspekcjach Sanitarnych,
3) dnia 5 czerwca 2012 r.- 8 Forum Samorządowym w Szczecinie na temat partnerstwa instytucjonalnego i gospodarczego, szansa na zrównoważony rozwój regionów Europy,
4) dnia 11 czerwca 2012 r. na świdwińskim Zamku w wieczorze „Mickiewicza spotkania z Polską”, zorganizowanym przez świdwińskie Towarzystwo Miłośników Wilna i b. Kresów Wschodnich oraz Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo – Wschodnich. A. Mickiewicza, w szczególności prezentowali goście z Wilna:
Rimantas Śalma – dyrektor Muzeum Uniwersyteckiego A. Mickiewicza w Wilnie. Poeta, eseista, publicysta.
Wojciech Piotrowicz – polonista, wykładowca, poeta, mickiewiczolog.
Mieczysław Skinder – nauczyciel.
Krzysztof Subocz – przedstawiciel polskojęzycznych mediów na Litwie.
5) dnia 19 czerwca 2012 r.- w spotkaniu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Pan Wicestarosta - Roman Kozubek uczestniczył:
1) dnia 02 czerwca 2012 r.- w ekologicznych „Dniach Lasu” zorganizowanych przez Nadleśnictwo Połczyn,
2) dnia 02 czerwca 2012 r. w Międzynarodowych Mistrzostwach Polski Kadetów w zapasach w stylu wolnym, zorganizowanych przez Uczniowski Klub Sportowy „Technik” i miasto Świdwin,
3) dnia 09 czerwca 2012 r. w XXII Regionalnym Przeglądzie Orkiestr Ochotniczych Straży Pożarnych w Połczynie – Zdroju,
4) dnia 15 czerwca 2012 r. w Jubileuszu XXX – lecia Samorządowego Przedszkola Nr 1 w Połczynie – Zdroju,
5) dnia 22 czerwca 2012 r. w Konferencji „XX – lecie Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty, jako przykład współpracy transgranicznej”,
6) dnia 23 czerwca 2012 r. w XXXV Konfrontacjach Kulturalnych Młodzieży Szkolnej Połczyn – Zdrój 2012,
7) dnia 24 czerwca 2012 r.- w uroczystości Parafii pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Redle z okazji 25 - lecia kapłaństwa ks. Rajmunda Tessmera – Proboszcza.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.
Na obrady przybyła radna Helena Lech.
5. Realizacja umowy dzierżawy Szpitala w Połczynie – Zdroju:
Dyrektor Szpitala Polskiego Połczyn-Zdrój NZOZ Angelika Cudyk poinformowała, że umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia są tożsame w 2012 i 2011 roku. Zakres świadczenia usług medycznych w Szpitalu Polskim w Połczynie-Zdroju jest pokrewny z rokiem ubiegłym. Fundusz płaci wszelkie nadwykonania za diagnostykę (kolonoskopię, gastroskopię, tomografię komputerową). Nadwykonania w roku 2011 w szpitalnictwie odnotowano na kwotę 350.000 zł, w zakresie poradni specjalistycznych 14.000 zł, w zakresie diagnostyki endoskopowej i tomografii niecałe 60.000 zł. Niestety NFZ z braku finansów zapłacił 200.000 zł nadwyżki. Pozostałe nie zostały rozliczone. I raczej już nie będą zapłacone. Szpital nie trzyma się limitów, realizowane są świadczenia medyczne według potrzeb mieszkańców z naszego terenu.
Fundusz Socjalny jest realizowany. Według planu płacone są „Wczasy pod gruszą”, jak również udzielane są pomoce rzeczowe i finansowe zaproponowane według planu Komisji Socjalnej, która funkcjonuje w szpitalu i składa się wyłącznie z pracowników szpitala.
Szczegółowe informacje przedstawione przez dyrektor Angelikę Cudyk znajdują się w Sprawozdaniu Szpitali Polskich S.A. w Katowicach z działalności Szpitala Polskiego Połczyn-Zdrój w 2011 roku, które stanowi załącznik do protokołu.
Wiceprezes Szpitali Polskich S.A. Krzysztof Kiciński podziękował za zaproszenie. Poinformował, że został zatrudniony przez akcjonariuszy Spółki Szpitale Polskie S.A., aby zasilać finansowo planowane inwestycje oraz po to, aby pozyskiwać kolejne szpitale. Szpital w Połczynie-Zdroju nie jest samodzielnym podmiotem leczniczym, a więc pełna odpowiedzialność spoczywa na organach Spółki.
Plan inwestycyjny szpitala był bardzo ambitny, został jednak zmieniony w zakresie struktury świadczeń zdrowotnych. Wymagał pewnej korekty, zaktualizowania co do potrzeb zdrowotnych tego regionu.
Są w trakcie zamykania projektu „Pomerania”, który pozwoli na bardzo nowoczesne rozwiązania związane z Telemedycyną. Planowana jest termomodernizacja budynku szpitala, jego odwodnienie oraz remont dachu. Uzyskano już potrzebną opinię środowiskową. Podpisano także umowę i z początkiem lipca zaczną się prace związane z drenażem i uszczelnieniem dachu. Budynek zostanie już odpowiednio zabezpieczony i to pozwoli na pozyskiwanie nowych źródeł inwestycyjnych.
Powołano specjalistyczną Spółkę do pozyskiwania środków na zadania inwestycyjne. Głównie chodzi o inwestycje w Połczynie-Zdroju. Chcą skrócić terminy Planu Medycznego.
Radna Krystyna Wojnicka zapytała o możliwość utworzenia Poradni Diabetologicznej w Świdwinie. Były już przygotowane pomieszczenia, uzyskano również pozwolenia, jednak do zawarcia kontaktu z Narodowym Funduszem Zdrowia nie doszło.
Zapytała również jakie docelowo są ujęte oddziały do funkcjonowania szpitala w Połczynie-Zdroju.
