PROTOKÓŁ Nr XXXIV/21
z częściowo ze zdalnej sesji Rady Powiatu Świdwińskiego
odbytej dnia 16 grudnia 2021 r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Świdwinie




1.    Otwarcie sesji.

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Anielski otwierając obrady
 powitał Panie i Panów radnych, p. Mirosława Majkę Starostę Powiatu
oraz Członków Zarządu. Przywitał również Skarbnika Powiatu p. Annę Buniak, Mirosława Pierza – Sekretarza Starostwa, p. Karolinę Karabasz – Kaszubską – Radcę Prawnego Starostwa. Powitał także, pana Romana Kozubka– Naczelnika Wydziału Spraw Społeczno - Oświatowych Starostwa Powiatowego w Świdwinie oraz osoby obserwujące sesję za pomocą urządzeń elektronicznych.

2.    Sprawy regulaminowe:
Przewodniczący Rady poinformował, że w obradach sesji uczestniczy
16 radnych. Obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne.

Nieobecny radny Ryszard Rozwadowski.

Radni nie zgłosili zmian do porządku obrad.

Porządek obrad:
1.    Otwarcie sesji.
2.    Sprawy regulaminowe:
•    stwierdzenie quorum
•    przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.    Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.     
4.    Przyjęcie budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 r. i Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027:
•    uchwała RIO w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok,
•    uchwała RIO w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie wieloletniej prognozy finansowej,
•    uchwała RIO w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok,
•    dyskusja nad projektem budżetu na 2022 r.,
•    uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 rok,
•    uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027.
5.    Podjęcie uchwał:
•       w sprawie przyjęcia sprawozdań z działalności Komisji Rady za rok 2021,
•        w sprawie uchwalenia planu pracy Rady na 2022 rok,
•    w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/123/21 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2021 roku,
•    w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/182/14 Rady Powiatu w Świdwinie                                     z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w zespołach szkół oraz w placówkach oświatowych prowadzonych                                        przez Radę Powiatu w Świdwinie,
•    w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej składającej się z działek nr 10/5 o pow. 0,5012 ha, nr 10/6 o pow. 0,3000 ha, nr 10/7 o pow. 0,3434 ha, nr 10/8 o pow. 0,8367 ha, nr 10/9 o pow. 0,0247 ha, nr 10/10 o pow. 0,0772 ha, nr 10/11 o pow. 0,6266 ha, nr 10/12 o pow. 0,4499 ha, nr 10/13 o pow. 0,4792 ha i nr 10/14 o pow. 5,2673 ha, położonej w obrębie 004 miasta Świdwin,
•    w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Świdwińskiego,
•    w sprawie przysługującej radnemu diety oraz zwrotu kosztu podróży,
•    w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu,
•        zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego
    na 2021 rok.
6.    Oświadczenia radnych.
7.    Zakończenie obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu.


3. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.  

    Starosta Mirosław Majka poinformował, że od ostatniej  sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 28 października 2021r., Zarząd obradował
na 2 posiedzeniach.
Podjętych zostało 14 uchwał.
Dwie uchwały dotyczyły zmian w budżecie w toku jego wykonywania.
Po zmianach dokonanych podczas 95 posiedzenia Zarządu, budżet powiatu na rok 2021 zamyka się :
 Dochodami w wysokości - 87.231.152 zł
 Wydatkami w wysokości -  89.423.532 zł    
 Deficytem budżetowym w wysokości  2.192.380 zł.
 Na 94 posiedzeniu Zarząd Powiatu przyjął uchwałę w sprawie projektu budżetu powiatu świdwińskiego na rok 2022.
Projekt budżetu na rok 2022 zakłada:
dochody budżetu w wysokości                   93.475.550 zł,
wydatki budżetu w wysokości                   94.631.900 zł,
deficytem budżetowym w wysokości       1.156.350 zł,
przychodami w wysokości           2.378.850 zł,

