PROTOKÓŁ Nr XVI/12
z sesji Rady Powiatu w Świdwinie odbytej  dnia 31 maja 2012  r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

1. Otwarcie sesji.

 Przewodnicząca Rady Powiatu Danuta Malitowska otwierając obrady szesnastej sesji Rady Powiatu w Świdwinie powitała radnych, członków Zarządu Powiatu ze Starostą Mirosławem Majką, Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Romana Artyńskiego, Przewodniczącego Rady Miasta Henryka Klamana, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Krystynę Michalską, dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Pawła Drzewieckiego, Inspektor Wydziału Promocji Beatę Gadzinowską, dyrektorów jednostek oświatowych, kierowników jednostek, naczelników Starostwa Powiatowego oraz pozostałych gości.

2. Sprawy regulaminowe.

 Przewodnicząca Rady poinformowała, że w obradach  sesji  uczestniczy   15 radnych, obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne.
 
Następnie zapytała czy radni zgłaszają zmiany do porządku obrad sesji.

 Radni nie zgłosili uwag.

 Protokół z obrad piętnastej sesji Rady Powiatu był wyłożony do wglądu     w Biurze Rady.

Przewodnicząca Rady zapytała czy radni zgłaszają uwagi do treści protokołu?

 Radni   nie    zgłosili    uwag,    protokół    został    przyjęty    jednogłośnie
 w głosowaniu.

Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Sprawy regulaminowe:
• stwierdzenie quorum
• przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.      
5. Działalność Lokalnego Punktu Informacyjnego (LPI).
6. Rynek pracy w Powiecie Świdwińskim. Funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy.
7. Pomoc społeczna w Powiecie - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i jednostki pomocy społecznej.

8. Podjęcie uchwał:
• w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Świdwińskiego,
• o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2012 r.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad sesji.

3. Interpelacje i zapytania radnych.

 Radni nie zgłosili interpelacji.

4. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.    

