Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m
 
 
Obowiązkowi rejestracji podlega:
-    jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
-    jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
-    jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium  RP o ile nie posiada innej niż polska przynależności.  
 
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
-    jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
-    jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
-    deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
 
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
 
Wymagane dokumenty         
1.     Wniosek o rejestrację jednostki pływającej o długości do 24 m,
      2.    Dowód własności jednostki pływającej ( np. faktura Vat, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego);
Informacje o:
-  właścicielu (właścicielach) oraz o armatorze jeżeli nie jest nim właściciel:  
-  imię, nazwisko, PESEL lub data i miejsce urodzenia w przypadku osób fizycznych;
-  numer NIP w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej albo inny identyfikator -w przypadku podmiotów zagranicznych;
-  adres zamieszkania lub siedziby;
-  adres dla doręczeń na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;  
-  rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
-  wskazanie organu poprzedniej rejestracji;
-  numer rejestracyjny;
-  data rejestracji i wykreślenia z rejestru;
-  numerze identyfikacyjnym albo o indywidualnym numerze identyfikacyjnym jeżeli został nadany,
-  zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
-  zamiarze używania jednostki pływającej do:
         amatorskiego połowu ryb,
         połowów rybackich,
         rybołówstwa rekreacyjnego,
-  nazwie jednostki pływającej o ile została nadana przez właściciela,
-  porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium RP,
-  rodzaju napędu jednostki pływającej a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy;
-  marce i modelu lub typie jednostki pływającej;
-  podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej;
-  materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej;
-  roku budowy i producencie jednostki pływającej;
-  sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI ( jeżeli są nadane);
-  maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
·       Dokumenty lub materiały potwierdzające powyższe informacje;
·       W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub jednego ze współwłaścicieli - wymagany jest dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz dowód poniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (wpłata na konto Urzędu Miasta Świdwin);
·       Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego;  wpłata powinna zostać dokonana na  bankowy:

92 8581 0004 0018 7600 2000 0001
tytułem: opłata za rejestrację jednostek pływających do 24m, imię, nazwisko/nazwa firmy
Wysokość opłat
·       za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, wydanie wtórnika dowodu dokumentu rejestracyjnego – 80 zł;
·       za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł;
·      za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m  - 60 zł.

Termin załatwienia sprawy
 
- 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację, organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
 

Sposób załatwienia
Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru. Termin załatwienia sprawy – do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
Odbiór dokumentu rejestracyjnego następuje osobiście, lub przez pełnomocnika.
 
 
Miejsce złożenia dokumentów
- elektronicznie – za pośrednictwem strony internetowej interesant.reja24.gov.pl
- w wersji papierowej  w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdwinie, ul. Mieszka I 16, pokój nr 4 - wniosek składa się w postaci papierowej - osobiście albo przez pełnomocnika.    
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.         
 
Podstawa prawna
1.     Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających (Dz. U.  z 2018 r., poz. 1137);
3.     Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 248);
4.     Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 763).
Druki do pobrania
Druki do pobrania znajdują się na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie pod adresem www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip