PROTOKÓŁ Nr XVI/20     
z sesji zdalnej Rady Powiatu Świdwińskiego
odbytej dnia 30 kwietnia 2020 r.


1.    Otwarcie sesji.

    Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Anielski otwierając obrady 16 sesji
Rady Powiatu Świdwińskiego powitał panie i panów radnych, Zarząd Powiatu oraz wszystkich zaproszonych gości. Poinformował, iż ze względu na panującą pandemię koronawirusa, obrady sesji odbywają się w sposób zdalny. Przewodniczący poinformował, iż zarówno sprawdzenie obecności, jak też wszystkie głosowania, odbędą się poprzez każdorazowe odczytanie listy radnych i potwierdzenie obecności lub też sposobu głosowania przez radnych.


2.    Sprawy regulaminowe:


Przewodniczący Rady poinformował, że w zdalnych obradach sesji uczestniczy 16 radnych, obrady sesji Rady Powiatu są prawomocne. Nieobecny był radny Jan Bronowicki.

Przewodniczący  zapytał czy radni zgłaszają zmiany do porządku obrad sesji.
Radni nie zgłosili uwag.  Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie
w głosowaniu.


Porządek obrad:
1.    Otwarcie sesji.
2.    Sprawy regulaminowe:
•    stwierdzenie quorum
•    przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.    Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
4.    Sprawozdanie z realizacji działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
 w Świdwinie za 2019 r. Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej
w Krzecku, Domu Pomocy Społecznej w Modrzewcu oraz Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Świdwinie oraz ocena aktualnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.
5.    Ocena stanu sanitarno – epidemiologicznego na terenie Powiatu Świdwińskiego
w roku 2019 oraz ocena aktualnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.
6.    Informacja Prezes Spółki Przyjazny Szpital w Połczynie – Zdroju
w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirusa.
7.    Ocena zagrożenia koronawirusem w Powiecie według Zarządzania Kryzysowego.
8.    Podjęcie uchwał:
•    w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Świdwiński na rok 2020,
•    w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na wykonanie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
•    w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
•    w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisany do rejestru zabytków
•    w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2020 roku.
9.    Oświadczenia radnych.
10.    Zakończenie obrad sesji.

Po przyjęciu w głosowaniu porządku obrad nastąpiła przerwa
w obradach z powodów technicznych.

W tym momencie do obrad telefonicznie dołączył radny Jan Bronowicki.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają uwagi do treści protokołu ?

Radni nie zgłosili uwag, protokół został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu.

    
3. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.

    Starosta Mirosław Majka poinformował, że ostatnia sesja Rady Powiatu odbyła się w dniu 30 stycznia 2020r.

1. Zarząd Powiatu w okresie międzysesyjnym odbył 7 posiedzeń, podczas których podjął 16 uchwał, w tym:

1. cztery uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu w toku jego wykonywania.
Po dokonanych zmianach budżet powiatu na 2020 rok zamyka się:
    -  dochody budżetu  w wysokości          85.444.478 zł
    -  wydatki budżetu w wysokości          83.821.478 zł
    -  nadwyżką budżetową w wysokości       1.623.000 zł

2. uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2020 – 2027 – dotyczyło to wydłużenia o 1 rok inwestycji drogowej Sławoborze – Rymań, było przewidziane na 4 lata, w projekcie i we wniosku jest rozpisane na 5 lat, więc piąty rok musiał być ujęty.

3. uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za 2019 r., który zamyka się:
      dochodami w kwocie                            73.395.538,54 zł,
     wydatkami  w kwocie                           71.460.309,19  zł,
     nadwyżką budżetową w kwocie             1.935.229,35 zł.

4. uchwałę o zmianie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie – na wniosek dyrektora PZD.
Zmiany dotyczą podziału zadań dla pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach, w tym utworzenie stanowiska Inspektora Ochrony Danych zgodnie z RODO.
5. Zarząd w formie uchwały udzielił dotacji organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w 2020r z budżetu Powiatu Świdwińskiego
w zakresie:
1) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, w kwocie 33.400,00zł
2) turystyki i krajoznawstwa w kwocie 5.500,00 zł
3) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w kwocie 2.500,00 zł
6. trzy uchwały dotyczyły konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2020 roku w zakresie:
1)    ochrony i promocji zdrowia,
2)    działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,
3)    turystyki i krajoznawstwa.
Zarząd ogłosił otwarty konkursu ofert na powierzenie realizacji ww. zadań, powołał komisję oraz udzielił dotacji na realizację zadań publicznych w zakresie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, w kwocie 19.380,00 zł.

7. Zarząd w formie uchwały przyznał z budżetu Powiatu Świdwińskiego dotację celową na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych dla spółek wodnych, tj.:
- Gminna Spółka Wodna „Rzepczynka” w Brzeżnie        – 2.571,00 zł.,
- Gminna Spółka Wodna „Wogra” w Połczynie – Zdroju – 10.667,00 zł.,
- Gminna Spółka Wodna „ Mogilica” w Rąbinie             – 6.753,00 zł.,
- Gminna Spółka Wodna „Pokrzywnica” w Sławoborzu  – 5.890,00 zł.,
- Gminna Spółka Wodna „Rega” w Świdwinie               – 8.998,00 zł.

8. Zarząd w formie uchwał upoważnił:
1) Starostę Świdwińskiego do reprezentowania Powiatu Świdwińskiego na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników spółki działającej pod firmą Przyjazny Szpital w Połczynie Zdroju Sp. z o.o. z siedzibą w Połczynie - Zdroju
i zobowiązał do wykonywania prawa głosu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu lokalu użytkowego,
2) pracownika Powiatowego Zarządu Dróg do wydawania decyzji administracyjnych należących do kompetencji zarządcy drogi
a wynikających z ustawy o drogach publicznych,
2) Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie do składania oświadczeń woli w imieniu Powiatu Świdwińskiego przed Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Szczecinie przy realizacji w 2020 roku pilotażowego programu „Aktywny samorząd”.
3) Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Świdwinie do zaciągania zobowiązań wieloletnich związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych
w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Świdwińskiego na lata 2020 – 2027 oraz z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy z tytułu realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 3340Z od granicy powiatu do miejscowości Sławoborze.
Starosta dodał, że został rozstrzygnięty konkurs na realizację Narodowego Programu Dróg Lokalnych. Został złożony wniosek na przebudowę drogi powiatowej 3340Z od granicy powiatu z powiatem Kołobrzeskim, za Powalicami, do miejscowości Sławoborze. Wniosek złożony do Wojewody, został on zaakceptowany, otrzymano dofinansowanie 50 %, tak jak wszystkie samorządy. W bieżącej edycji zostały podzielone środki, w taki sposób, że wszystkie samorządy otrzymały po 50 %, niezależnie od wcześniejszych ustaleń (od 50-80%), w zależności od zamożności poszczególnych samorządów. Zmienione zostały kwoty, o które wnioskował Powiat, wnioskujący o około 28 mln zł na prawie 5 lat.  Na ten rok dofinansowanie jest mniejsze, ale jest dodane
w czwartym i piątym roku oraz istnieje możliwość zmiany rzeczowo - finansowej. Powiat poczyni takie zmiany, zadania zostaną przeliczone przez projektanta, na ten rok ok. 950 tys. zł, w przyszłym roku będzie o 500 tys. mniej Do Wojewody zostało złożone pismo, ze zmienionym harmonogramem płatności, tak ażeby możliwe było spokojne porozliczanie. Podpisanie umowy może nastąpić
w najbliższych dwóch tygodniach, po czym ruszy procedura przetargowa. Wójt Gminy Sławoborze deklarował udział własny w tej inwestycji. W związku
z zaistniałą sytuacją i spodziewanym kryzysem ekonomicznym, być może te zmniejszone kwoty na dwa kolejne lata ułatwią wywiązanie się z deklaracji Wójta Gminy Sławoborze, który sygnalizował już duże spadki wpływów
z podatków miesiącu marcu i kwietniu. Starosta podkreślił, iż zadowalający jest fakt, iż znaleźliśmy się na liście rankingowej, mamy inwestycję zaplanowaną na 5 lat. Starosta dodał także, iż Burmistrz Gminy Połczyn - Zdrój wystąpił
z wnioskiem o gotowości partycypowaniu w kosztach 25 %, w każdej inwestycji drogowej realizowanej przez powiat świdwiński. Brana pod uwagę jest realizacja projektu przebudowy dwóch przepustów drogowych na drodze ze Świdwina przez Bierzwnicę do Połczyna - Zdroju, na wysokości wsi Rzęsna, ok. kilometra drogi do przebudowy. Projekt jest już gotowy, realizacja planowana
w przyszłym roku, składanie wniosków z rezerwy Ministra Infrastruktury,
w miesiącu lutym. Jeśli stan budżetu na to pozwoli, to wniosek Burmistrza Połczyna - Zdroju będzie wykorzystywany.