rozchodami w wysokości               1.222.500 zł.
Na tym samym posiedzeniu, Zarząd podjął uchwałę w sprawie w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2027.
Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu wieloletniej prognozy finansowej
i jej zmiany należy wyłącznie do kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
W projekcie wieloletniej prognozy finansowej założono  Wieloletnią Prognozę Finansową Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027 oraz  planowane
i realizowane przedsięwzięcia Powiatu Świdwińskiego w latach 2022– 2025.
Powiat Świdwiński realizuje  Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”.
W związku z tym należało udzielić upoważnienia dyrektorom szkół do wykonywania  czynności związanych z realizacją projektu. Zarząd Powiatu udzielił upoważnienia  dyrektorowi Zespołu Szkół w Połczynie-Zdroju, dyrektorowi  Zespołu Szkół Rolniczych CKZ im. Stefana Żeromskiego
w Świdwinie,  dyrektorowi  Zespołu Placówek Specjalnych  w Sławoborzu do wykonania czynności w imieniu Powiatu Świdwińskiego, w ramach Rządowego programu „Aktywna tablica”.
Na posiedzeniu Zarząd podjął uchwały ( łącznie 2) w sprawie aktualizacji planu zamówień publicznych. Zmiany dotyczyły przesunięcia terminu przeprowadzenia postępowań o zamówienie publiczne.
W celu uczczenia 200 rocznicy urodzin prof. Rudolfa Virchowa w Świdwinie zrodził się pomysł nadania imienia Rudolfa Virchowa Centrum Nauki „Cordis”.  W związku z tym zaistniała potrzeba dokonania zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Świdwinie. Zmiany w Regulaminie dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, czyli z mocą podjęcia uchwały przez Zarząd Powiatu i  uchwała w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Świdwinie została podjęta na 95 posiedzeniu Zarządu.
 Na 95 posiedzeniu Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie wyboru długości okresu średniej arytmetycznej stosowanego do wyliczenia relacji (maksymalny poziom zadłużenie powiatu  w stosunku do dochodów)   określonej w art. 243 ust.1 ustawy o finansach publicznych.  Wyboru długości okresu stosowanego do wyliczenia relacji dokonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 grudnia 2021 r. i informuje o wyborze właściwą regionalną izbę obrachunkową oraz organ stanowiący tej jednostki.
 Na posiedzeniu Zarządu w dniu 30 listopada Zarząd podjął  Uchwałę w sprawie Uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej „Słoneczny Zdrój” w Połczynie – Zdroju.
Na tym samym posiedzeniu Zarząd Powiatu  w drodze uchwały Zarząd  udzielił  pracownicy Wydziału Spraw Społecznych  upoważnienia do sprawowania kontroli nad organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej, rodzinami zastępczymi, prowadzącymi rodzinne domy dziecka oraz nad placówkami opiekuńczo – wychowawczymi.
W związku z rozwiązaniem umowy o pracę z Panią Anną Santkiewicz – dyrektorem Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Świdwinie z dniem 29 listopada 2021 roku, zaistniała konieczność cofnięcia upoważnienia udzielonego w dniu 20 listopada 2013 roku.   
W związku z powyższym,  podczas 95 posiedzenia podjął Uchwałę w sprawie cofnięcia upoważnienia do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych.
Miedzy czasie ogłoszono konkurs na dyrektora Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej. Zgłosiła się jedna osoba – pani Anna Santkiewicz, która spełniała wszystkie wymogi i podjęła tą pracę.

Sprawy bieżące:
1.W związku z przypadającą w dniu 3 sierpnia 2021r.  120 rocznicą urodzin Kardynała Stefana Wyszyńskiego i obchodzoną w maju br. 40 rocznicą śmierci Prymasa Tysiąclecia, Zarząd pozytywnie zaopiniował wniosek Starosty do Burmistrza Miasta Świdwina o nadanie nazwy dla ronda usytuowanego
w Świdwinie przy zbiegu ulic Kombatantów i Wojska Polskiego  nazwy „Rondo im. Kardynała Wyszyńskiego”
2. Na wniosek dyrektora Zespołu Szkół w Połczynie – Zdroju Zarząd Powiatu wyraził zgodę na utworzenie z dniem 1 września 2022r. nowego kierunku kształcenia w zawodzie technik reklamy. Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Szczecinie wydała pozytywną opinię o zasadności kształcenia w tym kierunku.
3.Dyrektor Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu zwróciła się z wnioskiem o zatwierdzenie aneksu nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu na rok szkolny 2021/2022, w związku ze zmianami przydziału czynności dla nauczycieli, w związku z przejściem przez jedną z nauczycielek na urlop zdrowotny.
Zarząd Powiatu zatwierdził aneks nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu na rok szkolny 2021/2022.
4. Zarząd Powiatu przyjął  informację w sprawie wykonania budżetu Powiatu Świdwińskiego za 10 miesięcy 2021 roku.
5. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Połczynie – Zdroju zwrócił się z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie działalności Bursy Szkolnej w Połczynie – Zdroju, w okresie zimowych i letnich ferii szkolnych tj. do 31 sierpnia 2022r., w związku z prośbami wychowanków bursy odnośnie zakwaterowania w związku z sytuacją pandemii COVID 19 i odbywania praktyk zawodowych.                   
 Na 95 posiedzeniu,  Zarząd   pozytywnie rozpatrzył wniosek i wyraził zgodę                               na prowadzenie działalności Bursy Szkolnej w Połczynie – Zdroju, w okresie zimowych i letnich ferii szkolnych tj. do 31 sierpnia 2022r.

Zarząd Powiatu omówił i pozytywnie zaopiniował projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej sesji.

    Radny Rafał Terlecki ubolewa, że radni nie zostali zaproszeni na uroczystość nadania imienia Rudolfa Virchoffa Centrum Nauki Cordis.
    Starosta poinformował, że nie było to powodem złośliwości czy też niepamięci, ale w okresie pandemii przyjęto 50 osób na salę i taka liczba osób została zaproszona.
    Radny dodał, że kilka dni wcześniej spotkali się na uroczystej sesji Rady Powiatu w auli szkoły. Wówczas była tam większa liczba osób i nikomu nie przeszkadzały ograniczenia pandemiczne.
    Przewodniczący Rady dodał, że było to podyktowane pandemią i ma nadzieję, że nie potrwa to już długo i tego rodzaju przypadki nie będą miały miejsca.
 