Dyrektor Angelika Cudyk poinformowała, że zmieniły się przepisy odnośnie funkcjonowania poradni specjalistycznych. Każda działająca poradnia musi funkcjonować co najmniej 3 razy w tygodniu po 4 godz. W ciągu tych 3 razy raz popołudniu i raz rano, aby dostępność dla klientów była jak najlepsza. Niestety brak czasu lekarzy specjalistów uniemożliwia podpisanie kontraktu z NFZ.
Wiceprezes Krzysztof Kiciński poinformował, że wszystkie oddziały są w zaktualizowanym Planie Inwestycyjnym. Od 1 kwietnia tego roku, w tym samym województwie, w sąsiednim powiecie, w ich Zarządzie jest jeszcze jeden szpital w Drawsku Pomorskim. Wówczas pojawił się zespół ludzi, którzy ze sobą współpracują. Ustawiono te szpitale kompatybilnie do siebie. Udało się zintensyfikować kontrakty z NFZ-em. Chcieliby przenieść część działalności do szpitala obok, aby żadna działalność zdrowotna nie została zaniedbana.
W zakresie chirurgicznym będą te zmiany, ponieważ blok operacyjny będący w posiadaniu szpitala w Połczynie-Zdroju wymaga daleko idących nakładów inwestycyjnych. Chcą utrzymać zakres i dostępność do dotychczasowych świadczeń zdrowotnych, jednak dopuszczają możliwość zmiany opisu produktu jaki NFZ będzie finansował te świadczenia. Pójść w kierunku chirurgii jednego dnia, chirurgii endoskopowej. Odchodzić stopniowo od twardych zasad hospitalizacji połączonej z zabiegiem. Chcą oprócz Oddziału Chorób Wewnętrznych doprowadzić do powstania nowoczesnej neurologii z ośrodkiem udarowym. Nie będzie likwidacji Oddziału Położniczego, zastanawiają się jedynie nad unowocześnieniem tego rodzaju działań. Chcą wprowadzić rehabilitację specjalistyczną – neurologiczną i wczesną.
Radną Krystynę Wojnicką nie usatysfakcjonowała odpowiedź pani dyrektor Angeliki Cudyk, ponieważ około rok temu uzasadnienie było zupełnie inne. Był przygotowany wówczas gabinet, a diabetolodzy ze Świdwina znaleźli odpowiednich specjalistów. Radna poinformowała, że przekaże tą informację, że z uwagi na brak specjalistów nie ma u nas Poradni Diabetologicznej i Stowarzyszenie Diabetologów się z panią dyrektor skontaktuje.
Odnosząc się do odpowiedzi prezesa Krzysztofa Kicińskiego, stwierdziła, że wprost nie uzyskała odpowiedzi odnośnie oddziałów docelowych. Domyśla się, że dotychczas funkcjonujące oddziały pozostaną.
Poprzedni prezes zapytany o szanse podwyżek dla pracowników, głównie pielęgniarek, średniego personelu w szpitalu odpowiedział, że z uwagi na to, że za rok 2011 szpital wypracował stratę, nie ma szans na podwyższenie wynagrodzenia. Zapytała jakie jest stanowisko obecnego prezesa w tej sprawie.
Radny Krzysztof Orliński chciał uzyskać informację kiedy standard i warunki pracy w szpitalu ulegną diametralnej poprawie, ponieważ na dzień dzisiejszy można go porównać do szpitali we wschodniej Białorusi. Jest to wstydliwe dla Powiatu Świdwińskiego. Był radnym w pierwszej kadencji i stwierdził, ż standard w szpitalu był wówczas wyższy, jeśli chodzi o czystość, jakość i wyposażenie. Rozumie, że trzeba zainwestować tam dużo środków finansowych, że trzeba remontować dach, żeby zastanawiać się nad remontem całego wnętrza, ale już czas najwyższy, aby tą bazę poprawić. Zapytał kiedy ta zmiana zacznie być widoczna.
Dodał, że protesty pracowników dotarły również do radnych. Ma świadomość, że radni nie mają na to wpływu, ale w związku z tym, że jest to szpital powiatowy, więc leży im na sercu sytuacja zatrudnionych tam osób. Zauważył, że według danych najniższe zarobki personelu średniego w województwie zachodniopomorskim są właśnie w szpitalu w Połczynie-Zdroju.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska zaapelowała o utworzenie Poradni Diabetologicznej na terenie miasta Świdwin, o którą mieszkańcy bardzo zabiegają.
Zapytała również, co i kiedy planuje się w zakresie remontu w Oddziale Chirurgicznym.
Zauważyła, że personel średni nie miał regulacji wynagrodzeń za pracę od dawna. Zapytała co Spółka w tym temacie może i chce zrobić. Dodała, że w laboratorium szpitala pracuje wykształcony personel. Aktualnie jest tam bardzo trudna atmosfera. Docierają informacje o zwolnieniach i przesunięciach. W opinii mieszkańców jest to mocne ogniwo, które należałoby utrzymać.
Wkrada się niepokój, który nie służy pracownikom, mieszkańcom oraz szpitalowi.
Prezes Krzysztof Kiciński w sprawie pytania o podwyżki podtrzymał stanowisko swojego poprzednika. Spółka dopłaciła do utrzymania miejsc pracy w szpitalu ok. 1 mln zł oprócz wydatków inwestycyjnych. Trudno przekonywać jakiegokolwiek dysponenta środków finansowych, żeby inwestował w nierentowne przedsięwzięcie. Udało się to zrobić wyłącznie dlatego, że powołali do życia podmiot, od nich zależny, ponieważ długo jeszcze by opowiadali o tym co zamierzają zrobić, gdyby zostały spełnione pewne warunki. Poprosił o cierpliwość. Zaplanują wyższe pensje i ścieżki kariery wówczas, gdy będzie nowy poszerzony zakres udzielania świadczeń zdrowotnych.