Ponadto:
1. Zarząd pozytywnie zaopiniował przedłożoną dokumentację w zakresie realizacji inwestycji drogowej pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin - Połczyn”.
Starosta dodał, że Wojewódzki Zarząd Dróg przedstawił taki projekt do zaopiniowania i został on zaopiniowany w ciągu dwóch dni. Jest to kolejny etap realizacji tej inwestycji.
2. Zarząd zatwierdził aneks do Arkusza organizacji Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu w roku szk. 2019/2020.
3. Zarząd przyznał 64 uczniom stypendium Starosty Świdwińskiego w wysokości
700 zł, w tym:
- 29 uczniom Zespołu Szkół Rolniczych CKP im. S. Żeromskiego w Świdwinie,
- 19 uczniom Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Połczynie – Zdroju
- 16 uczniom Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Wł. Broniewskiego
w Świdwinie,
3. Zarząd Powiatu, na wniosek Zarządu Szpitala, wyraził zgodę na odroczenie terminu spłaty pożyczki wynikającej z umowy nr 2/19 z dnia 29.04.2019r.
w kwocie 200 000,00 zł do dnia 30.09.2020r.
Starosta dodał, że spłata 200 tys. zł była przewidziana do 31 marca br., natomiast w związku z epidemią koronawirusa i innym zawirowaniami Zarząd Szpitala wystąpił o prolongatę tej spłaty o pół roku.
6. Zarząd, w związku z trudną sytuacją podmiotów gospodarczych działających na terenie naszego Powiatu, związaną z ograniczeniem bądź zaprzestaniem działalności w wyniku trwającej epidemii koronawirusa, wyraził wolę na:
- zwolnienie z opłat z tytułu najmu, dzierżawy mienia stanowiącego własność Powiatu, na okres do trzech miesięcy, takie wnioski spłynęły miedzy innymi od podmiotów wynajmujących od powiatu pomieszczenia na ul. Drawskiej;
- przesunięcie terminów wpłaty należności z tytułu użytkowania wieczystego mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa na okres do 6 miesięcy, zgodnie z wolą Państwa i Wojewody, ażeby pomagać przedsiębiorcom na ich wniosek.

Zarząd Powiatu rozpatrzył także sprawy, które są przedmiotem dzisiejszej sesji Rady Powiatu.
 
    Radny Rafał Terlecki zadał pytanie czy w związku z sygnałami od Wójta Gminy Sławoborze, o problemach z bieżącym funkcjonowaniem, związanymi
z mniejszym wpływem należności, może mieć wpływ na budżet Starostwa Powiatowego. Radny zapytał również czy są jakieś analizy poczynione w tej kwestii, gdyż problemy finansowe poszczególnych samorządów gminnych, mogą także dotyczyć samorządu powiatowego i mieć wpływ na plan inwestycyjny
    Starosta odpowiedział, że początkowo radość po otrzymaniu informacji
o znalezieniu się na liście podmiotów zaakceptowanych przez Ministra Finansów, zmieniła się w kłopot, wynikający z informacji o zmienionym podziale tych środków. Jednakże decyzja Premiera i Wojewody, o możliwości zmiany planu rzeczowo – finansowego, daje powiatowi możliwość realizowania inwestycji, mniejszego wydawania środków w dwóch kolejnych latach,
z nadzieją, że w latach 2023 - 2025, ten najgorszy okres spowolnienia gospodarczego i kryzysu minie. Starosta dodał, że Wójt Gminy Sławoborze ma zabezpieczone pieniądze w wys. ponad 2 mln zł, między innymi na tę inwestycję drogową, ale nie wyklucza, że w przypadku bardzo małych wpływów z podatku, zaprzestania działalności przedsiębiorstw i zwolnień pracowników, może powstać wtedy problem. W razie potrzeby Powiat ma zabezpieczone 500 tys. na ten rok. Dodał, że luzuje to Powiatowi na przyszłe lata budżet w wysokości ok.
2 mln 300 tys. zł., w sytuacji kiedy spowolnienie gospodarcze nie będzie dłuższe niż dwa, trzy lata. Starosta przypomniał także, iż Powiat kończy dużo inwestycji w tym roku np. Centrum Popularyzujące Naukę, Strefę Gospodarczą. Są także wydatki, na przyszłe lata: istnieje potrzeba zakupienia tomografu, do zapłacenia jest druga rata płatności za system informatyczny szpitala,
w perspektywie jest także projekt zabezpieczenia p/poż szpitala. Starosta podkreślił, że wskazany nowy podział środków na drogi, w rezultacie ułatwi Powiatowi działanie, co przełoży się w perspektywie także na Gminę Sławoborze. Starosta uzupełnił, że jest dobry wynik za ubiegły rok, nadwyżka jest większa niż pierwotnie planowana.
Radny Rafał Terlecki zapytał o sygnały płynące z Powiatowego Urzędu Pracy, w związku z obecnym spowolnieniem gospodarczym. Radny zapytał czy część mieszkańców Powiatu zwraca się do PUP po zasiłki i rejestruje się jako osoby bezrobotne i jaka jest skala tego zjawiska w chwili obecnej.
Starosta odpowiedział, że najwięcej jest małych przedsiębiorców korzystających
z pożyczek 5 tys. zł. Zgłoszone do PUP jest zwolnienie grupowe w jednej firmie
z Połczyna -  Zdroju, jest to ok. 47 osób. Starosta dodał, że przedsiębiorcy czekają na uruchomienie kolejnej tarczy antykryzysowej, od tego jaka będzie to pomoc, będzie uzależniona dalsza sytuacja pracowników tych przedsiębiorstw.
Radna Barbara Nowak zapytała o to, czy firma z Połczyna - Zdroju,  zwalniająca pracowników, pozostaje w pakiecie firm, czy ogłasza sytuacje dużo trudniejsze.
Starosta odpowiedział, że sytuacja firmy na pewno jest trudna, jeśli dokonuje zwolnienia grupowego, natomiast nie oznacza to likwidacji firmy. Zwolnionych zostało ok. 70 % załogi.
Radny Wiesław Partacz zapytał o budynek przy ul. Słonecznej w Połczynie - Zdroju.
Starosta odpowiedział, że na sprzedaż były wystawione trzy nieruchomości, dwie w Połczynie - Zdroju i jedna przy ul. Wojska Polskiego w Świdwinie. Nieruchomość w Świdwinie została sprzedana w bieżącym roku, natomiast
w marcu ubiegał termin negocjacji na nieruchomość przy ul. Słonecznej
w Połczynie - Zdroju. Nieruchomość także została sprzedana.
Radny zapytał czy wiadomo z jakim przeznaczeniem została zakupiona ta nieruchomość.
Starosta poinformował, że sprzedaż została zrealizowana w wyniku negocjacji.
Dopowiedział także, że trzeci z budynków, znajdujący się w Połczynie - Zdroju przy ul. Piwnej jest wynajmowany przez Nadleśnictwo.

Wysoka Rada przyjęła informację z pracy Zarządu.


4.    Sprawozdanie z realizacji działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie za 2019 r. Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej w Krzecku, Domu Pomocy Społecznej w Modrzewcu oraz Centrum Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Świdwinie oraz ocena aktualnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie Paweł Drzewiecki streścił sprawozdanie z działalności PCPR za 2019 rok oraz informację o działalności DPS - ów i CPOW.


Informacja stanowi załącznik do protokołu.


Następnie Dyrektor Paweł Drzewiecki przedstawił ocenę aktualnej sytuacji w w/w placówkach, związanej z pandemią koronawirusa.

                     Informacje z poszczególnych instytucji stanowią załączniki do protokołu.

Paweł Drzewiecki dokonał uzupełnienia informacji, dotyczącej sytuacji bieżącej w DPS w Modrzewcu. Dyrektor poinformował, że w dniu 29 kwietnia okazało się, że dwóch pracowników tej instytucji, miało kontakt z osobą zarażoną koronawirusem. W związku z tym, pracownicy ci znajdują się na kwarantannie, siedmiu innych jest objętych dozorem Sanepidu. Ciągłość pracy nie jest zagrożona. Osoby te mają zostać przebadane pod kątem zarażenia koronawirusem w najbliższych dniach. Z informacji od Dyrektora DPS Modrzewiec Krzysztofa Reicherta wynika, że wszyscy mieszkańcy czują się dobrze, nic się nie dzieje i wszyscy są zdrowi. Paweł Drzewiecki wyraził, nadzieję, że sytuacja się wyjaśni.
Na dzień 30 kwietnia, po rozmowie z Dyrektorem DPS Krzecko, wynika, że nieobecni w miesiącu kwietniu pracownicy, powrócili do pracy. Wszyscy są zdrowi, nic niepokojącego się nie dzieje, a ciągłość pracy jest zachowana. Paweł Drzewiecki poinformował także, że zgodnie z zaleceniem Wojewody, dotyczącym funkcjonowania domów pomocy społecznej w sytuacji pandemii, jest zakaz przyjmowania nowych pensjonariuszy. Natomiast każdy pensjonariusz, który trafi do szpitala, musi mieć po powrocie zagwarantowaną wewnętrzną kwarantannę.
Podsumowując, Paweł Drzewiecki podziękował pracownikom w/w instytucji pomocy społecznej, za pracę i zaangażowanie. Podkreślił, że w PCPR wprowadzony jest system pracy rotacyjnej i zdalnej, który się sprawdza. Wnioski są na bieżąco przyjmowane i załatwiane, a świadczenia są wypłacane o czasie.
Przewodniczący Rady przyłączył się do podziękowań dla pracowników Domów Pomocy Społecznej, Centrum Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych oraz PCPR.
Radna Barbara Nowak powiedziała, w nawiązaniu do sprawozdania PCPR i statystyk, mówiących o tym, iż piecza zastępcza świadczona
w większości przez rodziny, powoduje, że ustawa mająca wywołać pieczę zastępczą zawodową, pozarodzinną, nie do końca się realizuje. Sytuacja taka dotyczy nie tylko naszego Powiatu, a jest generalnie zasadą. Zmykanie miejsc
w placówkach dla najmłodszych dzieci, z punktu widzenia wymogów ustawowych, może być zbyt drastyczne. Radna podkreśliła, że stąd prośba do Wojewody, żeby właśnie teraz, w związku z trudną sytuacją epidemiczną i dużym zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci, rządzący chcieli to wziąć pod uwagę. Radna także przyłączyła się do podziękowań poprzedników, doceniając ogrom pracy wychowawców domu dziecka, w tym niezwykle trudnym czasie.
Radny Edward Wójcik przypomniał o trudnych sytuacjach w domach pomocy społecznej w Polsce, tam gdzie doszło do zakażeń koronawirusem. Wynikające z tego problemy i trudności w ich rozwiązaniu są tak ogromne, że kończą się zwykle bardzo rozszerzoną interwencją i zaangażowaniem wielu sił.  Radny zadał pytanie dotyczące ewentualnego zabezpieczenia i możliwości prowadzenia zorganizowanych i skoordynowanych działań, w sytuacji pojawienia się jakichkolwiek zakażeń na terenie jednej lub drugiej placówki. Radny uznał, że bardzo wiele się robi, ze strony dyrektorów w celu profilaktyki, zapytał czy w sytuacji kiedy jednak doszłoby do zakażenia, placówki są przygotowane na to, np. w zakresie wyposażenia w podstawowe zabezpieczenia dla pracowników zajmujących się osobami zakażonymi. Radny podkreślił, że być może odpowiedzi na to pytanie udzieli pani inspektor Halina Głowacka w swojej wypowiedzi, a jeśli nie, to poprosił o uwzględnienie przez nią tego pytania.
Dyrektor Paweł Drzewiecki odpowiedział, że z informacji uzyskanej od dyrektorów Domów Pomocy wynika, że w domach funkcjonują pełne zabezpieczenia, od początku pandemii jest izolacja od środowiska zewnętrznego, zabezpieczenie w maseczki, środki dezynfekcyjne i inne.

    Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionej informacji.