Informację z pracy Zarządu Powiatu Wysoka Rada przyjęła.

4.    Przyjęcie budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 r. i Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027:

Przewodniczący Rady odczytał uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok, w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie wieloletniej prognozy finansowej oraz w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok.

Dyskusja nad projektem budżetu na 2022 r.:

    Radna Barbara Nowak poinformowała, że dzisiaj radni procedują nad przyjęciem dwóch projektów uchwał nad przyjęciem projektu Budżetu na 2022rok i nad Wieloletnią Prognozą Finansową.
Tryb prac nad budżetem na 2022r. realizowano w oparciu o Uchwałę Rady Powiatu z 26.08.2010r.
W dniu 17 września 2021.r  Zarząd przyjął uchwałą nr 88/268/21 wytyczne do opracowania projektu budżetu na 2022r. W dokumencie tym zarząd polecił podległym zakładom i jednostkom budżetowym oraz Naczelnikom wydziałów i samodzielnym stanowiskom opracować projekty dochodów i wydatków na 2022r.
Założono wskaźnik wzrostu cen towarów i usług w wysokości 3,3% oraz nominalny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w wysokości 3,0 % z uwzględnieniem podniesienia płac do najniższego wynagrodzenia.
Wydatki zostaną opracowane wnikliwie i w oparciu o poziom wykonania wydatków 2021r.

Wytyczne zostały omówione na posiedzeniu komisji budżetu
w dniu 19 października 2021r. Do materiału przygotowanego przez Zarząd nie wniesiono uwag.
W dniu 18 listopada 2021r. odbyło się wspólne posiedzenie komisji Rady, na którym skarbnik przedstawiła Projekt Budżetu i Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022 -2027 wraz z załączonymi projektami Uchwał.
Na powyższym posiedzeniu nie zostały złożone formalne wnioski do przedstawionego projektu. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na sprawę regulacji płac dla pracowników starostwa oraz zgłaszano potrzeby remontów chodników i  dróg z udziałem środków budżetowych gmin.
Ponieważ problemy nie miały charakteru formalnych wniosków zaproponowała na komisji w dniu 9 grudnia 2021r. by były one przedmiotem prac komisji w 2022r. po :
- jednoznacznym wyliczeniu jak na wysokość wynagrodzeń wpłyną nowe wielkości podatków wprowadzanych od stycznia 2022r.,
 - dopracowaniu uzgodnień z gminami dotyczącymi planowanych remontów.
W dniu 9 grudnia 2021r. na Komisji Budżetu i Finansów Skarbnik przedstawiła uchwały składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  do projektu budżetu, do Wieloletniej Prognozy Finansowej  na lata 2022-2027 oraz w sprawie sfinansowania deficytu ustalonego w uchwale budżetowej. Opinie te są pozytywne.
Skarbnik przedstawiła projekty uchwał,  do których nie wniesiono uwag.
Do projektu nie wniesiono wniosków i propozycji zmian. Zaproponowała by projekt budżetu przygotowany przez zarząd zaopiniować pozytywnie.
    Radny Wiesław Partacz przedstawił uwagę do sposobu prowadzenia sesji, a mianowicie, że w debacie na budżetem Przewodniczący Rady nie dał głosu pani skarbnik, która w sposób właściwy przedstawiła by założenia do projektu budżetu. Mieszkańcy słuchający sesji nie wiedzą o czym radni rozmawiają. Niedopuszczenie pani skarbnik do głosu jest uchybieniem powagi stanowiska pani skarbnik oraz powagi dyskusji.
W budżecie zawarte są cyfry i zadania.
Pierwszą sprawą do której się odniósł to wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w wysokości 103%. Najniższa krajowa jest podniesiona o około 7,5%, ale to wynika z ustawy budżetowej. Zapytał co się dzieje z innymi osobami pracującymi w starostwie i jednostkach? Jak wygląda temat spłaszczenia wynagrodzeń? Jak wygląda temat docenienia pracowników? Żeby nikt nie był pokrzywdzony, żeby wszyscy zostali docenieni. Radny będzie chciał na komisjach dowiedzieć się jak ta sprawa wygląda.
    Jest również ciekawy jak będzie funkcjonowało i jakie koszty generowało Centrum Nauki Cordis.
Kolejna sprawa dotyczy strefy ekonomicznej przy ulicy Spółdzielczej. Obawia się, żeby nie było z Centrum oraz strefą tak jak z budynkiem przy ulicy Słonecznej
i Piwnej w Połczynie – Zdroju.
Kolejna sprawa dotyczy oświaty – pracowników i infrastruktury. Są dokładane środki do budżetów szkół, aby się zamknął budżet na koniec roku. Radny  uważa, że jeżeli w ciągu roku budżet ten jest przedstawiany przez dyrektora szkoły, zarząd zobowiązuje się, że będzie płacił, to nie można powiedzieć, że to jest dorzucanie, tylko uzupełnianie, żeby nie było podejrzenia, że w szkołach dzieje się coś, że zarząd musi dodać dodatkowe środki.
Kolejna sprawa nie ujęta w budżecie to Spółka Przyjazny Szpital w Połczynie Zdroju. Tylko czekać kiedy nasuną się pytania: ile? Kiedy? I co dalej? I skąd na to wziąć środki? Teraz radni są przychylni, aby ta jednostka funkcjonowała, aby służyła mieszkańcom powiatu i okolicy. Ale jak te środki mają być wygospodarowane i jakie to ma mieć konsekwencje?
Kwota przychodu budżetu wynosi około 93.500.000 zł, w tym jest 10,6 mln zł, które otrzymał powiat w ramach Polskiego Ładu. Po odjęciu tych środków to zostaje kwota z poziomu roku 2021. Znaczy to, że budżet ten jest bardzo zachowawczy i ma służyć utrzymaniu kondycji finansowej i gospodarczej działalności powiatu. Podkreślił, że bardzo brakuje mu wypowiedzi pani skarbnik. Z Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022 – 2027 wynika, że w roku 2022 zaplanowanych jest dziewięć zadań. W roku 2023 są dwa zadania, w 2024 jest jedno zadnie, a w kolejnych latach nie ma zaplanowanych żadnych zadań. To co ma się dziać z 10,6 mln zł na Rąbino – Biała Góra i Sławoborze – Krzecko jest ustalone z mieszkańcami i władzami tych gmin. Gdyby nie Polski Ład to pewnie te inwestycje nie były by robione. Środki z Polskiego Ładu zaplanowane we wszystkich gminach i powiecie oraz środki od marszałka na drogę ze Świdwina do Płot to 106,3 mln zł. Jeśli takie fundusze trafią do powiatu to poprawiło by to infrastrukturę.
Radny podał przykład drogi z Połczyna do Świdwina, mijając Lipie jedzie się drogą w złym stanie. Po lewej stronie jest nasyp, na którym widać tylko krzaki. Władza powiatowa i władza gminna odpowiada za stan infrastruktury.
    Starosta poinformował, ż trzeba się zapoznać i rzetelnie przedstawiać informacje, ponieważ idea ścieżki rowerowej po torach ze Smardzka do Wardynia nie upadła jest w fazie projektowej i będzie zrealizowana. Jeśli chodzi o gospodarzy to według właściwości to są to urząd marszałkowski i województwo zachodniopomorskie. Przetarg jest rozstrzygnięty i z Polskiego Ładu będzie zrobiona droga do Starogródka w standardach lepszych niż wcześniej. Starosta odpowiada za drogi powiatowe oraz za drogi robione we współpracy z gminami. Dobra inicjatywa rządu wypełni wieloletnią prognozę finansową na przyszłe lata. W następnej edycji planuje zrobić teren wokół szpitala, a następnie Stare Resko – Gawroniec, ponieważ ten program dopuszcza remont. Podziękował również, że radny zauważył niepokoje wszystkich, nie tylko Zarządu – szkoły, szpital.
    Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni przed dyskusją na temat budżetu otrzymali stosowne projekty budżetu, po to, żeby się z nimi zapoznać. Na temat tych projektów dyskutowali wszyscy  radni na wszystkich komisjach. Więc uważa, że zarzut, że pani skarbnik po raz kolejny nie przedstawiła budżetu, jest niestosowny. Przedstawi projekt stosownej uchwały,
w której istotne informacje będą zawarte. Na komisji budżetu również nie odniósł się pan radny do tego. Ze strony pani skarbnik żadnego uchybienia nie ma.  
Radny Sebastian Basiejko poinformował, że zgłaszał panu staroście na jednej z komisji swoje uwagi. Radnego martwi to, ze jest to kolejny budżet powiatu, który nie uwzględnia inwestycji na terenie Gminy Świdwin. Trzyma pana starostę za słowo, że wrócą do dyskusji w najbliższych latach i te inwestycje drogowe będą również realizowane na terenie gminy wiejskiej Świdwin. Radny ma również uwagę do stanu dróg odśnieżania dróg na terenie powiatu Świdwińskiego. Jak się kończy powiat wszystkie drogi są czarne, a na terenie powiatu są białe – śliskie i niebezpieczne. Najwięcej wypadków na drogach nie nieprzejezdnych tyko śliskich. W związku z tym zapytał czy jest to kwestia technologii, braku środków, bo być może budżet PZD jest niedoszacowany. Wykonawcy mają polecenie, aby sypać tylko na zakrętach i podwyższeniach dróg. Nie sypią masy na całych drogach powiatowych z powodu braku środków. Jak to jest, że powiat białogardzki stać na to żeby  sypać całe drogi, które są czarne i bezpieczne. A powiat świdwiński nie stać na to i są białe i niebezpieczne. Być może trzeba doszacować budżet Powiatowego Zarządu Dróg i zadbać o to, aby zimą te drogi były sypane w taki sposób, aby były czarne i bezpieczne.
Radny Wiesław Partacz podkreślił, że w trosce o mieszkańcach powiatu i  wszystkich oglądających dzisiejsza sesję, żeby wiedzieli co się znajduje
w budżecie na przyszły rok.
Radny Rafał Terlecki poinformował, że patrząc na budżet w skali makro jest to budżet proinwestycyjny za co pogratulował Zarządowi, za pozyskanie środków m. in. z Polskiego Ładu. Inwestycja w Rąbinie zostanie w końcu skończona. Pogratulował również pani skarbnik konstrukcji tego budżetu. Budżet jest projektem, który nie przewiduje zaciągnięcia zobowiązań, ale znając sytuację Spółki Przyjazny Szpital są wątpliwości czy tych zobowiązań nie trzeba będzie zaciągać. W związku z tym radny poprosił zarząd oraz panią skarbnik, żeby radni nie zostali postawieni przed faktem dokonanym i podjęli tą dyskusję stosownie wcześniej. Aby mogli na ten temat podebatować, jak pomóc spółce, ewentualnie w jakiej formie próbować ją do dekapitalizować. A przede wszystkim, żeby byli przygotowani jakie będą planować podejmować zobowiązania. Ma subiektywne wrażenie, że zarząd próbuje ich do tego przygotować.  
Radna Barbara Nowak poinformowała, że na ostatniej komisji budżetu wypowiadała się na temat zagrożeń jakie niesie ze sobą inflacja, która prawdopodobnie będzie wyższa, niż zaplanował to rząd. Nie wiadomo jakie mechanizmy zostaną wprowadzone dla obniżenia inflacji. Poprosiła panią skarbnik, aby systematycznie analizować to co dzieje się w przestrzeni, w której te wskaźniki inflacyjne będą wyższe, czyli ogrzewanie, energia elektryczna czy też żywienie – DPSy czy szkoły. Z informacji, które uzyskała od pani prezes Spółki Przyjazny Szpital pewne nadwykonania zostały już uregulowane. Szpital w tej chwili ma dwa oddziały covidowe. W związku z tym wpłynęły pewne kwoty, które stawiają szpital w trochę innym świetle. Na szczęście uwolnienie „specjalistyki” daje pewną szansą i spodziewają się pewnej poprawy. Na komisji zasugerowała, aby w styczniu lub lutym spotkać się w temacie szpitala i poznać jak te kwoty się układają i na ile te działania spowodowały poprawę wyniku finansowego. Radna nie wnosiła tego na sesję, ponieważ na komisji radni uznali, że są to sprawy, które dotyczą roku 2022 i nie są na poziomie rozpatrywanych zadań, ale będą zapisane w protokole z komisji.

Skarbnik Anna Buniak przedstawiła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 rok.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/158/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2022 rok

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Skarbnik odczytała również uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej uchwały.

.
Uchwała Nr XXXIV/159/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
 uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2022 – 2027
Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

5.    Podjęcie uchwał:

Przewodniczący Wiesław Partacz przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2021 rok.
Przewodniczący Jacek Firmanty przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji za 2021 rok.
Przewodnicząca Barbara Nowak przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji Budżetu i Finansów za 2021 rok.
Przewodnicząca Danuta Malitowska przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji Infrastruktury i Ochrony Środowiska za 2021 rok.
Przewodniczący Edward Wójcik przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Edukacji i Spraw Społecznych za 2021 rok.

    Radni nie zgłosili uwag do przedstawionych sprawozdań.

    Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił projekt uchwały
w sprawie przyjęcia sprawozdań z działalności Komisji Rady za 2021 rok.

Uchwała Nr XXXIV/160/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
   w sprawie przyjęcia sprawozdań z działalności Komisji Rady za rok 2021

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Rady na 2021 rok.
Zgodnie ze Statutem Powiatu Świdwińskiego Rada działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/161/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Rady na 2022 rok

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Naczelnik Roman Kozubek przedstawił uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/123/21 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2021 roku.
Zgodnie z zawiadomieniem Prezesa Zarządu PFRON z dnia 18.02.2021 roku Powiat Świdwiński z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, otrzymał na 2021 rok środki finansowe w wysokości 672.989,00 zł.
Uchwałą Nr XXVI/123/21 z dnia 25 marca 2021 roku Rada Powiatu Świdwińskiego dokonała podziału środków PFRON na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2021 roku.
Na wniosek Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Świdwinie z dnia 24.11.2021 roku zmniejsza się finansowanie zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej o 8.757,83 zł. O powyższą kwotę zwiększa się finansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej.
Zmiany wysokości dofinansowania poszczególnych zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dokonuje się na wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie z dnia 29.11.2021 roku, w tym zwiększa się dofinansowanie:
likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się osób niepełnosprawnych, zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny oraz zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny i środki pomocnicze.
Kwoty ogółem na rehabilitację społeczną oraz na rehabilitację zawodową ulegają zmianie i wynoszą:
- na rehabilitację zawodową 80.026,81 zł na stypendia stażowe, realizatorem tej części wydatków jest Powiatowy Urząd Pracy w Świdwinie,
- na rehabilitację społeczną 592.962,19 zł, realizatorem tych wydatków jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/162/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/123/21 w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej
i społecznej w 2021 roku,

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 16 radnych)
Brak połączenia z radną Barbarą Nowak.

