Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m
Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium RP o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o rejestrację jednostki pływającej o długości do 24 m,
2. Dowód własności jednostki pływającej ( np. faktura Vat, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego);
Informacje o:
- właścicielu (właścicielach) oraz o armatorze jeżeli nie jest nim właściciel:
- imię, nazwisko, PESEL lub data i miejsce urodzenia w przypadku osób fizycznych;
- numer NIP w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej albo inny identyfikator -w przypadku podmiotów zagranicznych;
- adres zamieszkania lub siedziby;
- adres dla doręczeń na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
- wskazanie organu poprzedniej rejestracji;
- numer rejestracyjny;
- data rejestracji i wykreślenia z rejestru;
- numerze identyfikacyjnym albo o indywidualnym numerze identyfikacyjnym jeżeli został nadany,
- zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
- zamiarze używania jednostki pływającej do:
amatorskiego połowu ryb,
połowów rybackich,
rybołówstwa rekreacyjnego,
- nazwie jednostki pływającej o ile została nadana przez właściciela,
- porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium RP,
- rodzaju napędu jednostki pływającej a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy;
- marce i modelu lub typie jednostki pływającej;
- podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej;
- materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej;
- roku budowy i producencie jednostki pływającej;
- sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI ( jeżeli są nadane);
- maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
· Dokumenty lub materiały potwierdzające powyższe informacje;
· W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub jednego ze współwłaścicieli - wymagany jest dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz dowód poniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (wpłata na konto Urzędu Miasta Świdwin);
· Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wpłata powinna zostać dokonana na bankowy:
92 8581 0004 0018 7600 2000 0001
tytułem: opłata za rejestrację jednostek pływających do 24m, imię, nazwisko/nazwa firmy
Wysokość opłat
· za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, wydanie wtórnika dowodu dokumentu rejestracyjnego – 80 zł;
· za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł;
· za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 60 zł.
Termin załatwienia sprawy
- 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację, organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
Sposób załatwienia
Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru. Termin załatwienia sprawy – do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
Odbiór dokumentu rejestracyjnego następuje osobiście, lub przez pełnomocnika.
Miejsce złożenia dokumentów
- elektronicznie – za pośrednictwem strony internetowej interesant.reja24.gov.pl
- w wersji papierowej w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdwinie, ul. Mieszka I 16, pokój nr 4 - wniosek składa się w postaci papierowej - osobiście albo przez pełnomocnika.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających (Dz. U. z 2018 r., poz. 1137);
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 248);
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 763).
Druki do pobrania
Druki do pobrania znajdują się na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie pod adresem www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
Liczba wyświetleń: 113
2023-11-24 23:07 Migracja strony