5. Ocena stanu sanitarno – epidemiologicznego na terenie Powiatu Świdwińskiego w roku 2019 oraz ocena aktualnej sytuacji związanej
z pandemią koronawirusa.
Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Świdwinie Halina Głowacka poinformowała na początku swojego wystąpienia, iż
w związku z faktem, że wszyscy radni otrzymali materiał dotyczący oceny stanu sanitarno – epidemiologicznego na terenie Powiatu Świdwińskiego w 2019 roku, skupi się na sytuacji związanej z dniem dzisiejszym. Podkreśliła także, iż na ewentualne pytania do przesłanego materiału, udzieli odpowiedzi. Pani Halina Głowacka powiedziała, że w momencie, kiedy pojawiły się pierwsze niepokojące informacje, o tym, co dzieje się w Chinach, nie czekając na specjalne wytyczne, wspólnie ze Starostą podjęto pewne decyzje jeszcze przed 31 marca. Dodała, że sytuacja się zmieniła i Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna znajduje się obecnie w administracji zespolonej, podlega bezpośrednio pod Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Obiekty, tj. dom dziecka, dps, szpital, zostały jej przekazane 15 marca. Mając świadomość epidemii, wcześniej zostały podjęte działania, aby chronić osoby najbardziej zagrożone. W przypadku koronawirusa są to przede wszystkim osoby w starszym wieku, a nosicielami i źródłem, mogącym stanowić zagrożenie, są osoby młode. Newralgiczne obiekty na terenie naszego Powiatu to dom dziecka, dwa domy pomocy społecznej i przede wszystkim szpital. Pani Dyrektor podkreśliła, że ceni sobie bardzo współpracę z każdym ośrodkiem, a przede wszystkim z władzami Powiatu, gdyż do spotkania doszło już w lutym i została podjęta wspólnie wypracowana decyzja, dotycząca wszelkich kroków pozwalających potencjalnie uchronić pensjonariuszy i dzieci z domu dziecka przed wszelkimi zachorowaniami, nie koniecznie związanymi z szerzeniem się epidemii, gdyż
w tamtym czasie, nie mówiono jeszcze o epidemii. Wszelkie wprowadzone procedury, niespowodowane specjalnymi wytycznymi, były może przedwczesne, ale spowodowały wyłączenie odwiedzin, ograniczenie liczby kontaktów, wprowadzenie wszelkich procedur związanych z zapewnieniem ochrony osobistej, zapewnienie środków dezynfekcji, przy dużym udziale pana Starosty. Dopracowano poszczególne procedury, ponieważ były one opracowane dla placówek medycznych, tam gdzie mamy do czynienia bezpośrednio
z możliwością zakażenia się chorobą wysoko zakaźną. Omawiana choroba wysoko zakaźna pojawiła się w ustawie dopiero później. Do chwili obecnej sytuacja jest dobra, w szpitalu udało się uniknąć przypadków, które spowodowałyby sytuację, jaka jest w powiatach sąsiednich. Należy dalej zachowywać reżim, stosować środki ochrony osobistej, dokonywać selekcji wstępnej pacjentów. Pani Halina Głowacka, stwierdziła, że problemy wynikają
z faktu, że ludzie często w wywiadach kłamią, łamią także wszelkie obowiązujące zakazy i nakazy. Podkreśliła, że sprawa wspomniana wcześniej przez Dyrektora Drzewieckiego, dotycząca Gminy Rąbino, ma pośredni kontakt z DPS
w Modrzewcu. W trakcie wywiadu z tymi 63 osobami, objętymi kwarantanną, ujawnione zostało, że nie przestrzegały wszystkich zakazów, nakazów
i ograniczeń, które obowiązywały. Jeśli chodzi o DPS w Modrzewcu, wspólnie ze Starostą, w porozumieniu z panią Dyrektor Dobrzycką, zostaną przeprowadzone badania w części, jeśli chodzi o personel dps-u, ponieważ jest to tzw. kontakt z kontaktu. Badania zostaną przeprowadzone w ramach profilaktycznych, pracownicy, mieszkańcy tej miejscowości, w której nastąpiło zachorowanie, będą mieli wykonane wymazy w dniu 2 maja, przy pomocy specjalnej karetki. Będzie to 16 pobrań, w tym od 5 osób personelu dps - u.
Na chwilę obecną nie ma najmniejszego powodu do zaniepokojenia, ponieważ osoby nie były w bezpośrednim kontakcie z osobą zarażoną, a samo zachorowanie nie dotyczy ani pensjonariusza tego obiektu, ani osób z tej miejscowości. Na skutek łamania obowiązujących w kraju przepisów, doszło do spotkań na terenie kościoła i opuszczania miejsc, których nie powinno się opuszczać. W celu zabezpieczenia DPS w Modrzewcu, takie badania zostaną wykonane. Wyposażenie obiektów w materiały i środki dezynfekcyjne, pozostaje w gestii dyrektorów. Podczas spotkania z dyrektorem DPS Krzecko, u Starosty, uściślone i dopełnione zostały wszystkie zagadnienia związane z prawidłowym wyposażeniem obiektów. Współpraca z Domem Dziecka została podjęta wcześnie, jeszcze przed zamknięciem szkół, ażeby w sposób znaczący ograniczyć kontakty z zewnątrz, ponieważ jest to przy zachowaniu odpowiedniego dystansu, sposób na uniknięcie zakażeń. Zamknięcie i poddanie kwarantannie tego typu obiektów, nastręcza bardzo dużo trudności zarówno, jeśli chodzi
o pensjonariuszy, ale i o personel. Pani Dyrektor podkreśliła, że niezwykle ważne jest przestrzeganie przez pracowników, zasad i odpowiednich procedur na terenie obiektów. Należy mieć na uwadze, że praca w tego typu szczególnych miejscach wymaga bezwzględnego stosowania wszelkich procedur. Przypadki osób, które zachorowały na naszym terenie, wynikają z nieprzestrzegania reżimu sanitarnego. Są to przypadki zawleczone z sąsiednich powiatów, poprzez nie stosowanie się do zakazów i nakazów, co wynika z wywiadów epidemiologicznych. Z tego właśnie wynikają sytuacje, że jedna osoba przebywa na oddziale zakaźnym, a kolejne 63 osoby, z małej miejscowości, muszą być objęte kwarantanną z uwagi, że stanowią potencjalne zagrożenie. Pani Dyrektor przypomniała, że na wyniki wymazów, pobierane przez inspekcję sanitarną, czeka się odpowiednio długo, ze względu na to, że są to bardzo dokładne testy genetyczne, wymagające odpowiedniej procedury. Tak zwane „szybkie testy” często dają wyniki fałszywie dodatnie lub ujemne. Inspekcja sanitarna musi trzymać się odpowiednich procedur. Ażeby wyniki były wiarygodne, musi minąć co najmniej 7 dni od kontaktu z osobą stanowiącą potencjalne zagrożenie. Obecnie czas ten przesuwa się nawet do 10 - 11 dnia, ponieważ wcześniejsze pobranie wymazu, także niesie ze sobą ryzyko fałszywych wyników. Pani Halina Głowacka podkreśliła, że od początku ogłoszenia stanu epidemii, 1111 osób zostało objętych kwarantanną na terenie naszego powiatu. W tej grupie jest dużo osób, które wjeżdżały do kraju. Na chwilę obecną od początku roku, było 10 osób, które zachorowały na covid19, na dzień 30 kwietnia liczba osób zakażonych wynosi 7. Natomiast 3 przypadki to tzw. ozdrowieńcy, czyli osoby wyleczone, które na chwilę obecną nie stanowią zagrożenia dla zdrowia publicznego na terenie powiatu. Kolejne 3 osoby przebywają w izolatorium. Na terenie Arki, decyzją Wojewody, przy współpracy z władzami samorządowymi Kołobrzegu, powołane zostało izolatorium, stanowiące doskonałe miejsce do przebywania osób, które są po pobycie w szpitalu zakaźnym, w Koszalinie lub jednoimiennym szpitalu w Szczecinie na ul. Arkońskiej .Zostają tam zawiezione transportem dedykowanym. Osoby mają zapewnioną fachową opiekę medyczną
i pielęgniarską. Mogą tam przebywać osoby, wypisane z oddziału zakaźnego, których stan zdrowia i parametry są stabilne, a jednocześnie powinny być one odizolowane. Pozostają w izolatorium do momentu poboru pierwszego materiału w kierunku oznaczenia covid19. W sytuacji, kiedy w 7 - 8 dni od momentu wypisania ze szpitala pierwszy wynik będzie ujemny, to w ciągu 24 godzin jest pobierany następny materiał, jeśli w ciągu 48 godzin są ujemne dwa wyniki, po kolejnych 7 dniach pacjent jest uznawany za ozdrowieńca. Na co dzień trwa współpraca z oddziałem zakaźnym w Szczecinie. Pani Dyrektor zaapelowała, ażeby nie bać się, w razie konieczności, iść do izolatorium, ponieważ jest to najlepsze miejsce, w jakim można spędzić czas dochodząc do zdrowia, nie wracając do swoich mieszkań i nie narażając innych osób. Podczas przebywania w izolatorium, jest szybka możliwość kontaktu z lekarzem oddziału zakaźnego. Jest to najlepsze rozwiązanie nastręczające najmniej problemów, także z odpadami zakaźnymi. Pani Dyrektor podkreśliła, ażeby nie mylić kwarantanny nakładanej na mocy prawa po przekroczeniu granicy, z decyzjami kwarantanny, które nakłada powiatowy inspektor sanitarny na terenie Rzeczypospolitej. Każda taka decyzja od 31 marca, wiąże się tylko i wyłącznie
z decyzją wynikającą z potencjalnego zagrożenia kontaktu lub bezpośredniego narażenia na kontakt z osobą, u której potwierdzono zakażenie przypadkiem covid19. Przykładem może być pacjentka, która 2 razy w tygodniu jeździ na dializy w Kołobrzegu, przy zachowaniu wszelkiej staranności w momencie transportu, istnieje minimalna możliwość przeniesienia zagrożenia, osoba taka powinna być więc izolowana, co nie ma nic wspólnego z przebywaniem
w izolatorium. Osoba taka jest izolowana i obserwowana, pod kątem jakichkolwiek objawów wskazujących na zakażenie. Podobnie jest w przypadku przyjmowania pacjentów na teren naszego szpitala, gdzie odbywa się wstępna segregacja, mierzona jest temperatura, personel jest w odzieży ochronnej. Halina Głowacka poinformowała, że do obecnej chwili osób objętych kwarantanną, na mocy decyzji powiatowego inspektora sanitarnego, było 375. Na dzień 30 kwietnia kwarantanną objętych było 175 osób, natomiast nadzorem epidemiologicznym 80 osób. Nadzór epidemiologiczny obejmuje osoby tzw.