Starosta przedstawił również uchwałę w sprawie zmiany uchwały
nr XXXVI/182/14 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w zespołach szkół oraz w placówkach oświatowych prowadzonych                                        przez Radę Powiatu w Świdwinie.
Na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 1982 r. - Karta Nauczyciela organ prowadzący szkołę lub placówkę określa rozmiar obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze. Uchwała uwzględnia zmiany organizacyjne w zespołach szkół - zmniejszenie ilości oddziałów.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/163/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/182/14 Rady Powiatu w Świdwinie z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w zespołach szkół oraz w placówkach oświatowych prowadzonych przez Radę Powiatu w Świdwinie

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 16 radnych)
Brak połączenia z radną Barbarą Nowak.


Starosta przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej składającej się z działek nr 10/5 o pow. 0,5012 ha, nr 10/6 o pow. 0,3000 ha, nr 10/7 o pow. 0,3434 ha, nr 10/8 o pow. 0,8367 ha, nr 10/9 o pow. 0,0247 ha, nr 10/10 o pow. 0,0772 ha, nr 10/11 o pow. 0,6266 ha, nr 10/12 o pow. 0,4499 ha, nr 10/13 o pow. 0,4792 ha i nr 10/14 o pow. 5,2673 ha, położonej w obrębie 004 miasta Świdwin
W latach 2017 – 2020 powiat świdwiński był realizatorem projektu pn. „Utworzenie i uzbrojenie strefy aktywności biznesowej”. W ramach przedsięwzięcia utworzono 6 działek inwestycyjnych o powierzchni od 0,3000 ha do 0,6300 ha, wybudowano drogę wewnętrzną, plac manewrowy, wykonano sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, przepompownię ścieków oraz zewnętrzną instalację oświetleniową. Inwestycja została wykonana przez Powiat Świdwiński w celu wzmocnienia potencjału gospodarczego obszaru poprzez przygotowanie nowych stref inwestowania obejmujących infrastrukturę techniczną w bezpośrednim powiązaniu z potrzebami przedsiębiorców. Utworzenie strefy w powiecie świdwińskim zapewni nowe miejsca pracy, wpłynie na stymulowanie lokalnej przedsiębiorczości, będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój i wizerunek nie tylko powiatu, ale także województwa.
    Nieruchomości były dzierżawione przez Powiat Świdwiński na podstawie umowy na czas określony.
    W dniu 14 października 2021 r. Wojewoda Zachodniopomorski Zarządzeniem Nr 242/2021 wyraził zgodę na sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Świdwińskiego po obniżonej cenie  tj. za 10 % wartości rynkowej określonej w operatach szacunkowych.
    Nabycie nieruchomości na własność przez Powiat Świdwiński pozwoli zapewnić potencjalnym przedsiębiorcom stabilne warunki inwestycyjne.

Radny Jacek Firmanty przypomniał, że starosta wielokrotnie jeździł do wojewody po to, aby uzyskać jak największą zniżkę i wreszcie się to udało.
 
Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/164/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej składającej się z działek nr 10/5 o pow. 0,5012 ha, nr 10/6 o pow. 0,3000 ha, nr 10/7 o pow. 0,3434 ha, nr 10/8 o pow. 0,8367 ha, nr 10/9 o pow. 0,0247 ha, nr 10/10 o pow. 0,0772 ha, nr 10/11 o pow. 0,6266 ha, nr 10/12 o pow. 0,4499 ha, nr 10/13 o pow. 0,4792 ha i nr 10/14 o pow. 5,2673 ha, położonej w obrębie 004 miasta Świdwin

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Świdwińskiego.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, wynagrodzenie starosty ustala Rada Powiatu w drodze uchwały.
W związku z wejściem w życie od 1 listopada 2021 r. ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 1834) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960) zostały zmienione zasady liczenia wynagrodzenia starosty.
Obecnie na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych maksymalne wynagrodzenie Starosty, nie może przekroczyć w okresie miesiąca 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy
z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1658). Kwota bazowa wynosi 1.789,42 zł (11,2 x 1.789,42 zł = 20.041,50 zł).
Natomiast zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych minimalne wynagrodzenie Starosty nie może być niższe niż 80 % maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w rozporządzeniu
tj. kwoty 13.936 zł = (10.250 zł + 3.150 zł + 4.020 zł) x 80% jest to suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego oraz dodatku specjalnego.
W budżecie Powiatu zostały zabezpieczone środki finansowe na wynagrodzenie Starosty.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.