  Starosta Mirosław Majka poinformował, że Zarząd Powiatu w okresie międzysesyjnym odbył 7 posiedzeń, podczas których podjął 7 uchwał, w tym:
1. 4 w sprawie zmian w budżecie w toku jego wykonywania.
Po zmianach dokonanych na posiedzeniu Zarządu w dniu 29 maja 2012r., budżet powiatu zamyka się:
- dochodami w wysokości –  59.506.557 zł
- wydatkami w wysokości -  63.575.263 zł
- deficytem budżetowym w wysokości -  4.068.706 zł.
2. Zarząd, w drodze uchwały, wyraził zgodę na zawarcie z Nadleśnictwami: Świdwin, Gościno i Połczyn- Zdrój - umów darowizny pieniężnej. Darowizna jest przeznaczona na wsparcie działań (doposażenie techniczne) Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Świdwinie.
Zarząd upoważnił Starostów do podpisania umowy określającej szczegółowe warunki darowizny.
3.  Na posiedzeniu w dniu 10 kwietnia bieżącego roku Zarząd podjął uchwałę w sprawie  rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych.
Powołana, w drodze uchwały, komisja konkursowa do oceny złożonych ofert rozpatrzyła pozytywnie oferty:
1) Świdwińskiego Stowarzyszenia Amazonka w Świdwinie.
Na realizację zadania z zakresu działań na rzecz ochrony i promocji zdrowia Stowarzyszenie otrzymało dotację w wysokości 3 100,00 złotych,
 2) Stowarzyszenia na Rzecz Inicjatyw Społecznych „Kariatyda” w Sławoborzu.
Na realizację zadania z zakresu wspierania osób niepełnosprawnych „Kariatyda” otrzymała dotację  w wysokości 1 355,00 złotych,
 3) Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Zarząd Okręgowy w Świdwinie.
Związek otrzymał dotację w wysokości 2 000,00 złotych na realizację zadania z zakresu wspierania osób niepełnosprawnych.
   4. Zarząd, w drodze uchwały, przyjął również sprawozdanie z realizacji „Programu  współpracy Powiatu Świdwińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami  prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011”.
Tematy obrad Zarządu Powiatu.
1. Na posiedzeniu w dniu 10 kwietnia 2012 r. Zarząd postanowił ustanowić trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie do nieruchomości stanowiących drogi powiatowe:
a) odcinek drogi Sława  - Łęgi
b) odcinek drogi Wardyń Dolny – Wardyń Górny
2. W związku z tym, że dnia 31 sierpnia bieżącego roku upływa okres powierzenia funkcji    dyrektora:
- p. Andrzejowi Muchorowskiemu - dyrektorowi Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Świdwinie,
-   p. Edwardowi Wójcikowi – dyrektorowi Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Świdwinie,
- p. Danucie Fic – dyrektorowi Specjalnego Ośrodka Szkolno -Wychowawczego w Sławoborzu,
- p. Annie Węglarz – dyrektorowi Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej w Połczynie – Zdroju.
Zarząd, na posiedzeniu w dniu 17 kwietnia bieżącego roku wyraził wolę przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektorom na kolejne 5 lat szkolnych - zgodnie z art.36a ust.14 ustawy o systemie oświaty.
3. Zarząd, na podstawie Umowy Dzierżawy nr WO-2222/28/2010 z dnia 29 stycznia 2010 wyraził zgodę na wykonanie remontu dachu budynku Szpitala Polskiego w Połczynie - Zdroju w zakresie wymiany pokrycia dachu oraz wymiany części elementów konstrukcji.
4. Zarząd na 47 posiedzeniu w dniu 8 maja 2012 przeanalizował sprawozdanie z działalności Szpitala Polskiego Połczyn – Zdrój w 2011r. i przekazał to sprawozdanie Radzie Powiatu. Realizacja Umowy Dzierżawy Szpitala, będzie przedmiotem obrad sesji w czerwcu br.
Przychody Szpitala w 2011r. wyniosły 12 286 711,86zł, koszty 12 910 929,38zł
Wynik finansowy: strata 624 217,52zł.
Szpitale Polskie w Połczynie – Zdroju w 2011 r. zakupiły środki trwałe na kwotę 1 643 544,61zł. W tym 16 warstwowy tomograf komputerowy.
W działalności oddziału chirurgicznego z blokiem operacyjnym, oddziału ginekologicznego z patologią ciąży i oddziału dziecięcego, zanotowano straty finansowe.
Zysk odnotowano w działalności oddziału wewnętrznego i noworodkowego.
Zysk odnotowano również w działalności specjalistycznych poradni.
W 2011r.  w Szpitalu było leczonych  4 717 pacjentów.
W poradniach udzielono 18 833 porady.  Na izbie przyjęć przyjęto 3741 osób.
W 2011 r. wykonano ogółem 576 zabiegów.
Liczba porodów w 2011r.  307.
Zatrudnienie Ogółem na dzień 30 marca 2012 r. Szpital zatrudniał 190 osób.
W naszym Szpitalu, Spółka Szpitale Polskie S.A.  realizowany jest program „Telemedycyna w Euroregionie Pomerania – sieć Pomerania”. Wartość projektu 994 tys. 515 euro (unijne dofinansowanie 85%). Termin realizacji do 30 czerwca 2012 r.
W ramach programu m. in. zostanie rozbudowana sieć informatyczna szpitala  w tym serwerownia, ucyfrowiony RTG w szpitalu, zakupiony aparat RTG i USG  do poradni w Świdwinie, utworzona zostanie sala do telekonferencji.
Na 43 posiedzeniu Zarządu, Starosta i p. Danuta Malitowska wręczyli stypendia za wyniki w nauce i osiągnięcia uzyskane w I semestrze 2011/2012r w wysokości po 700 zł, 16 uczniom w tym:
4 uczniom Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Świdwinie,
5 uczniom Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Świdwinie,
7 uczniom Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Połczynie-Zdroju.
Ponadto, przedmiotem obrad Zarządu Powiatu był projekt uchwały dzisiejszej sesji Rady Powiatu, o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2012r.
Starosta Mirosław Majka dodał, że wpłynął wniosek radnego, aby w następne informacje z pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym rozszerzyć               o wnioski finansowe, które są ostatnim punktem posiedzeń Zarządu, aby radni mieli wiedzę na temat dzielenia środkami. Gdyby radni życzyliby sobie jeszcze jakieś informacje to zostaną one uzupełnione.

Radni nie zgłosili uwag  do przedstawionej informacji.

Na obrady przybył radny Józef Nizioł.