„w kontakcie z kontaktu”. Do tej pory udawało się uzyskać dobry wynik u osób będących w kwarantannie, w większości przypadków domownicy uniknęli zakażenia. Do tej pory wszystkie wyniki pobierane od osób będących pod nadzorem epidemiologicznym, były ujemne. Pani Dyrektor powiedziała, że stacja pracuje 24 godziny na dobę, telefon alarmowy działa, na stronie internetowej są udostępnione wszelki potrzebne informacje, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które są na bieżąco aktualizowane. Na dzień dzisiejszy nie obowiązują żadne dodatkowe zwolnienia w kwestii osób przekraczających granice. W ustawie są ściśle określone grupy zawodowe, zwolnione z obowiązku kwarantanny i żadne naciski, kłamstwa ani skargi na Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdwinie, nie zmienią sytuacji. Nie ma możliwości skrócenia kwarantanny osobom przekraczającym granicę, gdyż jest to niezgodne z prawem. Pani Dyrektor zaapelowała do wszystkich osób, które mają nałożoną kwarantannę, ażeby stosowały się do przepisów. Na chwilę obecną, zostały złożone 3 wnioski o ukaranie, w związku z nieprzestrzeganiem kwarantanny. Sytuacja dotyczy tylko osób przekraczających granicę, nie zanotowano problemów z przestrzeganiem kwarantanny u osób, które otrzymały decyzję powiatowego inspektora sanitarnego.
Radny Sebastian Basiejko podziękował pani Dyrektor za rzeczową informację, której wcześniej brakowało. Podkreślił, iż dlatego Klub Radnych wnioskował o przeprowadzenie sesji. Radny odniósł się także do sprawy planowanego, od 6 maja, powrotu dzieci do przedszkoli, zerówek i żłobków. Wytyczne zamieszczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak też wytyczne które przyszły do samorządów, mówią o tym, iż od decyzji organu prowadzącego zależy czy placówki te zostaną otwarte na przyjęcie dzieci. Radny zapytał czy Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Świdwinie, będzie przygotowywała wytyczne dla tych organów, ażeby zadbać o bezpieczeństwo dzieci i żeby uspokoić w tej kwestii rodziców.
Halina Głowacka podkreśliła, iż należy przede wszystkim kierować się zdrowym rozsądkiem. Trudno jest sobie wyobrazić dwulatka, który będzie zachowywał dystans. Zarówno w żłobkach jak i przedszkolach mogą znajdować się dzieci skąpo objawowe, bądź będą nosicielami, które nie będą stanowiły zagrożenia dla siebie. Należałoby bardzo mocno przeanalizować kwestie dotyczące grup, częstotliwości spotkań osób zatrudnionych przy pomocy. Są to kwestie, które należy rozpatrywać indywidualnie. Pani Dyrektor podkreśliła, że na pewno nie udzieli konkretnej odpowiedzi na tak lub na nie, w kwestii bezpieczeństwa. Wytyczne w kwestii inspekcji sanitarnej, mówią o zachowaniu dystansu, przyjmowaniu tylko i wyłącznie zdrowych dzieci, natomiast należy rozpoznać sytuację rodziny. Dziecko uczęszczające do placówki może stanowić zagrożenie dla dziadków, ponieważ może być nosicielem wirusa. Nie wiadomo, jaka będzie liczba dzieci w grupach, ponieważ mówi się o jej ograniczeniu. Należałoby wszystko indywidualnie opracowywać, dla konkretnego przypadku. Halina Głowacka podkreśliła raz jeszcze, że wszystko, czym musimy się kierować
w takiej sytuacji to zdrowy rozsądek. W przypadku potrzeby jakiejkolwiek opinii dotyczącej uruchomienia konkretnego przedszkola czy żłobka, należy najpierw przeanalizować i opracować dla każdego z tych obiektów zdroworozsądkowe rozwiązania, które będą gwarantowały bezpieczeństwo wszystkich osób tam przebywających. Pani Dyrektor zapytała radnego czy zamierzają otwierać placówki na terenie swojej gminy.
Sebastian Basiejko doprecyzował, że są różne organy prowadzące placówki. Na terenie Gminy Świdwin, w przypadku przedszkoli i żłobków, organem prowadzącym jest Towarzystwo Przyjaciół Dzieci natomiast, jeśli chodzi
o oddziały przedszkolne przy szkołach, organem prowadzącym jest Gmina Świdwin. Radny zapytał czy w przypadku, gotowości organu do otwarcia przedszkola, powiatowa stacja sanitarno – epidemiologiczna będzie sprawdzała tę gotowość, czy jest to odpowiedzialność poszczególnych organów.
Halina Głowacka odpowiedziała, że ze słów Premiera wynika, iż jest to decyzja
i odpowiedzialność organu prowadzącego. Dotyczy to także innych rodzajów działalności np. indywidualnych podmiotów świadczących opiekę zdrowotną. Cała odpowiedzialność za zabezpieczenie w odpowiednie środki spoczywa na osobie, która uruchamia daną działalność, po konsultacji z inspekcją sanitarną, przeprowadzoną przez nią w terenie.
Sebastian Basiejko podkreślił, że z jego wiedzy wynika, że wszystkie organy na terenie powiatu, chodzi tu o miasta i gminy, rozpatrują możliwość otwarcia zerówek, trwają rozmowy z dyrektorami placówek.
Halina Głowacka podkreśliła, że cała odpowiedzialność spoczywa na organach uruchamiających dane placówki, które dają gwarancję bezpieczeństwa przebywających tam, zarówno osób dorosłych, jak i dzieci. Rola inspekcji sanitarnej będzie tylko i wyłącznie doradcza, ewentualnie może polegać na wskazywaniu lub akceptowaniu rozwiązań, zaproponowanych przez konkretne placówki, a także doprecyzowaniu zagadnień z jakimi pojawią się problemy. Sebastian Basiejko stwierdził, że decyzje w przypadku Gminy Wiejskiej Świdwin jeszcze nie zapadły, robione jest rozeznanie wśród rodziców. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci prowadzi przedszkola w całym powiecie świdwińskim,
w lokalach gminnych, również istnieją tu obawy w kwestii otwarcia placówek. Radny podkreślił, że zostało zadane także pytanie do Ministerstwa o możliwość przyjęcia pod opiekę dzieci w innych miejscach niż szkoły.  
Halina Głowacka stwierdziła, że nie może wchodzić w kompetencje organów prowadzących placówki, może jedynie występować, jako organ doradczy. Trzeba mieć świadomość, że nikt nie zmieni przepisów dotyczących wyposażenia
w odpowiednie sprzęty, zabezpieczenia sal, żeby się nie okazało, że lekcje będą uruchamiane np. w sali gimnastycznej, tylko ze względu na dużą powierzchnię. Placówki działające na terenie powiatu, spełniają wymogi sanitarne, budowlane, dotyczące odpowiedniego wyposażenia. Wprowadzenie stanu epidemii nie spowodowało, że placówki, które do tej pory spełniały te wymogi, przestały je spełniać. Powinny być zachowane wszelkie obowiązujące wymogi, także w kwestii odpowiedniego personelu. Pani Dyrektor podkreśliła, że nie wyobraża sobie przenoszenia dzieci z dobrej szkoły lub przedszkola do innych placówek. Oprócz kwestii bezpieczeństwa pod kątem przenoszenia choroby zakaźnej, ważne jest też ogólne bezpieczeństwo dzieci, przy zachowaniu dotychczas obowiązujących standardów.
Sebastian Basiejko stwierdził, że został źle zrozumiany. Chodziło mu o sytuację, w której na terenie danej gminy są np. 3 szkoły, to czy dziecko z jednej szkoły może uczęszczać do drugiej szkoły.
Przewodniczący Rady podkreślił, że jego zdaniem wyjaśnienia pani inspektor są wystarczające. Odpowiedzialność za poszczególne placówki bierze organ prowadzący i to on ustala zasady działania. Zdaniem Przewodniczącego temat jest jasny i nie należy go dalej rozpatrywać.
Sebastian Basiejko stwierdził, że temat wcale nie jest ani jasny ani prosty.
Halina Głowacka podkreśliła, że pewne wątpliwości przedstawione przez radnego, nie są właściwe do rozpatrywania przez inspekcję sanitarną i powinny być skierowane do kuratora.
Sebastian Basiejko powiedział, że jest to w tej chwili zrozumiałe.
Przewodniczący Rady podziękował pani Inspektor i całemu zespołowi, za dotychczasową wytężoną pracę, zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa na terenie naszego powiatu, w zakresie zagrożenia koronawirusem.
Barbara Nowak stwierdziła, że słuchając zapowiadanych zmian w zakresie rozluźnienia obostrzeń w kwestii przedszkoli i żłobków, odniosła wrażanie, że osoby wprowadzające, sugerują wręcz, żeby samorządowcy i inne podmioty podejmujące decyzje, analizowały sytuację pod kątem informacji,  którzy rodzice faktycznie muszą pójść do pracy, które dzieci zostaną bez opieki. Radna podkreśliła, że wcale nie jest powiedziane, że wszystkie dzieci mają powrócić do placówek. Przy takim rozluźnieniu reżimów pandemicznych, ten element był przez pomysłodawców wskazywany.
Halina Głowacka powiedziała, że obawia się tego co będzie się działo za
2 tygodnie. Podkreśliła, że łatwiej jej będzie rozmawiać za 3 tygodnie, gdy się okaże jak nasze społeczeństwo zachowuje dystans, gdyż są co do tego duże obawy. Ludzie zaczynają lekceważyć zalecenia dotyczące dystansu i zakazu gromadzenia się. Podsumowując, pani dyrektor zachęciła wszystkich do zachowania dystansu i kierowania się własnym rozumem, bo tylko dzięki współpracy i wzajemnemu zrozumieniu, będziemy mogli długo cieszyć się zdrowiem. Podziękowała także wszystkim za wsparcie, w szczególności swoim pracownikom, na których zawsze, w dzień i w nocy, może polegać, pomimo iż jest to tylko 8 osób. Podkreśliła też doskonałą współpracę z wójtami na terenie powiatu. Dodała na zakończenie, że nie należy martwić się o testy, gdyż wszystko idzie w dobrym kierunku.

Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionej informacji.
Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z informacją uzyskaną od Prezes Spółki Przyjazny Szpital w Połczynie - Zdroju, nie możliwe jest w tej chwili włączenie się jej do obrad sesji, z powodu rozmowy z Wojewodą Zachodniopomorskim. Punkt ten został przesunięty.

6. Ocena zagrożenia koronawirusem w Powiecie według Zarządzania Kryzysowego.

Informację dotyczącą działań Starostwa Powiatowego w Świdwinie, związanych z wystąpieniem stanu epidemii wywołanego zakażeniami wirusem SARSCoV-2 przedstawił Wicestarosta Zdzisław Pawelec.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.


Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.


Przewodniczący Rady poinformował, iż Prezes Spółki Przyjazny Szpital, nie ukończyła jeszcze rozmowy z Wojewodą, w związku z tym, Wysoka Rada przejdzie do podejmowania uchwał i w odpowiednim momencie powróci do punktu dotyczącego szpitala.


8. Podjęcie uchwał:

Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił uchwałę w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Świdwiński na rok 2020.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.


Uchwała Nr XVI/78 /20 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r.
w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Świdwiński na rok 2020
Uchwała podjęta 17 głosami za uchwałą
(głosowało 17 radnych)

Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił uchwałę w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na wykonanie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Radny Sebastian Basiejko zapytał, w odniesieniu do wszystkich uchwał dotyczących zabytków, czy były jeszcze inne wnioski rozpatrywane, czy są to jedyne wnioski, które były zgłoszone i zostały pozytywnie rozpatrzone.
Starosta Mirosław Majka odpowiedział, że do 30 września roku poprzedzającego dofinansowanie, powinny być złożone wnioski. Wszystkie trzy wnioski, spełniające wymogi formalne, zostały pozytywnie rozpatrzone.

Radni nie zgłosili więcej uwag do przedstawionej uchwały.

Uchwała Nr XVI/79/20 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r.
w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na wykonanie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków”
Uchwała podjęta 17 głosami za uchwałą
(głosowało 17 radnych)
    
Przewodniczący Rady poinformował, iż do przystąpienia do obrad, jest już gotowa Prezes Spółki Przyjazny Szpital w Połczynie - Zdroju, w tym momencie Wysoka Rada przechodzi do zaplanowanego 6 punktu obrad.