Uchwała Nr XXXIV/165/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Świdwińskiego

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Przewodniczący Rady poinformował,  że w przedstawionej uchwale w sprawie przysługującej radnemu diety oraz zwrotu kosztu podróż w §2 pkt 7 dotyczącym członka dwóch komisji była procentowa wartość 50%, został złożony wniosek o podniesienie tej wartości do 55%. I w wyniku dyskusji z panem starostą oraz panią skarbnik stwierdzono, że jest taka możliwość. W związku z tym przedstawił projekt uchwały ze zmianą tej wartości procentowej.
Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym do kompetencji Rady Powiatu należy ustalanie wysokości diet radnych przypisanych wprost do spełnianej przez radnego funkcji w radzie, komisji, zarządzie powiatu.
Dieta nie ma charakteru wynagrodzenia za pełnioną funkcję, lecz stanowi rekompensatę utraconego dochodu oraz możliwości jego uzyskania. Powyższa uchwała bierze pod uwagę pełnioną funkcję w Radzie i jej komisjach. Wysokość miesięcznej diety radnego nie przekracza kwoty bazowej określonej w Ustawie
i Rozporządzeniu cytowanych w podstawie prawnej uchwały. Diety
w proponowanej uchwale mają charakter ryczałtowy i przewidują potrącenia
w przypadku nieobecności radnego na posiedzeniach komisji, sesji i zarządu.
Przedstawiony projekt uchwały jest zgodny z obowiązującym porządkiem prawnym.

    Radny Sebastian Basiejko poinformował, że swoje uwagi dotyczące tej uchwały zgłaszał na posiedzeniach komisjach i nadal je podtrzymuje. Uważa, że uchwała podejmowana w stosunku do pana starosty jak i innych wójtów, burmistrzów jest to uchwała obligatoryjna. W przypadku diet radnych rozporządzenie ministra mówi tylko o tym, że zmienia kwotę bazową. Można poprzez procenty pozostawić dietę na poziomie takim jaki jest do tej pory. W związku z tym, że przegłosowali trudny budżet, w wielu obszarach niedoszacowany, m. in. Powiatowy Zarząd Dróg czy oświata kwota podwyżek w wysokości 167.300 zł jest kwotą, którą można by przeznaczyć na inne cele niż podwyżka swoich diet.  Jest przeciwny temu projektowi uchwały.
    Radny Rafał Terlecki poinformował, że proponowany wzrost diet o ponad 60%, do maksymalnego poziomu przewidzianego przez prawo, w ocenie radnego jest niestosowny. Wzrost wynagrodzeń pracowników starostwa powiatowego i jednostek powiatu planowany jest o 3,5%. Nawet jeśli zarząd z panią skarbnik znajdą środki finansowe w budżecie to podwyżki będą sięgały maksymalnie kilku procent. Na pewno nie ponad 60%. Pielęgniarki w szpitalu połczyńskim są zatrudnione przez powiat, ponieważ Spółka Przyjazny Szpital to spółka powiatowa. Wartość nominalna diet po podwyżkach to będzie przeciętnie ponad najniższa krajowa, a więc przeciętny obywatel kraju otrzymujący najniższą krajową musi pracować na takie wynagrodzenie miesiąc czasu, a w niektórych przypadkach diety po podwyżkach wyniosą półtorakrotność tej najniższej krajowej. Uważa, że podwyżka o 60% do maksymalnego przewidzianego przez prawo poziomu jest niestosowna.
    Radna Mariola Świątkowska – Kruk poinformowała, że uważa, że w odniesieniu do najniższej krajowej, którą zarabia wielu pracowników starostwa i nie tylko, podwyżka o 60% jest niestosowna i jest przeciwna.
    Radna Krystyna Pietras uważa, że maksymalna podwyżka jest niestosowna.
    Radny Jan Bronowicki poinformował, że nie są to pobory dla radnego. Im większą mają dietę, tym więcej mogą zrobić dobrego. Były miesiące kiedy poprzedniej diety brakowało, aby pomóc wszystkim.

    Radny Rafał Terlecki poinformował, że pewnie każdy radny niesie jakąś pomoc dla organizacji. Ale zaakcentował o możliwościach budżetowych powiatu. O możliwych konsekwencjach działalności szpitala. Być może będą musieli zaciągnąć zobowiązania, a jednocześnie lekką ręką przyznają sobie podwyżki
o 60%. Jest pokusa, aby radni te pieniądze wydawali, ale są działy w budżecie powiatu, które tych pieniędzy potrzebują bardziej niż radni pomagający różnym instytucjom czy osobom.  

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/166/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie przysługującej radnemu diety oraz zwrotu kosztu podróży

Uchwała podjęta 10 głosami za, przy 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym
(głosowało 17 radnych)

Skarbnik Anna Buniak przedstawiła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu.
Podjęcie przedmiotowej uchwały umożliwi uczestniczenie Powiatu Świdwińskiego w realizacji projektu „Budowa Regionalnej Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego”. W projekcie bierze udział 18 powiatów ziemskich i 3 powiaty grodzkie Województwa Zachodniopomorskiego występujący jako „Partnerzy Projektu” oraz Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego jako „Partner Wiodący”.
Projekt będzie realizowany w latach 2019-2022 i będzie finansowany ze środków:
- Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 85%,
- Budżetu Państwa – 10%,
- środków własnych Partnerów Projektu – 5%.
Art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Zgodnie z ust. 2 podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1 jest umowa.
Na podstawie art. 216 ust. 2 pkt. 4 i 5 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą wspólnie realizować zadania oraz przekazywać pomoc finansową w formie dotacji celowej.
Podpisując umowę partnerstwa Powiaty jako Partnerzy Projektu oraz Województwo jako Partner Wiodący podjęli się wspólnej realizacji projektu „Budowa Regionalnej Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego” i pełnią funkcję Partnerów Projektu. W związku z tym od momentu podpisania umowy partnerstwa Partnerzy projektu zgodnie współuczestniczą w realizacji wszystkich zadań projektu i partycypacji finansowej oraz solidarnie odpowiadają w kosztach ewentualnych korekt finansowych lub pomniejszeń.
Zgodnie z powyższymi przepisami obecnie obowiązującego prawa Partnerzy Projektu mają możliwość przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej jako wkład własny na wspólną realizację Projektu RIIP WZ.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/167/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