5. Działalność Lokalnego Punktu Informacyjnego (LPI).

Inspektor Wydziału Promocji Beata Gadzinowska poinformowała, że Lokalny Punkt Informacyjny powstał na mocy porozumienia Powiatu Świdwińskiego z Województwem Zachodniopomorskim. Przedstawiła wydatki LPI w Świdwinie w latach 2010-2012, sprawozdanie merytoryczne za rok 2011   i okres od stycznia do kwietnia 2012 roku oraz działania informacyjne, które polegają na organizowaniu Mobilnych Punktów Informacyjnych oraz spotkań informacyjnych dla beneficjentów. Prowadzone są działania promocyjne podczas, których rozdawane są materiały informacyjno-promocyjne. Poinformowała również o planie działania na 2012 rok, który polegać będzie na: promocji LPI podczas imprez o charakterze publicznym, tworzeniu i utrzymaniu kanałów dystrybucji informacji, lokalnych kampaniach medialnych, organizowaniu Mobilnych Punktów Informacyjnych oraz spotkań informacyjnych.
Szczegółowa informacja z zakresu działalności Lokalnego Punktu Informacyjnego stanowi załącznik do protokołu.
 Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.

6. Rynek pracy w Powiecie Świdwińskim. Funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy.

 Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Krystyna Michalska przedstawiła krótką informację na temat rynku pracy  oraz funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy. Dane przedstawione są na dzień 31 grudnia 2011 r.
Według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych było 4296 osób bezrobotnych.
Teren działania PUP obejmuje 5 gmin wiejskich gdzie zarejestrowanych było 2527 osób bezrobotnych, 22,0% nabyło uprawnienia do zasiłku dla bezrobotnych.
Bilans bezrobotnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r.: bezrobotni wyłączani są z ewidencji głównie z powodu podjęcia pracy lub nie potwierdzenia gotowości do pracy. A rejestrują się przede wszystkim po to, aby być objętymi świadczeniami zdrowotnymi.
Pod koniec roku ubiegłego zarejestrowanych było 2326 kobiet, co stanowiło 54,1% ogółu zarejestrowanych.
Do osób w szczególnej sytuacji na rynku pracy należą m.in.: długotrwale bezrobotni (52,4%), osoby poniżej 25 roku życia (19,6%) oraz osoby powyżej 50 roku życia (22,9%).
Najwięcej bezrobotnych występuje w wieku największej sprawności psycho-fizycznej, czyli w przedziale wiekowym od 18 do 44 lat – 2878 osób i stanowią oni 67,0% ogółu zarejestrowanych oraz osoby, które posiadają wykształcenie gimnazjalne i poniżej, jest to grupa 1563 osób i stanowi 36,4% ogółu bezrobotnych. Wystąpił wzrost bezrobocia u osób, które posiadają wyższe wykształcenie.
Kolejnym kryterium podziału osób bezrobotnych jest ich udokumentowany okres czasu pracy. Z analizy danych wynika, iż osoby bez stażu pracy stanowią 14,3% ogółu zarejestrowanych. Największą grupę jednak stanowią bezrobotni ze stażem pracy od 1 do 5 lat (24,9%), najmniejszą zaś bezrobotni z 30-letnim stażem pracy i większym (2,9%).
Dyrektor Krystyna Michalska poinformowała, że Powiatowy Urząd Pracy w Świdwinie realizuje w imieniu Starosty zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Zadania te są szczegółowo przedstawione w Ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. 2008 Nr 69 poz. 415 z późn. zm. ).