6. Informacja Prezes Spółki Przyjazny Szpital w Połczynie - Zdroju
w związku z zagrożeniem spowodowanym przez koronawirusa.
Prezes Spółki Przyjazny Szpital w Połczynie - Zdroju Violetta Smolarska, przeprosiła za zakłócenie obrad sesji, wyjaśniając, iż cztery razy w ciągu doby musi zdawać relację Urzędowi Wojewódzkiemu, na temat stanu ogólnego,
w jakim znajduje się szpital w Połczynie – Zdroju. Pani Prezes przedstawiła pokrótce informacje dotyczące działania szpitala, w sytuacji panującej pandemii covid19. Powiedziała, że w związku z zagrożeniem pojawienia się koronawirusa na terenie woj. zachodniopomorskiego, podjęto działania mające na celu udzielanie skutecznej pomocy medycznej. Pierwszym krokiem było powołanie zespołu doraźnego ds. przeciwdziałania sytuacjom zagrożenia koronawirusem. W skład zespołu wchodzi prezes szpitala, pielęgniarka epidemiologiczna oraz pracownik laboratorium. Zadaniem zespołu jest monitorowanie sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, opracowanie oraz wdrażanie procedur, schematów, standardów, na podstawie odpowiednich wytycznych otrzymanych od Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej, Wojewody Zachodniopomorskiego oraz Ministra Zdrowia. Zalecenia dotyczą głównie zasad podstępowania z pacjentem bezobjawowym, jak i objawowym.
W przypadku podejrzenia zachorowania na covid19, zgodnie z wytycznymi, zostały wyznaczone sale obserwacyjne, drogi komunikacyjne dla personelu, stosuje się pomiar temperatury personelu przed wejściem na teren szpitala. Personel został przeszkolony w zakresie stosowania środków ochrony osobistej, postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta podejrzanego o zachorowanie na covid19 oraz został poinstruowany na temat przestrzegania podstawowych zasad higieny, dezynfekcji sprzętu po każdym użyciu, mycia i dezynfekcji rąk
i pomieszczeń wyłączonych z funkcjonowania na czas dezynfekcji. Pacjent
 i personel mający kontakt z pacjentem podejrzanym o zachorowanie na covid19, każdy z personelu mający objawy chorobowe mogące wskazywać na możliwość zakażenia, lub mający wątpliwości, co do swojego stanu zdrowia, ma wykonywane testy pod kątem covid19. Poprzez takie działania zapewnione jest bezpieczeństwo pracy całemu podmiotowi. Prezes podkreśliła, iż pewnym problemem jest laboratorium, które znajduje się aż w Szczecinie, a czas oczekiwania na wynik testu wynosi nawet do 72 godzin. Sytuacja taka przyczynia się do wyłączenia z użytkowania oddziału, poszczególnych komórek, bądź też personelu szpitala, do czasu otrzymania wyniku. Przed szpitalem został rozstawiony namiot, w ramach zaleceń Wojewody, dla zminimalizowania ryzyka zakażeń wirusem w szpitalu. Jest to miejsce gdzie odbywa się segregacja pacjentów, poprzez pomiar temperatury ciała oraz szczegółowy wywiad. Możliwe jest odseparowanie osób podejrzanych o zakażenie koronawirusem lub już chorych na covid19. Zgodnie z poleceniem Wojewody zostały wyznaczone trzy strefy: zielona, czerwona i pomarańczowa. Dzięki zastosowanemu algorytmowi, zachowane jest bezpieczeństwo zarówno dla personelu jak
 i pacjentów. Na czas epidemii w Polsce Ministerstwo Zdrowia przekształciło 21 szpitali w jednoimienne zakaźne, aby mogły zajmować się one tylko pacjentami zakażonymi. Jednakże dnia 8 kwietnia, do dyrektorów szpitali trafiło zalecenie konsultanta krajowego ds. chorób zakaźnych, aby w każdej placówce zostały wydzielone miejsca dla pacjentów z podejrzeniem lub zachorowaniem na covid19. Każdy szpital ma obowiązek leczenia pacjenta z koronawirusem.
W ocenie zespołu, szpital jest odpowiednio przygotowany, zarówno personalnie jak też sprzętowo. Violetta Smolarska podkreśliła, że w celu zwiększenia bezpieczeństwa zarówno mieszkańców, jak też pracowników, wprowadzone zostały ograniczenia w zabiegach planowych oraz świadczeniach ambulatoryjnych, stosowane są teleporady, wprowadzono zakaz odwiedzin.
W poczekalniach, pacjenci czekający na poradę ambulatoryjną, zachowują odległość 2 metrów. Pracownicy administracyjni szpitala wykonują, w miarę możliwości, pracę zdalną. Pani Prezes podkreśliła, że walka z koronawirusem pochłania ogromne ilości środków ochrony osobistej i sprzętu jednorazowego użytku oraz środków dezynfekcyjnych. W związku z powyższym, nawiązana została współpraca z Agencją Rezerw Materiałowych. Szpital otrzymuje również wsparcie innych instytucji, jak taż ludzi dobrej woli. Podsumowując swoją wypowiedź, pani Prezes stwierdziła, że jest bardzo dumna ze szpitala, w którym w/w procedury zadziałały, jednakże brana jest pod uwagę możliwość zarażenia się wirusem. Pani Violetta podkreśliła, że szpital w Połczynie - Zdroju, nadal będzie z wielkim zaangażowaniem i determinacją wypełniać swoje obowiązki.
Radna Barbara Nowak zapytała o ilość przestrzeni, jakie powinny być wydzielone dla ewentualnych potrzeb pacjentów zakażonych lub podejrzanych
o zakażenie, w szpitalu, który nie jest jednoimiennym.
Violetta Smolarska odpowiedziała, że do tej pory szpital miał 6 pacjentów izolowanych, zostały zrobione testy zarówno dla pacjentów, jak też pracowników mających z nimi styczność. Do chwili obecnej wykonano ok. 30 testów dla pracowników szpitala, wszystkie okazały się negatywne. Pani Prezes dodała, że dzięki skrupulatnemu stosowaniu procedur i dobremu zabezpieczeniu w fartuchy, maski i przyłbice, udało się uniknąć zakażenia, pomimo dwóch przypadków dodatnich w ambulatorium, w opiece nocnej i świątecznej.
Radny Sebastian Basiejko zapytał ilu pacjentów obecnie przebywa
w szpitalu.
Violetta Smolarska odpowiedziała, że w szpitalu obecnie jest ok. 20 pacjentów.
Sebastian Basiejko podkreślił, że jest to mniej niż 50 %.
Przewodniczący Rady podziękował pani Prezes za wystąpienie, całemu personelowi szpitala podziękował za dotychczasową pracę i złożył życzenia dalszej owocnej i bezpiecznej pracy.

Przewodniczący Rady po zakończeniu wystąpienia Violetty Smolarskiej, powrócił do bloku uchwał.

    
Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił uchwałę w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.


Uchwała Nr XVI/80/20 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r.
w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

Uchwała podjęta 17 głosami za uchwałą
(głosowało 17 radnych)


Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił uchwałę w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.


Uchwała Nr XVI/81/20 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r.
w sprawie udzielenia dotacji w 2020 r. na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

Uchwała podjęta 17 głosami za uchwałą
(głosowało 17 radnych)

    Radny Wiesław Partacz wniósł uwagę, iż nie wie jak głosował radny Jerzy Anielski, ponieważ nie odczytuje on swojego nazwiska podczas głosowania.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że we wszystkich dotychczasowych uchwałach głosował za uchwałą.

Przewodniczący Rady Jerzy Anielski przedstawił uchwałę w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizacje zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2020 roku.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej uchwały.


Uchwała Nr XVI/82/20 Rady Powiatu Świdwińskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r.
w sprawie przeznaczenia środków finansowych przekazanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2020 roku

Uchwała podjęta 17 głosami za uchwałą
(głosowało 17 radnych)