Skarbnik przedstawiła uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2021 rok.
Zwiększenie dochodów per saldo o kwotę 1.419.331 zł nastąpiło w wyniku:
1.     zwiększenia wypracowanych dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych CKZ w Świdwinie w wysokości 32.500 zł, Domu Pomocy Społecznej w Modrzewcu w kwocie 105.768 zł oraz w Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Świdwinie w wysokości 111 zł, Zespole Placówek Specjalnych w Sławoborzu w kwocie 6.440 zł, a także otrzymania środków z funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w kwocie 60.000 zł na dofinansowanie zadania LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Dodatkowo otrzymano z Ministerstwa Finansów środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w kwocie 13.254 zł oraz na uzupełnienie dochodów powiatu w wysokości 1.208.198 zł, z czego kwota 928.850 zł, to środki w na uzupełnienie dochodów powiatu w związku ze zmianą ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (art. 8);
2.    zmniejszenia dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych CKZ w Świdwinie w wysokości 500 zł oraz w Zespole Placówek Specjalnych w Sławoborzu w kwocie 6.440 zł.
Zwiększenie wydatków per saldo o kwotę 1.419.331 zł, nastąpiło w wyniku:
1.    zwiększenia wydatków z tytułu zwiększonych dochodów własnych jednostki Zespół Szkół Rolniczych CKZ w Świdwinie w wysokości 32.000 zł, Dom Pomocy Społecznej w Modrzewcu w kwocie 105.768 zł oraz Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Świdwinie w wysokości 111 zł, a także z tytułu środków z funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w kwocie 60.000 zł na dofinansowanie zadania LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI dla Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu, dodatkowych środków dla Domu Pomocy Społecznej w Krzecku w wysokości 200.000 zł na zakup materiałów                           i wyposażenia, przeniesienia planowanych wydatków między działami w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie 55.600 zł, pozostawienia kwoty 1.021.452 zł, jako wydatki niewykonane roku 2021;
2.    zmniejszenia wydatków z tytułu przeniesienia planowanych wydatków między działami w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie w dziale rodzina w wysokości 55.600 zł.
W związku z dokonanymi zmianami wydatków majątkowych, sporządzono aktualne zestawienie zadań inwestycyjnych do realizacji w roku 2021.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XXXIV/168/21 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 16 grudnia 2021 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Świdwińskiego na 2021 rok

Uchwała podjęta jednogłośnie
(głosowało 17 radnych)

6.  Oświadczenia radnych.

    Radny Sebastian Basiejko poprosił o odniesienie się do sprawy sypania dróg powiatowych. Czy to jest oszczędność Powiatowego Zarządu Dróg, takie wytyczne, czy wymysły wykonawców? Okres zimowy dopiero się zaczyna, a prawdopodobnie wszystkim zależy na bezpieczeństwie mieszkańców.
    Radny Rafał Terlecki pogratulował Zarządowi przyjętego budżetu i życzy powodzenia w jego realizacji.
Nawiązał jeszcze do stanu dróg wojewódzkich. To jest oczywiste, że pan starosta nie odpowiada za stan dróg wojewódzkich, ponieważ za to odpowiada zarząd województwa czy też marszałek. Ale w jego opinii chluby panu nie przynosi, żeby wyglądały tak jak wyglądały. Natomiast chwała za to, że te drogi będą w końcu remontowane. Ufa, że to między innymi dzięki lobby pana starosty zarząd województwa wygospodarował w końcu na to środki.  

7.  Zakończenie obrad sesji.

Przewodniczący Rady odczytał życzenia świąteczno – noworoczne
od bp. Edwarda Dajczaka.
W swoim imieniu również złożył życzenia świąteczne.

Starosta złożył gratulacje za przygotowanie budżetu oraz podziękował za dyskusję. Zdają sobie sprawę ze spłaszczenia płac. Są niepokoje związane ze  szkołami, szpitalem. Czy uda się Strefa oraz Centrum Nauki. Czy będą wpływy podatkowe tak jak mówi rząd, czy tak jak mówią władze samorządowe. Podziękował w imieniu zarządu i wszystkich pracowników powiatu świdwińskiego za mijający rok. A także za troskę i przyjęcie budżetu na 2022 rok. Teraz  spokojnie mogą pracować na rzecz powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 16.00 zamknął obrady XXXIV sesji Rady Powiatu Świdwińskiego.


Na tym protokół zakończono.


   Protokołowała                                                                                Przewodniczący Rady

     Marta Kozik                                    Jerzy Anielski