Koncepcją całej Spółki jest budowanie klastrów medycznych, zbudowanych z kilku szpitali. Niepokoi go zatem, że występuje antagonizm pomiędzy szpitalami. Założenie jest takie, że szpitale mają działać wspólnie. Jest to korzystne z punktu widzenia efektywności, dostępności do opieki medycznej, komplementarności udzielanych świadczeń zdrowotnych i wydatków inwestycyjnych.
Zważając na to w jakim stanie zastali „tkankę” budowlaną, zasadnym byłoby zastanowić się nad tym, czy nie lepiej wybudować nowego szpitala. Poprosił, aby nie oczekiwać od nich deklaracji, które później nie będą dotrzymane.
Niestety w tym roku nie ma przewidzianych podwyżek, ponieważ zanotowali w zeszłym roku bardzo niebezpieczne ujemne wyniki.
Narodowy Fundusz Zdrowia ma duże środki na działalność ambulatoryjną i chcą to wykorzystać.
Podkreślił, że planowany Oddział Neurologii to nie tylko słowa, ponieważ ta działalność jest już na bardzo zaawansowanym etapie. Mają wstępne uzgodnienia z NFZ-em, mają specjalistę wojewódzkiego w tej dziedzinie, który chce pomóc pozyskać specjalistyczny personel.
Chcieliby, aby funkcjonowały oddziały, które działały do tej pory, ale jeśli w raportach ordynator zgłasza wniosek, że najlepiej byłoby zlikwidować ten oddział, to nie ma motywacji, żeby go utrzymać.
Zauważył, że jakakolwiek aktywność czyniona na bazie państwa mienia i własności z udziałem mieszkańców tego powiatu, którzy są ich aktualnymi pracownikami nie będzie podejmowana bez współpracy, uzgodnień i przekonywania. Trzeba rozmawiać. Być może niepokój pracowników wynika z tego, że nie dokońca poinformowali pracowników o tym co chcą zrobić .
Centralizacja laboratorium nie dotyczy tylko dwóch szpitali. Jest to element Programu „Pomerania”, system wzmocniony komputerowo. Wszędzie tam gdzie istnieje możliwość centralizowania zdarzeń, tam będą one występowały. Rozpoczęły się dopiero rozmowy.
Zastępca Burmistrza Mirosław Pierz stwierdził, że w dalszym ciągu nie usłyszał odpowiedzi na pytanie radnej Krystyny Wojnickiej dotyczącego utrzymania oddziałów w szpitalu. Do władz Połczyna-Zdroju docierają różne pogłoski i informacje. Chcieliby mieć wiedzę jakie kroki Spółka chce zrobić w sprawie szpitala.
Prezes Krzysztof Kiciński poinformował, że wszystko zamyka się Planem Medycznym. Dołoży wszelkich starań, aby plan ten został zrealizowany. Na pewno do końca roku będą zrobione trzy rzeczy:
- zakończony i rozliczony Program „Pomerania”,
- zamknięty drenaż,
- wyremontowany dach.
Są już zawarte umowy, w których są terminy realizacji zadań.
Chcą zmienić usytuowanie w strukturze oraz funkcjonalność Oddziału Chirurgicznego. W Oddziale Położnictwa i Ginekologii jest podobna sytuacja, chcą poprawić jakość usług i komfort pacjentów. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy ma towarzyszyć szpitalowi jako element struktury. Oddział Pediatrii – podczas spotkania dyrektora regionalnego z ordynatorami oddziałów, ordynator właśnie tego oddziału powątpiewał, czy w związku z takimi wynikami finansowymi zasadne jest funkcjonowanie tego oddziału.
Radna Helena Kłusewicz poinformowała, że temat szpitala jest jej wyjątkowo bliski. Jest to temat bardzo trudny. Ze szczególną uwagą wysłuchała obu sprawozdań, pani dyrektor i pana prezesa. Jednak ani jedno ani drugie jej nie satysfakcjonuje, ponieważ nic z nich nie wynika.
To są tylko liczby, które nie mają odniesienia do lat poprzednich. Nie ma porównania czy jest lepiej czy gorzej.
Od lat słychać, że szpital będzie restrukturyzowany, że Szpitale Polskie S.A. będą go restrukturyzować. Oczekiwali, że już po takim okresie czasu będzie widać efekty. Spółka startowała do przetargu znając sytuację finansową i strukturę budynku.
Zapytała ile personel średni ma czekać? Pacjentów i mieszkańców powiatu interesowałoby, żeby chociaż w jednym miejscu w tym szpitalu można było stwierdzić, że tutaj się już coś dzieje. Ten szpital jeszcze nigdy tak źle nie wyglądał. Radna dziwi się, że pacjenci jeszcze do tego szpitala przychodzą. Personel jest, ale trzeba tym ludziom stworzyć namiastkę warunków dobrej pracy. Szpital jest zaniedbany, brudny, nie remontowany. Rynek pracy w powiecie jest ubogi w oferty. To są ludzie, którzy nie mają innych miejsc pracy.
Zakupiono tomograf komputerowy, ale nie ma nic więcej.
Radna poprosiła o przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu na temat sprawozdania dyrektor Angeliki Cudyk i prezesa Krzysztofa Kicińskiego.
Radny Bogusław Ogorzałek zapytał o likwidację Oddziału Ratunkowego na terenie szpitala.
Zapytał również o proporcje wynikające z zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, na ile kontrakty te pozwalają zaspokoić wynagrodzenia personelu, a ile zostaje na inwestycje. Co należałoby zrobić, aby średni personel był zaspokojony, a jednocześnie lekarze nie odeszli ze szpitala w Połczynie-Zdroju.