Urząd Pracy realizując powierzone zadania prowadzi usługi rynku pracy (m.in. pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia                                 i przekwalifikowania zawodowe ) oraz organizuje instrumenty rynku pracy i inne działania wspierające dla osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy (m.in. staże, prace interwencyjne, roboty publiczne).
W stosunku do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy stosowane są dodatkowe działania finansowane z Funduszu Pracy. Środki przyznane algorytmem w 2011r. były zdecydowanie niewystarczające do potrzeb i oczekiwań partnerów rynku pracy. Łącznie z realizowanym programem współfinansowanym ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 6.1.3, PUP w Świdwinie w 2011r. dysponował środkami w wysokości 4 866 tys. zł , co stanowiło 31,17% środków 2010r. W zaistniałej sytuacji, świdwiński urząd pracy aplikował o środki w konkursie ogłoszonym przez MPiPS na programy specjalne. Środki przyznano 40 urzędom pracy, a wśród nich program świdwiński został także dostrzeżony i doceniony. Pod względem wielkości środków powiat świdwiński znalazł się na piątym miejscu i w lipcu 2011r.otrzymał kwotę 2 434 tys. zł na realizację programu specjalnego.
Program pod nazwą„ Razem Łatwiej " skierowany był do osób po 50 roku życia i członków ich rodzin zarejestrowanych w świdwińskim urzędzie pracy . Do programu zakwalifikowano 292 osoby, z czego 262 osoby znalazły zatrudnienie ( wskaźnik zatrudnienia 89,75). Program trwał 6 m-cy, zakończył się 31 grudnia 2011r. Oceniając pozytywnie wszystkie zastosowane działania oraz szczególny wkład pracy pracowników urzędu, w bieżącym roku przygotowywane są dwa programy specjalne dla dwóch grup bezrobotnych - do 30 roku życia oraz po 50 roku życia. Będzie to jedna z
możliwości aktywizacji świdwińskiego rynku pracy przy pomocy dodatkowych środków Funduszu Pracy.
W ciągu całego roku 2011 zaktywizowano 1742 osoby bezrobotne za łączną kwotę 7.384,1 tys. zŁ Ukończyło uczestnictwo w aktywnych formach rynku pracy 1.825 osób, z czego 1.160 osób podjęło zatrudnienie po programie , co daje wskaźnik zatrudnienia za rok 2011 63,6%. Koszt aktywizacji jednej osoby wynosił 4.071,3 zł , a koszt ponownego zatrudnienia wyniósł 6.405,3 zł.
W bieżącym roku urząd pracy dysponuje kwotą 4 714,0 tys. zł, z czego 3.064,1 tys. zł otrzymał a ramach algorytmu, natomiast 1.649,9 tys. zł w ramach programu systemowego PO KL EF' 6.1.3. Dotychczas zaktywizowano 479 osób na łączną kwotę 1.535,5 tys. zł. Od 1 kwietnia br. rozpoczęto realizację 120 staży zawodowych przede wszystkim dla osób do 25 roku życia, dla których po stażu zapewnione zostanie zatrudnienie. Planowane jest również wsparcie przedsiębiorczości w powiecie dla 50 osób bezrobotnych planujących uruchomienie własnej działalności gospodarczej. Trwa ciągle nabór wniosków na obie formy aktywizacji. Zainteresowanie bezrobotnych i pracodawców jest ogromne.
Pozytywnie rozpatrzono w pierwszej kolejności te wnioski, które zapewniają trwałe miejsca pracy po okresie finansowania przez urząd pracy oraz potencjalni przedsiębiorcy w grupie wiekowej do 25 roku życia i po 50 roku życia posiadający wiarygodne zabezpieczenie oraz dobre przygotowanie do planowanej działalności gospodarczej.
Aktualnie w urzędzie pracy zatrudnionych jest 40 pracowników, w tym 34 kobiety ( 85,0 %). Pracownicy z wyższym wykształceniem stanowią 55,0 % ogółu zatrudnionych (22 osoby), pozostali pracownicy posiadają wykształcenie policealne i średnie zawodowe.
Średnia wieku pracowników 41 lat, średnia płaca brutto 2.860,33 zł, netto 2.045,91 zł.

 Zatrudnieni wg rodzaju stanowisk:
kierownicze         6
pośrednicy pracy        7
doradcy zawodowi        4
specjaliści ds. rozwoju zawodowego     2
liderzy Klubu Pracy       2
specjaliści ds. programów      1
specjaliści ds. aktywizacji      4
specjaliści ds. ewidencji i świadczeń     2
specjaliści ds. rejestracji       4
inspektorzy powiatowi       2
specjaliści ds. analiz i statystyk      1
 informatyk         1
referent         2
robotnik gospodarczy       2
Urząd pracy dysponuje łączną powierzchnią użytkową 1.159 mz, w tym filia w Połczynie Zdroju 198 m2. Posiada trzyletni samochód marki Skoda oraz sprzęt komputerowy pracujący w sieci obejmującej cały powiat.
 Budżet Urzędu Pracy na 2012 rok: dział 853 to 1.838,0 tys. zł. Do tej pory wykorzystano 36,5 %.