Prezes Krzysztof Kiciński poinformował, że w tej chwili wynagrodzenia pracowników pochłaniają bardzo dużą pulę pieniędzy. Dodając do tego inne koszty operacyjne są przekraczane limity i powstaje deficyt. Pracownicy byli chronieni i nadal są . Spółka lojalnie realizuje zawarte porozumienie. Zapytał czy kiedykolwiek rozpoczęli jakiekolwiek postępowanie związane z Kodeksem Pracy wrogie pracownikom?
Wicestarosta Roman Kozubek odpowiedział, że taka sytuacja miała miejsce. Dotyczyło to pracownicy laboratorium, którą zwolniono, zaś na drodze sądowej została przywrócona do pracy. Poprosił, aby dyrektor Angelika Cudyk poinformowała prezesa o szczegółach sprawy.
Prezes Krzysztof Kiciński przeprosił, iż nie posiada wiedzy w tym temacie. Zaznaczył, że chcą utrzymać stanowiska pracy.
Starosta Mirosław Majka wrócił do historii. Przypomniał, że szpital został oddany w dzierżawę nie dlatego, że powiatu nie było na niego stać, ale dlatego, żeby było lepiej, żeby być dumnym z tego szpitala. Nikt nikogo nie zmuszał do tego, aby złożył taką czy inną ofertę. Wybrano ofertę, która wówczas była najlepsza.
Materia jest taka sama jak 2 lata temu. Wie, że blisko jest już do wydania decyzji na drenaż i dach.
Współpraca ze Spółką to trudne partnerstwo publiczno-prywatne. Będą upominać się o swoich mieszkańców, którzy są pracownikami i pacjentami szpitala. Jeśli zostanie zauważona poprawa warunków to łatwiej będzie rozmawiać. Podkreślił olbrzymie trudności z rozmową. Być może zmieni się to po przyjściu nowego wiceprezesa Krzysztofa Kicińskiego. Zaapelował również o rozmowę z personelem. Podkreślił, że ci ludzie zasługują na to, aby z nimi rozmawiać.
Zastępca Burmistrza Mirosław Pierz ucieszył się słysząc, że pan Starosta podtrzymał wolę wypełnienia umowy zawartej pomiędzy Powiatem a Szpitalami Polskimi S.A. Jest to bardzo ważny element. Spółka nie bierze pod uwagę, że szpital ten znajduje się w miejscowości uzdrowiskowej i korzystają z niego ludzie z całej Polski.
Średni personel medyczny przez wiele lat zawsze był wystawiany na pewnego rodzaju zabiegi związane z restrukturyzacją szpitala. Spółka biorąc ten szpital miała pełną świadomość jego stanu. Zadeklarował, że Spółka może liczyć na współpracę z samorządem Połczyna-Zdroju. Jednak niezbędna jest komunikacja między Spółką a władzami poszczególnych samorządów lokalnych. 80 % pracowników szpitala to mieszkańcy gminy Połczyn-Zdrój lub gmin ościennych dlatego też tak im zależy na kondycji tego szpitala. Dodał, że w analizie dyrektor Angeliki Cudyk zabrakło porównań rok do roku, jakie są zyski, a jakie straty na poszczególnych oddziałach.
Jeszcze raz poprosił o współpracę i rozmowy. Zadeklarował również pomoc ze strony samorządu Połczyna-Zdroju.
Prezes Krzysztof Kiciński podziękował za możliwość udziału w dzisiejszych obradach oraz za dyskusję i pytania.
Rozumie towarzyszące mieszkańcom powiatu lęki i obawy. Spółka wzięła na siebie zobowiązania. Zarząd Spółki został wzmocniony jego osobą, aby wzmocnić działania inwestycyjne. Jego zadaniem jest zabezpieczenie finansów i profilu medycznego. Zaproponował, aby spotykać się i rozmawiać tyle razy ile radni będą wyrażać wolę takiej rozmowy.
Radna Helena Kłusewicz zapytała ile prezes potrzebuje czasu, żeby się z wszystkim dokładnie zapoznać i móc się spotkać, żeby uzyskać informacje o etapach realizacji inwestycji.
Prezes Krzysztof Kiciński poinformował, że w miesiącu październiku będzie znał już etapy realizacji.
Wicestarosta Roman Kozubek poprosił, aby prezes osobiście rozmawiał z personelem, ponieważ jest on współtwórcą tego szpitala. Dodał, że Spółka wygrała, ponieważ ze wszystkich oferentów mieli najwyższe stawki inwestycyjne oraz gwarancje bankowe, od których powiat na pewno nie odstąpi.
Radni nie zgłosili więcej uwag.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska zakończyła dyskusję.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska, Starosta Mirosław Majka oraz Wicestarosta Roman Kozubek wręczyli kwiaty Komendantowi Powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej Romanowi Artyńskiemu dziękując za wkład w rozwój Powiatu Świdwińskiego. Podkreślono tym samym Jubileusz XX-lecia Powiatowej Straży Pożarnej.
6. Stan sanitarno-epidemiologiczny w Powiecie w 2011 r. – sprawozdanie Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Powiatowy Inspektor Sanitarny Halina Głowacka przybliżyła sytuację szpitala w Połczynie-Zdroju z punktu widzenia Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Poinformowała, że bardzo chętnie przyjeżdżały osoby ze szpitala, które za każdym razem miały inne wizje. Brak jednak było konkretów, wszelkiego rodzaju programy są kompletnie niesprecyzowane. Ci państwo nie mają podstawowej wiedzy jak poszczególne oddziały powinny wyglądać. W ocenie Powiatowego Inspektora Sanitarno-Epidemiologicznego następuje kompletna degradacja. W tej chwili wydanych jest 11 decyzji sanitarnych ostatecznych założonych na poprawę stanu sanitarnego obiektu. Nie ma jednak tam zakażeń szpitalnych, a pacjenci są objęci właściwą opieką.
Następnie inspektor przedstawiła ocenę stanu sanitarnego i sytuację epidemiologiczną Powiatu Świdwińskiego za 2011 rok. Szczegółowo omówiła sytuację epidemiologiczną wybranych chorób zakaźnych oraz stan sanitarny podmiotów działalności leczniczej, w tym szpitala w Połczynie-Zdroju. Stwierdziła, że w szpitalu nie ma wspólnej polityki gospodarczej, korzystają z programu dostosowawczego. Omówiła również higienę żywności żywienia i przedmiotów użytku, a także higienę pracy, komunalną i higienę dzieci i młodzieży. Zwróciła uwagę, że Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi również działania zmierzające do zapobiegania możliwości powstania zagrożeń dla bezpieczeństwa sanitarnego i zdrowia ludzi na etapie sporządzania dokumentacji projektowych nowych i modernizowanych obiektów oraz na etapie dopuszczenia tych obiektów do użytkowania.
Na obrady przybył radny Ryszard Rozwadowski.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poprosiła, aby w związku z niedawno odkrytymi aferami spożywczymi inspektor powiedziała kilka zdań na temat soli wypadowej oraz suszu jajecznego.
Inspektor Halina Głowacka poinformowała, że podczas 170 kontroli przeprowadzonych w Powiecie nie znaleziono soli pochodzącej za Spółek, które w dochodzeniu prokuratorskim były wymienione. W soli tej nie było szkodliwych dioksyn, ale nie był to środek spożywczy. Sól występująca w sprzedaży na terenie powiatu to sól jodowana pochodząca z Inowrocławia.
Skażony susz trafił do 4 odbiorców na terenie powiatu. Informację przekazał prokurator na podstawie listy dystrybucyjnej. Zabezpieczono, w obecności policji, 80 dag skażonego suszu.
Radny Zenon Diakun zauważył, że z wielu kierunków wpływają już przetworzone wyroby, do których dodaje się sól i nie ma pewności, że w tych produktach tej soli nie było.
Radny Krzysztof Orliński poinformował, że Komisja Budżetu i Porządku Publicznego wysłuchała z dużym zainteresowaniem bardziej szczegółowego sprawozdania. Stan powiatu pod względem zdrowotnym i sanitarnym jest zadowalający z wyjątkiem stanu sanitarnego szpitala. Martwi go jednak niezbyt dobra sytuacja finansowa Sanepidu, cieszy jednak to, że tak skutecznie zabiegają o sponsorów.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska doceniła ogromną pracę Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Świdwinie w zakresie profilaktyki.
Więcej uwag radni nie zgłosili.
W załączeniu do protokołu Ocena stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej Powiatu Świdwińskiego za 2011 r.
7. Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2011 r.
Skarbnik Lucyna Miętek poinformowała, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie swą uchwałą z dnia 10 kwietnia 2012 r. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 rok.
Następnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Ogorzałek poinformował, że Komisja Rewizyjna rozpatrzyła:
sprawozdanie finansowe Powiatu Świdwińskiego za 2011 r.;
sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 r. wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu;
informację o stanie mienia Powiatu Świdwińskiego,
1. Przedłożone Komisji sprawozdanie finansowe składa się z:
bilansu z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 r.;
łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów jednostek budżetowych;
łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat jednostek budżetowych;
łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu jednostek budżetowych.
Przedłożone sprawozdania finansowe za rok 2011, nie podlegają badaniu przez Biegłego Rewidenta – zgodnie z art. 268 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone na podstawie danych księgowych wynikających z zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2011 r. dane zawarte w bilansie z wykonania budżetu są zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, natomiast dane zawarte w łącznym rachunku zysków i strat oraz łącznym zestawieniu zmian w funduszu są zgodne z jednostkowymi sprawozdaniami jednostek budżetowych. Ze sprawozdania wynika, że:
1) Bilans z wykonania budżetu powiatu świdwińskiego wykazuje sumę bilansową w kwocie 9.310.123,41 zł, z czego:
po stronie aktywów:
- środki pieniężne wykazują kwotę 4.632.531,25 zł,
- należności i rozliczenia w kwocie 2.365.092,16 zł,
po stronie pasywów:
- zobowiązania wynoszą 16.967.886,27 zł w tym zobowiązania finansowe
- zadłużenie powiatu wynosi 14.381.997,54 zł,
- deficyt wykonania budżetu wynosi – 5.088.773,84 zł,
- skumulowany wynik budżetu wynosi – 4.673.884,74 zł,
- inne pasywa 2.104.895,72 zł.
2) Łączny bilans jednostek budżetowych po stronie aktywów i pasywów zamykający się na dzień 31 grudnia 2011 roku, wykazuje kwotę 141.361.926,28 zł. Wykazane kwoty są spójne z kwotami wykazanymi w bilansie z wykonania budżetu. Bilans stanowi zestawienie rzeczywistego stanu majątku jednostki (aktywów) i źródeł jego finansowania (pasywów).
3) Łączny rachunek zysków i strat jednostek budżetowych, wykazuje:
- przychody netto 55.193.270,71 zł,
- koszty działalności operacyjnej 63.102.678,39 zł,
- zysk (strata) ze sprzedaży – 7.909.407,68 zł,
- pozostałe przychody operacyjne 8.676.187,13 zł,
- pozostałe koszty operacyjne 41.972,22 zł,
- zysk (strata) z działalności operacyjnej 724.807,23 zł,
- przychody finansowe 3.148,30 zł,
- koszty finansowe 906.367,85 zł,
- zysk (strata) z działalności gospodarczej – 178.412,32 zł.
4) Łączne zestawienie zmian w funduszu jednostek budżetowych.
Fundusz jednostek na początek roku wynosił 165.848.541,98 zł, który:
- zwiększono o kwotę 75.035.925,50 zł z tytułu zrealizowanych wydatków budżetowych; dotacji i środków na inwestycje; nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych;
- zmniejszono o kwotę 99.892.942,46 zł z tytułu straty za rok ubiegły; zrealizowanych dochodów budżetowych, dotacji i środków na inwestycje; wartości sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych.