 Radny Jan Bronowicki zauważył, że w roku 2012 Powiat dołożył do funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy 0,5 mln zł. Przez najbliższe dwa lata  również te wpływy nie będą duże. Zapytał jak Dyrektor PUP chce zrównoważyć budżet?
Zapytał również dlaczego pracodawcom, którzy chcą wysłać pracowników na szkolenia stawia się tak zaporowe wymagania. Przytoczył przykład dwóch przedsiębiorców, którzy chcą zatrudnić 8 pilarzy. Powiatowy Urząd Pracy określa, że kandydaci powinni spełnić któryś z warunków, tj. muszą mieć powyżej 50 roku życia, być synem osoby bezrobotnej lub musi być zwolniony z przyczyn ekonomicznych, a tego nie da się wykonać.
 Radny Krzysztof Orliński stwierdził, że temat jest bardzo poważny. Trzeba rozdzielić dwie sfery. Jedna dotyczy funkcjonowania urzędu. Na Komisji budżetu i Porządku Publicznego stwierdzono, że funkcjonuje on bardzo dobrze, nie ma do tego żadnych zastrzeżeń. Druga sfera informuje nas o zapaści na rynku pracy. Na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy są dane statystyczne dotyczące miesiąca kwietnia. Na ich podstawie wnioskuje się, że bezrobocie na terenie powiatu wzrosło. Bezrobocie wzrasta również w skali kraju. Przewiduje się, że na koniec roku będzie wynosić 13,5%. Minister Pracy  planuje przyjąć wskaźnik efektywności zatrudnienia dotyczący skuteczności pracy wszystkich Urzędów Pracy i łączenia niektórych Urzędów. Na terenie Powiatu Świdwińskiego we wszystkich gminach, z wyjątkiem gminy Sławoborze, nastąpił wzrost bezrobocia.
Można być zadowolonym z funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy, ale trzeba pomyśleć co zrobić, aby zmniejszyć poziom bezrobocia, jednak tych instrumentów nie posiadamy za dużo. Spada również ilość ofert zatrudnienia         w stosunku do ubiegłych lat. Radny uważa, że sytuacja jest naprawdę poważna                   i radni powinni zastanowić się  w jaki sposób to zmienić.
 Dyrektor Krystyna Michalska szanując głos radnego nie zgodziła się z tym co powiedział. Ma dane z GUSu, z których wynika, że bezrobocie  w powiecie spada od miesiąca lutego. Od początku roku ilość bezrobotnych spadła o 402 osoby. Wie co należy zrobić, aby zmniejszyć liczbę osób bezrobotnych, ale muszą to zrobić wszyscy razem. Na pewno trzeba reagować        i zaprotestować pracy „na czarno”, ponieważ to właśnie kwitnie w naszym powiecie. Urząd nie ma możliwości, żeby kontrolować, ponieważ jego zadaniem jest wspieranie lokalnego rynku pracy, a nie gnębienie go kontrolami. Większość przedsiębiorców praktykuje takie zatrudnienia, ponieważ koszty zatrudnienia są bardzo wysokie. Dodała, że dwie strony się na to godzą.
Młode osoby, dobrze wykształcone chciałyby podjąć pracę, ale taką gdzie nie będzie większej odpowiedzialności, a przedsiębiorcy wręcz przeciwnie, chcą pracowników odpowiedzialnych, na których będą mogli polegać.
Następnie odpowiedziała na pytanie radnego Jana Bronowickiego – skąd wynikają „dziwne kryteria” finansowania szkoleń. Powiatowy Urząd Pracy rządzi środkami, które posiada. Jeżeli Ministerstwo ogłasza dwa konkursy; konkurs do 30 roku życia i po 50 roku życia, to urząd sięgnął po dwa projekty.         I środki są tylko przeznaczone na te dwie grupy. Pilarze to szczególna grupa. Są to  często ludzie sprawdzeni i zatrudnieni, a rejestrują się tylko po to, żeby zdobyć tzw. „papier”. Jeśli pracodawca widzi, że ma dobrego pracownika mógłby również w niego zainwestować  i przeszkolić go. Niestety środków nie ma dla wszystkich chętnych.
Jeśli chodzi o finansowanie Powiatowych Urzędów Pracy to powinny być one finansowane przez pracodawców, czyli przez Powiaty. Dofinansowanie przez Ministerstwo nie jest wystarczające stąd te dopłaty z Powiatu. Prowadzone są prace, aby po 2013 sytuacja ta uległa zmianie.
 Urzędy Pracy cały czas monitują tą sytuację, zwracają uwagę, że są powiaty nieuprzemysłowione, które na to nie stać. Wszyscy to rozumieją, ale mówią dalej, że jest to zadanie Powiatu.
Powiat Świdwiński jest na 5 miejscu w Województwie Zachodniopomorskim, które otrzymało najwięcej środków na działanie Powiatowego Urzędu Pracy.
 Radny Krzysztof Orliński poinformował, że jeśli porówna się wskaźniki bezrobocia na koniec 2011 roku w stosunku do tego co zdarzyło się w lutym to bezrobocie faktycznie spada. Natomiast jeśli porównamy wskaźniki za 2011 rok w stosunku do końca kwietnia tego roku to niestety za wyjątkiem Gminy Sławoborze i Miasta Świdwin, bezrobocie rośnie. Porównując bezrobocie od momentu powstania powiatu to generalnie spada, ale od 2008 roku znów zaczęło rosnąć. Radny jest świadomy tego, że poprawa tej sytuacji wiąże się                     z olbrzymimi nakładami środków finansowych. Kwestia ile tych środków będzie zależy od budżetu państwa.
Spada również liczba mieszkańców w Mieście Świdwin, ponieważ ludzie przesiedlają się z terenów gdzie jest duży wskaźnik bezrobocia.
Należy się zastanowić czy wszystko zostało zrobione, aby ludność na terenie Powiatu Świdwińskiego znalazła pracę.
 Radny Zenon Diakun podsumował, że sytuacja ta jest lustrzanym odbiciem tego co się dzieje w kraju. Dodał, że nikt nie ma zarzutów do pracy dyrektor Krystyny Michalskie i jej pracowników. W imieniu swoim  jak                    i mieszkańców gminy Brzeżno podziękował dyrektor i jej pracownikom za wykonywaną prace i dobra współpracę.
 Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska życzyła, aby wskaźniki, które cieszą rosły jak najwięcej. 
Przywitała również Wójta Gminy Sławoborze Marcina Książka, który przybył    w trakcie trwania obrad.
 
 Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionej informacji.

Obrady opuścił radny Jan Bronowicki.

7. Pomoc społeczna w Powiecie - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i jednostki pomocy społecznej.

 Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Drzewiecki przedstawił Sprawozdanie za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011r. Podczas wystąpienia zaprezentował zadania i strukturę organizacyjną PCPR, rodziny zastępcze oraz pomoc instytucjonalną. Poinformował w jaki sposób następuje usamodzielnienie wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Omówił również realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej, współpracę z jednostkami samorządowymi i organizacjami pozarządowymi oraz wykonanie budżetu powiatowych jednostek realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej.
Dyrektor przedłożył Radzie wykaz potrzeb na rok 2012:
1.  Zabezpieczenie środków finansowych na tworzenie nowych zawodowych rodzin zastępczych, w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego.
2. Przygotowanie mieszkań chronionych dla usamodzielnianych wychowanków placówek i rodzin zastępczych.
3. Zabezpieczenie dodatkowych środków finansowych w budżecie powiatu na utworzenie na terenie Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej, Socjalizacyjnej „Dzieciowisko” w Świdwinie wsparcia dziennego              dla 30  dzieci z terenu powiatu świdwińskiego.

Sprawozdanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
                                           za 2011 rok stanowi załącznik do protokołu.