Fundusz jednostek na koniec roku wyniósł 128.195.402,26 zł.
3. Ze sprawozdania z wykonania budżetu wynika, iż:
1) planowane dochody budżetowe w kwocie 60.818.046,00 zł, wykonano w kwocie 56.796.445,47 zł, co stanowi 93,37 % wykonania planu, w tym:
a) planowane dochody bieżące w kwocie 56.246.406,00 zł wykonano w kwocie 56.461.316,91 zł, co stanowi 100,38%, z tego:
planowane dochody własne w kwocie 12.076.375,00 zł, wykonano w kwocie 12.506.857,20 zł, co stanowi 103,56 % planu;
b) planowane dochody majątkowe w kwocie 4.571.640,00 zł wykonano w kwocie 335.128,56 zł, co stanowi 7,33%;
2) planowane wydatki budżetowe w kwocie 64.589.998,00 zł, zrealizowano w kwocie 61.885.219,31 zł, co stanowi 95,81 % planu;
a) planowane wydatki bieżące w kwocie 53.743.525,00 zł zrealizowano w kwocie 51.937.831,30 zł, co stanowi 96,64 %;
b) planowane wydatki majątkowe w kwocie 10.846.473,00 zł zrealizowano w kwocie 9.947.388,01 zł, co stanowi 91,71%;
3) na rok 2011 zaplanowano deficyt budżetowy w kwocie 3.771.952 zł, wykonano w wysokości 5.088.773,84 zł;
4) zaciągnięto kredyty w wysokości 3.000.000 zł na sfinansowanie deficytu budżetowego oraz zaciągnięto pożyczkę w wysokości 3.000.000 zł na wyprzedzające finansowanie inwestycji z udziałem środków z UE pn. „Przebudowa drogi powiatowej 1061Z Rąbino-Sława „;
5) w toku wykonywania budżetu nie wystąpiły zobowiązania wymagalne;
6) w toku wykonywania budżetu nie wystąpiły przekroczenia planowanych wydatków;
7) na koniec 2011 roku zadłużenie powiatu wynosi 14.381.997,54 zł i w stosunku do uzyskanych dochodów, wskaźnik zadłużenia wynosi 25,32% (maksymalna wartość wskaźnika 60%). Zadłużenie w stosunku do roku 2010 wzrosło o 4.390.647,60 zł.
4. Z informacji o stanie mienia wynika, że:
a) mienie według prawa własności:
- mienie w trwałym zarządzie powiatowych jednostek organizacyjnych według wartości księgowej nieruchomości na dzień 31 grudnia 2011 r., wynosi 227.775.682,05 zł, w tym wartość gruntu 8.823.590,69 zł,
- mienie nieruchome oddane w dzierżawę (szpital) 7.884.384,65 zł, w tym wartość gruntu 197.004,00 zł,
- mienie pozostające w zasobie Powiatu Świdwińskiego 6.123.518,35 zł, w tym wartość gruntu 222.271,93 zł – mienie przeznaczone na zbycie 180.785,16 zł;
c) wartość akcji i udziałów w spółkach na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosi 92.500 zł i obejmuje 185 udziałów.
Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Świdwinie oceniając całokształt spraw związanych z wykonaniem budżetu zapoznała się z materiałami dodatkowymi wraz z wyjaśnieniami Starosty, Skarbnika Powiatu i protokołami kontroli.
Na podstawie powyższych danych Komisja Rewizyjna Rady Powiatu Świdwińskiego pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2011 rok i postanawia wystąpić do Rady Powiatu z wnioskiem o udzielenie Zarządowi Powiatu Świdwińskiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2011.
Następnie Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poinformowała, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie swoją uchwałą z dnia 14 czerwca 2012 r. zaopiniowała pozytywnie wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Świdwińskiego z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.
Radny Krzysztof Orliński poinformował, że Komisja Budżetu i Porządku Publicznego dwukrotnie zajmowała się sprawozdaniem z wykonania budżetu Zarządu Powiatu za 2011 rok. Komisja złożyła również wnioski do Zarządu.
Znaleziono parę mankamentów odnośnie uszczegółowiania i księgowania niektórych pozycji, nie rzutuje to jednak na wykonanie budżetu. Po otrzymaniu odpowiedzi w dniu 24 maja br. przeanalizowano sprawozdanie ponownie. Nadal niezadowoliło to wszystkich radnych. Sprawozdanie z wykonania budżetu zostało przyjęte przy jednym głosie wstrzymującym. Radny zauważył, że zadłużenie Powiatu niestety rośnie. Zauważył jednak, że są miasta i gminy, które mają zadłużenie znacznie większe.
Radna Krystyna Wojnicka poinformowała, że to ona była tą osobą, która wstrzymała się przed przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 r. Po analizie materiałów przed posiedzeniami komisji uważa, pomimo tego, że jest fantastyczny wniosek Komisji Rewizyjnej, że jest pozytywna opinia RIO, ale z innego punktu. Z punktu widzenia zarachowań, zgodności przepisów księgowych wszystko się zgadza. Nie ma również żadnych zastrzeżeń, jak zawsze, do samej zawartości sprawozdania finansowego. Jednak to co zostało zarachowane na rok 2011 budzi wiele zastrzeżeń i wątpliwości. Zwracała się z wnioskami dotyczącymi budżetu o uzasadnienie niektórych wzrostów wydatków, odpowiedzi jednak były bardzo lakoniczne. Należało uzasadnić dlaczego nastąpiły te wzrosty, a takiej odpowiedzi nie uzyskała. Według jej oceny ten pierwszy rok działalności bieżącej kadencji, pod kątem wzrostu zadłużenia, pod kątem osiągniętego wyniku finansowego jest bardzo zły. Tak wysoki deficyt finansowy, który wynosi za ubiegły rok 5.089.000 zł spowodował, że trzeba było zaciągać kredyty, a ich zaciąganie to są koszty obsługi. Dla porównania podała wyniki za 4 poprzednie lata: w 2010r. nadwyżka wynosiła 770.000 zł, w 2009r. był deficyt 861.000 zł, w 2008r. był deficyt 2.265.000 zł, w 2007r. była nadwyżka 14.000 zł. Podjęte działania inwestycyjne, na które były zaciągnięte kredyty niestety nie były spójne z możliwością pozyskania i zwiększenia należnych dochodów.