 Radny Ali Al-Mohamad podziękował za współpracę dyrektorom Krystynie Michalskiej i Pawłowi Drzewieckiemu.
Zwrócił się do Starosty Mirosława Majki, aby wystosować pismo do Wojewody    o podwyższenie kosztów przebywania pacjentów w Domach Pomocy Społecznej, co mogłoby spowodować wzrost wynagrodzenia pracowników tych jednostek.
Zwrócił się do Starosty również, aby zapewnić mieszkania chronione dla usamodzielnianych wychowanków placówek i rodzin zastępczych.
 Radna Krystyna Wojnicka poprosiła o uzupełnienie sprawozdania. Zapytała o ocenę dyrektora sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych, czy były przypadki powrotu dzieci do ośrodków lub innych rodzin w roku 2011. 
Zauważyła, że wprowadzono szereg rozwiązań dotyczących pieczy zastępczej     w związku z wejściem w życie Ustawy o Pieczy Zastępczej. Zapytała jakie plany ma dyrektor dotyczące sytuacji finansowej, w związku z proponowanymi stanowiskami pracy.
Radna zapytała również o Ośrodek Wsparcia Dziennego: jakie kwoty są szacowane na uruchomienie takiego Ośrodka, czy znane są kwoty związane            z przeorganizowaniem  w związku z wejściem Ustawy o Pieczy Zastępczej.
 Dyrektor Paweł Drzewiecki poinformował, że pracownicy PCPR-u chodzą do wszystkich rodzin i oceniają je. Są zobligowani do napisania opinii do sądu. Jeśli w rodzinie dzieje się źle to jest o tym informacja.
W wyniku pracy socjalnej prowadzonej z rodzicami:
 5 dzieci wróciło do rodziców biologicznych,
 7 dzieci zostało zgłoszonych do adopcji,
 2 dzieci zostało przysposobionych,
 5 dzieci oczekuje na przysposobienie.
Są to największe sukcesy pracowników. Dzieci albo wracają do rodzin albo są adoptowane.
Na dzień dzisiejszy koszty Pieczy Zastępczej wzrosły o 10-15%, szacowano, że koszt będzie większy. Prawdopodobnie zabraknie ok. 150.000 – 200.000 zł na środki na świadczenia rodzin zastępczych do uchwalonego budżetu.
PCPR zgodnie z nową ustawą jest zobligowany do zatrudnienia koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej i te środki są zabezpieczone.
Jeśli chodzi o Ośrodek Wsparcia Dziennego to dyrektor poinformował, że nie był zaangażowany w procesy inwestycyjne. Dodał, że od 1 stycznia 2012 roku zmieniły się przepisy i nie można otworzyć Ośrodka Wsparcia Dziennego przy istniejącej Placówce Opiekuńczo-Wychowaczej tak jak pierwotnie planowano.
 Starosta Mirosław Majka poinformował, że został skończony remont tego obiektu.  Chciano OWD otworzyć przy Placówce „Dzieciowisko” ze względu na oszczędności - jeden dyrektor i księgowość. Prawnicy dochodzą do tego, jak zrobić najlepiej, po zmianie ustawy, aby nie powoływać osobnej jednostki organizacyjnej. Dodał, że gdyby wiedziano o takim zapisie w Ustawie o Pieczy Zastępczej, wówczas przesunięto by moment realizacji inwestycji na później. Trudno jest określić koszt wsparcia dziennego, była przeprowadzana kalkulacja przed przystąpieniem do realizacji, ale musiałby spojrzeć do dokumentacji. 
 Radny Bogusław Ogorzałek zauważył, że Domy Pomocy Społecznej oraz Placówka „Dzieciowisko” ma najniższe koszty utrzymania. Być może związane jest to z sytuacją na rynku pracy w Powiecie Świdwińskim, a to przekłada się na wynagrodzenie pracowników tych instytucji. Podzielił apel radnego Alego Al-Mohamad, aby postarać się o wzrost wynagrodzeń pracowników tych instytucji.
 Starosta Mirosław Majka zauważył, że w poprzedniej, jak i w obecnej kadencji były przekazane środki z budżetu powiatu na nagrody dla pracowników DPS-ów. Obawiają się, że budżet mógłby nie wytrzymać stałego wzrostu pensji tych pracowników. Mimo, że tym pracownikom się należy, ponieważ wykonują bardzo dobrze, ciężką pracę. Zauważył, że koszt utrzymania podopiecznych jest bardzo duży i w całości nie jest pokrywany przez państwo, resztę musi dołożyć Powiat. Na Konwencie Starostów u Wojewody cały czas pojawiają się apele        o podwyższenie tej kwoty.
 Radny Zenon Diakun zauważył, że w ciągu 8 lat zlikwidowano na terenie gminy Brzeżno 10 barier architektonicznych. Dofinansowano wiele sprzętów ortopedycznych i aparatów słuchowych. Wysoko ocenił pracę obu pań pracujących w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Podziękował dyrektorowi za dobrą współpracę z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
  Radny Krzysztof Orliński poprosił, aby w przyszłości w temacie potrzeby, tam gdzie jest to możliwe, niech dyrektor oszacuje w jakiej one są wysokości. Pozwoli to na lepsze planowanie budżetu na przyszłość.

Więcej uwag radni nie zgłosili.
Obrady opuścił radny Ali Al-Mohamad.