Należnych, ponieważ dochody, które miały wpłynąć w roku ubiegłym były pozyskane w poprzedniej kadencji. W roku ubiegłym to była tylko kwestia sporządzenia odpowiednich dokumentów, w odpowiednim czasie, aby środki wpłynęły na konto Starostwa, tak się jednak nie stało. Zaraz na początku ubiegłego roku Zarząd Powiatu skupił się na wprowadzeniu zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa. Radna była wówczas porażona tym co zostało zaproponowane. Podziwiała Starostę, który mówił, że bierze za tę osobę odpowiedzialność. Za osobę, która pracowała przy pozyskiwaniu środków finansowych, pomocowych. Wszyscy pamiętają jak wiele ta osoba zrobiła w celu pozyskania środków, a później w celu ich ściągnięcia. Wtedy reorganizując ten wydział stworzono Wydział Spraw Społecznych. Dlaczego wówczas nie stworzono konkretnego wydziału, który mógł doprowadzić do tego, że deficyt nie byłby tak porażający. Na dzień dzisiejszy wie, że osobie tej wręczono wypowiedzenie. Nie neguje zatrudniania młodych, kompetentnych ludzi, ale tacy ludzie najlepiej rozwijają się pod okiem osób z doświadczeniem. Są to kompetencje pana Starosty, ale ubolewa, że Powiat nie osiągnął pieniędzy mu należnych.
Na komisjach mówiła o wyjaśnieniach, prosiła o nie. Taka sytuacja powoduje, że zaciągane są kredyty, które powodują wzrost kosztów obsługi. W roku ubiegłym odsetki od zaciągniętych kredytów wyniosły 453.000 zł, a rok wcześniej 279.000 zł. Ten drastyczny wzrost odsetek to nie jedyny wydatek wzrostowy jaki miał miejsce w roku minionym. Przytoczyła kilka wzrostów, o których wyjaśnienie prosiła we wnioskach. One wszystkie dotyczą wydatków starostwa. Wydatków, które są pod kontrolą Zarządu Powiatu. W paragrafie zakupu materiałów i wyposażenia, wydatki na utrzymanie urzędu w roku 2011 wyniosły aż 105.000 zł, więcej do roku ubiegłego 65.000 zł. W paragrafie zakupu usług pozostałych, wydatki na utrzymanie urzędu wzrosły o 36.000 zł, na opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacji i telefonii, o których często mówiła – wzrost o 8.000 zł, podróże służbowe wzrost o 5.000 zł, szkolenia pracowników wzrosły dwukrotnie. Gdyby te szkolenia przełożyły się na efektywność pozyskiwania środków, nie miałaby nic przeciwko temu, ale nie ma możliwości stwierdzenia, że one coś dadzą. Kilka tych pozycji spowodowało wzrost do roku ubiegłego o 304.000 zł, żaden wskaźnik dopuszczalny, który uchwalony był w budżecie na rok 2011 nie przewidywał takiego wzrostu. Wydatki w Starostwie, według jej oceny, powinny być przykładem oszczędzania, dla innych jednostek organizacyjnych. Ale niestety jest odwrotnie. Niejednokrotnie dopytywała czy wpłynęły środki pomocowe. Zarząd Powiatu wiedział, że ich nie ma. Dlaczego wówczas nie zdecydował się na bardziej oszczędną gospodarkę. To doprowadziło do deficytu jakiego nigdy w powiecie nie było, ponad 5.000.000 zł. Ma satysfakcję, że była przeciwna uchwaleniu budżetu na rok 2012. To, że radni dają przyzwolenie jednak wymaga odpowiednich zachowań do odpowiedniej sytuacji finansowej przez Zarząd Powiatu.
Za chwilę będziemy głosować, wstrzymam się od głosu w sytuacji, gdy będzie głosowanie nad zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, ponieważ wiele zadań, a szczególnie te zrealizowane przez jednostki organizacyjne są zrealizowane prawidłowo. Natomiast przy uchwale w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu będzie przeciwna z przyczyn, o których wcześniej mówiła. Ma wielką nadzieję, ponieważ ten rok nie zaczął się dużo lepiej, bo tych dodatkowych dochodów nie ma w całości do tej pory. Ma nadzieje, że wydatki roku bieżącego w Starostwie, będą szły w kierunku oszczędnym. Będzie prosiła o wyjaśnienie tych działań, które spowodowały takie przekroczenia w stosunku do roku poprzedniego.
Starosta Mirosław Majka jako przewodniczący Zarządu odniósł się do sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2011 rok. Zauważył, że wydawać jest bardzo łatwo, gorzej jest z dochodami.
Wydatki w ubiegłym roku zrealizowano w 95 %.
Jest radość, bo udało się przeprowadzić te inwestycje m.in. realizacja drogi powiatowej Sława – Rąbino. Trzeba było podjąć trudne decyzje i zaryzykować. Dziś już wiadomo, że było warto. Gdyby te środki wpłynęły, być może tego deficytu by nie było, mimo realizacji 10 mln inwestycji. Te pieniądze jednak nie przepadły, one są. Niestety nie wszystko zależy od Zarządu Powiatu.
Jednostki organizacyjne bardzo dobrze realizują budżet, jedna jednostka miała dofinansowanie na bieżące wydatki - ZSP w Świdwinie.
Był to budżet trudny ze względu, że nie spodziewali się problemów płatniczych.
Co do oszczędności, uznał, że na prawdę szczegółowo przedstawiono wydatki na utrzymanie urzędu.
Podziękował naczelnikom, dyrektorom jednostek za bardzo dobrą realizację zadań budżetowych realizowanych w ubiegłym roku.
Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionych informacji.
8. Podjęcie uchwał.
Przewodniczący komisji Bogusław Ogorzałek przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 rok.
Po rozpatrzeniu przedłożonego przez Zarząd Powiatu w Świdwinie sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień 31 grudnia 2011 r., oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 rok, zatwierdza się sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2011 rok.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Uchwała Nr XVII/91/12 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 2011 rok,
Podjęta pozytywnie, 12 głosami za uchwała, przy jednym wstrzymującym
(głosowało 13 radnych)
Przewodniczący komisji Bogusław Ogorzałek prezentując w imieniu Komisji Rewizyjnej projekt uchwały, stwierdził, że Rada Powiatu po zapoznaniu się z:
1. sprawozdaniem finansowym za 2011 rok,
2. sprawozdaniem z wykonania budżetu na 2011 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie o tym sprawozdaniu,
3. informacją o stanie mienia Powiatu,
4. wnioskiem Komisji Rewizyjnej,
5. opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej,
Rada Powiatu udziela Zarządowi Powiatu w Świdwinie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Uchwała Nr XVII/92/12 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Świdwinie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2011 r.,
Podjęta pozytywnie, 12 głosami za uchwała, przy jednym przeciwnym
(głosowało 13 radnych)
Obrady opuściła radna Helena Kłusewicz.
Wicestarosta Roman Kozubek przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2012-2015”.
Realizując zapis art. 38a ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, który brzmi, że do zadań Komisji Bezpieczeństwa należy przygotowanie projektu „Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego” – Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w Świdwinie przedkłada do uchwalenia ww. program.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Uchwała Nr XVII/93/12 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 28 czerwca 2012 r. o powiatowym programie zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
Podjęta jednogłośnie (głosowało 12 radnych)
Wicestarosta Roman Kozubek przedstawił projekt uchwały o udzieleniu dotacji w 2012 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Udziela się dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane:
1. Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Rusinowie w wysokości 10.000,00 zł. ( słownie: dziesięć tysięcy złotych ) z przeznaczeniem na odeskowanie szczytu, odtworzenie gzymsu drewnianego na zwieńczeniu pokrycia dachowego ze ścianami, wymianę podłogi na chórze, konserwację i uzupełnienie tynków na ścianach zewnętrznych oraz wykonanie opaski wokół kościoła w Oparznie.
2. Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Świdwinie w wysokości 28.895,00zł. ( słownie: dwadzieścia osiem tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt pięć złotych) z przeznaczeniem na wymianę podłogi w kościele filialnym w Słonowicach.
3. Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Narodz. św. Jana Chrzciciela w Redle w wysokości 10.000,00 zł. ( słownie: dziesięć tysięcy złotych ) z przeznaczeniem na wymianę pokrycia dachowego kościoła w Suchej.
4. Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Wniebowstąpienia Pańskiego w Brzeżnie w wysokości 10.000,00 zł. ( słownie: dziesięć tysięcy złotych ) z przeznaczeniem na wymianę pokrycia dachu z naprawą konstrukcji drewnianej i łacenia kościoła filialnego w Rzepczynie.
Wnioskowane dotacje przeznaczone są na nakłady konieczne, wyszczególnione w art. 77 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Środki przeznaczone na dotacje dla ww. parafii są zabezpieczone w budżecie powiatu.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Uchwała Nr XVII/94/12 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 28 czerwca 2012 r. o udzieleniu dotacji w 2012 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków.
Podjęta jednogłośnie (głosowało 12 radnych)
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Radni nie zgłosili interpelacji.
10. Wolne wnioski.
Radny Jan Bronowicki zauważył, że nie pozwolono wypowiedzieć się pracownikom szpitala w Połczynie-Zdroju, którzy brali udział wdzisiejszych obradach sesji Rady Powiatu. Dodał, że pracownicy jednostek organizacyjnych Starostwa również mają niskie wynagrodzenia. Na nich także należałoby zwrócić uwagę.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poinformowała, że przed obradami otrzymała informację, że będą brały w nim udział osoby ze średniego personelu. Pytano ich czy zechcą zabrać głos, jednak nie było takiej decyzji. Panie zreflektowały się pod koniec dyskusji, że ewentualnie mogłyby coś powiedzieć. Ostatecznie decyzję podjęły jak była przerwa i temat był już zamknięty. Podkreśliła, że wszyscy chcą rozmawiać i będą.
Do tematu można wrócić.
Starosta Mirosław Majka poinformował, że pamiętają i będą pamiętać o pracownikach z jednostek organizacyjnych. Temat na pewno powróci jesienią, wiedząc już jak realizowany jest budżet.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poprosiła, aby koleżanki i koledzy radni wykonali telefon, jeśli spóźnią się na obrady sesji Rady Powiatu.
Radny Zenon Diakun zauważył, że podczas tak ważnej sesji, jaką jest sesja absolutoryjna, powinni brać udział naczelnicy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych.
Radny Krzysztof Orliński poparł swojego przedmówcę. Frekwencja na obradach sesji jest niezadowalająca, a tematy poruszane podczas jej obrad były by bardzo pomocne dla wielu dyrektorów i kierowników. Zaproponował, aby bardziej krytycznie spojrzeć na możliwość zwalniania się.
Starosta Mirosław Majka podziękował za przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu. Ważne jest to, że inwestycje są zrealizowane, a pieniądze wpłyną.
Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska podziękowała za głosy w dyskusji oraz za wytrwałość zaproszonych gości.
11. Zakończenie obrad sesji.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 17.00 zamknęła obrady XVII sesji Rady Powiatu w Świdwinie.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała MartaKozik Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska
Liczba wyświetleń: 70
2023-11-24 23:07 Migracja strony