8. Podjęcie uchwał:

Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska poinformowała, że  w dniu         13 kwietnia 2012 roku wpłynęła skarga na działania Starosty. Skarżący zawnioskował  o zajęcie stosownego stanowiska wobec Starosty Świdwińskiego z uwagi na jego nieudolne działania wobec podległego mu Dyrektora.
Skarżący, w następstwie nie uzyskania od Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Połczynie-Zdroju odpowiedzi na  wystąpienie skarżącego, zarzuca Staroście iż nie podjął on działań mających na celu udzielenie pisemnej odpowiedzi skarżącemu. Starosta spowodował, iż odpowiedź Dyrektora szkoły została udzielona w jego piśmie z dnia 2 kwietnia 2012r. Zatem w tym zakresie skarga nie może zostać uznana za uzasadnioną. Natomiast w następnej kolejności skarżący - po otrzymaniu odpowiedzi Dyrektora szkoły w której odmówił on udzielenia informacji skarżącemu o frekwencji jego córki na zajęciach szkolnych -  zarzucił, iż Starosta nie spowodował by, odpowiedź była zgodna z życzeniem skarżącego.
Żądanie skarżącego w tej następnej części skargi należy do zakresu spraw pedagogicznych związanych z wykonywaniem przez szkołę zadań wychowawczo-oświatowych i współdziałania w tej sferze z rodzicami uczniów. Starosta nie jest wyposażony w uprawnienia nadzorcze, uprawniające do interweniowania           w takiej sprawie. Starosta bowiem zgodnie z art. 34 a. ust. 1 w związku z art. 5c pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. ) jest jedynie uprawniony do wykonywania czynności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, a więc  przedmiot w tej części skargi nie mieści się w tym zakresie.
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, zostanie uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę,  a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności, to zgodnie z przepisem     art. 239 § 1 k.p.a. organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.

 Radni nie zgłosili uwag do przestawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XVI/89/12 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Świdwińskiego,
Podjęta pozytywnie, za uchwałą głosowało 13 radnych, przy 1 głosie wstrzymującym
(głosowało 14 radnych) 


Skarbnik Lucyna Miętek przedstawiła uchwałę o zmianie uchwały            w sprawie uchwalenia budżetu  Powiatu Świdwińskiego na 2012 rok. Poinformowała, że zwiększenie dochodów o kwotę (per saldo) 815.359 zł nastąpiło na skutek:
1. zwiększonych dochodów realizowanych przez jednostki organizacyjne o kwotę 65.667 zł, w Powiatowym Zarządzie Dróg w Świdwinie o kwotę 60.000 zł, oraz w SOSzW  w Sławoborzu o kwotę 5.667 zł.
2. Otrzymanie środków w ramach dotacji celowej na realizację programów z udziałem środków  europejskich  w kwocie 1.264.591 zł .
3. Zmniejszenia dochodów o kwotę 514.899 zł  tytułem ostatecznego rozliczenia należnej  powiatowi,  subwencji oświatowej niższej o 297.772 zł , subwencji równoważącej niższej o 150 zł, oraz niższego udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) o kwotę  216.977 zł .
Zwiększenie wydatków o kwotę ( per saldo)  815.359 zł nastąpiło w wyniku:
1. rozliczenia należnej jednostkom oświatowym subwencji na 2012 r. ( wg załącznika 2a) w kwocie 833.228 zł.
2. zwiększenia wydatków w Powiatowym Zarządzie Dróg w Świdwinie kwotę 60.000 zł, oraz w SOSzW w Sławoborzu o kwotę 5.667 zł - w wyniku  zwiększonych dochodów.
3. zabezpieczenia dodatkowych środków na finansowanie wydatków w dziale Pomoc Społeczna o kwotę 56.100 zł , Administracja Publiczna – pozostała działalność  440.664 zł.
4. zabezpieczenia wydatków w Poradni PP w Świdwinie  i DWD w Połczynie Zdroju – 17.900 zł.
5. zabezpieczenia środków na finansowanie ochrony zabytków 60.000 zł , na sporządzenie dokumentacji sali sportowej w ZSzR CKP w Świdwinie 100.000 zł , zwiększenie  wydatków na finansowanie sportu  28.300 zł, oraz na realizację programu „Samodzielność zobowiązuje” przez  PCPR w Świdwinie  476.000 zł.
6. zmniejszenia wydatków  kwotę 1.262.500 zł na pokrycie rozliczenia subwencji oświatowej  i  dodatkowych wydatków.

Radni nie zgłosili uwag do przestawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XVI/90/12  Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 31 maja 2012 r.. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2012 r.
Podjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych) 

9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 Radni nie zgłosili interpelacji.

10. Wolne wnioski.

 Radni nie zgłosili wniosków.


11. Zakończenie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 15.45  zamknęła obrady XVI sesji Rady Powiatu                 w Świdwinie.


Na tym protokół zakończono.

 
Protokołowała  Marta Kozik                                                                             

Przewodnicząca Rady Danuta Malitowska