6. Oświadczenia radnych.


    Radny Wiesław Partacz wniósł uwagę, że według jego oceny radny Jerzy Anielski nie głosował podczas czterech pierwszych uchwał, ponieważ nie odczytywał swojego nazwiska i nie określił swojego stanowiska.
Przewodniczący Rady odpowiedział, iż jest to uwaga radnego Wiesława Partacza, a według jego własnej oceny głosowali wszyscy radni, ponieważ przewodniczący, nie wyczytując siebie, głosował zaznaczając swój głos na odpowiednich listach głosowania nad uchwałami, natomiast radny Jan Bronowicki głosował telefonicznie. Przewodniczący podkreślił, iż nie będzie polemizował w tej kwestii, gdyż wie, że głosował podczas wszystkich uchwał.
    Radny Sebastian Basiejko zadał pytanie do Starosty lub Wicestarosty
w kwestii jeziora w miejscowości Klępczewo. Interesowała go kwestia czy osoba, która dzierżawi ten teren opłaca czynsz dzierżawny oraz czy jest nadzór ze strony Starostwa, nad odpowiednim dzierżawieniem tego terenu.  Pojawiają się głosy mieszkańców Klępczewa, że osoba dzierżawiąca jezioro eksploatuje je w sposób niewłaściwy. Radny poprosił o odpowiedź na piśmie.
Radna Mariola Świątkowska - Kruk zwróciła się do Starosty, nie tylko jako radna, ale także jako rodzic i przedstawicielka rodziców, zaniepokojona decyzjami podjętymi przez organ prowadzący szkoły, wobec uczniów
i nauczycieli Zespołu Szkół w Połczynie - Zdroju. Pani Świątkowska - Kruk powiedziała, że dotarły do niej informacje, iż decyzją organu prowadzącego szkołę, zmniejszono nauczycielom a tym samym uczniom, liczbę godzin lekcyjnych realizowanych w trakcie roku szkolnego, w ramach zdalnego nauczania. Radna podkreśliła, że młodzież ma prawo do realizacji podstawy programowej, odebranie nauczycielom tych godzin uniemożliwia tym samym realizację podstawy programowej. Będzie to trudne do nadrobienia. Odebranie choćby jednej godziny tygodniowo z przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, czy też egzaminem zawodowym, jest dużym problemem, biorąc pod uwagę, że już samo nauczanie zdalne powoduje trudności. Zmniejszenie liczby godzin w ramowych planach nauczania, odbiera młodzieży prawo do realizacji podstawy programowej. Radna podkreśliła, że z jej wiedzy wynika, iż takich praktyk nie ma w żadnej szkole w sąsiednim powiecie. Dlatego młodzież ma nierówny i ograniczony dostęp do edukacji. Kolejną sprawą jest realizacja przez nauczycieli, w klasach maturalnych, uśrednionych pensum, zatem do 12 marca, nauczyciele pracowali w odpowiednio wyższym wymiarze godzin. Radna zapytała jak będą uregulowane te płatności, jak nauczyciele będą mieli zapłacone za wypracowane już godziny. Zapytała również jak oddać dzieciom te zabrane godziny, ponieważ zabranie nauczycielom godzin ponadwymiarowych, zmusiło ich do podjęcia decyzji, którym klasom zmniejszyć liczbę godzin
z danego przedmiotu. Zabierając godziny ponadwymiarowe nauczycielom zapomniano przede wszystkim o dobru ucznia oraz o jego prawach. Mariola Świątkowska - Kruk zapytała, jakie są powody takiej organizacji pracy, czy jest podstawa prawna na mocy której, zmniejszono nauczycielom liczbę godzin ponadwymiarowych, czy dokonano aneksu do arkusza organizacyjnego i co
z dobrem ucznia, które powinno być kluczowe. Radna poprosiła o udzielenie odpowiedzi od razu podczas trwania sesji, jak też w formie pisemnej, ażeby mogła przekazać ją zainteresowanym rodzicom oraz nauczycielom.
Wicestarosta Zdzisław Pawelec nawiązując do oświadczenia Sebastiana Basiejki, odpowiedział, że pojawiły się już takie informacje z Klępczewa, zostało sprawdzone, że dzierżawca płacił należny czynsz za ubiegły rok, na ten rok opłata jest naliczana i będzie we wrześniu. Wicestarosta podkreślił, że sprawy związane z ewentualnymi nielegalnymi połowami powinny być zgłaszane do straży rybackiej, bo tylko oni mają możliwość kontroli. Powiat nadzoruje,
w imieniu Wojewody, tylko zakres oraz pobieranie czynszu.
Radny Sebastian Basiejko stwierdził, że nie satysfakcjonuje go ta odpowiedź
i poprosił aby była ona udzielona na piśmie, gdyż chciałby ją przedstawić zaniepokojonym mieszkańcom wsi Klępczewo. Interesuje go szczególnie czy dzierżawa realizowana jest zgodnie z umową, a jeżeli odbywa się to niezgodnie
z prawem, to kogo należy o tym poinformować.
Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedź będzie udzielona na piśmie.
    Starosta Mirosław Majka, w odpowiedzi na  oświadczenie radnej Marioli Świątkowskiej – Kruk, powiedział, że podniosła ona tę samą kwestię, co prezes ogniska ZNP przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Połczynie - Zdroju, pani Joanna Tokarska. Starosta podkreślił, iż nie wie skąd się biorą takie wiadomości, że coś zostało zabrane, zwłaszcza uczniom, i że organ nadzorczy podejmował działania, ażeby niepokoili się uczniowie i rodzice. Starosta podkreślił, że jest wniosek nauczycieli dotyczący godzin nadwymiarowych oraz tzw. uśrednionego pensum, w związku ze zwiększeniem pensum w ciągu roku dla maturzystów, którzy już kończą naukę i zostają dwa miesiące do rozliczenia. Starosta poinformował, iż na ostatnim Zarządzie Powiatu, na wniosek naczelnika Romana Kozubka, rozpatrywana była ta sprawa i uśrednione pensum zostanie zapłacone we wszystkich szkołach, tak jak to się należy. Natomiast w odpowiedzi na pytanie o podstawę prawną podjętych działań, Starosta wskazał, iż jest to Prawo Oświatowe, mówiące o tym, że organizacją szkoły zawiaduje dyrektor danej szkoły. Druga podstawa to  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r.
w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, która w § 1 mówi, że dyrektor jednostki systemu oświatowego odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz, że musi w tym uwzględnić potrzeby edukacyjne możliwości psychofizyczne uczniów. Natomiast § 7 mówi o tym, że dyrektor jednostki systemu oświaty ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Starosta stwierdził, że w przytoczonych paragrafach nie ma informacji o tym, ażeby to organ prowadzący podejmował takie działania.
Radna Mariola Świątkowska – Kruk powiedziała, że zadała takie pytanie
w związku z docierającymi do niej sygnałami i pytaniami nauczycieli, pracujących w Zespole Szkół w Połczynie. Radna poprosiła o odpowiedź na piśmie.
Starosta podkreślił, że dyrektor szkoły na bieżąco informuje o wszystkim nauczycieli i poprosił o niemieszanie do tego dzieci i rodziców oraz stwierdzanie, że cokolwiek jest im zabierane.
Mariola Świątkowska – Kruk stwierdziła, że rozumie, iż dzieci będą realizowały podstawę programową i w związku z tym nie ma obaw.
Starosta stwierdził, że gdyby dzieci nie zrealizowały podstawy programowej, to byłyby prawdopodobnie niesklasyfikowane.
Mariola Świątkowska – Kruk dopowiedziała, że podstawa programowa obowiązuje na cały cykl kształcenia, dlatego klasyfikacja to jest druga rzecz.
Przewodniczący Rady powiedział, że myśli, iż młodzież będzie miała zrealizowaną podstawę programową. Zapytał czy radna życzy sobie kopię pisma w w/w sprawie, które zostało już wysłane.
Mariola Świątkowska – Kruk odpowiedziała, że chce kopię tego pisma, ażeby mieć argumenty w rozmowie z rodzicami i nauczycielami.
    Radny Jacek Firmanty zapytał jakie są szanse na rozpoczęcie budowy drogi Sławoborze – Powalice w tym roku, jeżeli tak to jaki to będzie odcinek. Radny zapytał również o remont drogi wojewódzkiej łączącej Świdwin
z Połczynem - Zdrój, co byłoby robione i kiedy.
Starosta odpowiedział, że w odniesieniu do drogi nr 152 Świdwin – Połczyn – Zdrój, jest w realizacji projekt, który ok.  miesiąc temu był przedstawiony do opinii Zarządu Powiatu i został zaopiniowany pozytywnie. Droga będzie realizowana od osiedla wojskowego, do zjazdu do skrzyżowania na Białogard, przed Połczynem. Planowane są m.in. dwa ronda, jedno w Redle i drugie przy w/w skrzyżowaniu. Droga zgodnie z nowymi standardami, ma być siedmiometrowa. Starosta podkreślił, iż nie wiadomo kiedy będzie to realizowane, wiadomo natomiast, że zarówno Marszałkowie, jak i Zarząd Dróg Wojewódzkich, są w to bardzo zaangażowani. Starosta dodał, że w ubiegłym roku odbyła się w starostwie, wyjazdowa komisja infrastruktury Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Zebrani akceptowali konieczność jak najszybszego remontu tej drogi, a także zrobienie przejścia przez wieś Słonowice. W realizacji jest też koncepcja, projekt drogi ze Świdwina na Płoty, natomiast nie ma co do tego szczegółów. W nawiązaniu do drogi Sławoborze – Powalice, około 12 km, koszt prawie 28 mln zł. Na ten rok planowane było dojście prawie do Mysłowic, ale w związku z 50 % dofinansowaniem
i zmniejszeniem kwoty o 2mln 300 tys. planowane jest wyjście z miejscowości Sławoborze. Tam jest duża przebudowa kanalizacji deszczowej, położone okrawężnikowanie i ok. 100 – 200 metrów asfaltu. Starosta przewiduje, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w czerwcu i jeśli uda się podpisać umowę
w ciągu dwóch tygodni, planowane jest oddanie w tym samym miesiącu placu budowy. Wiedza jak daleko posuną się roboty, będzie w wyniku poznania nowego harmonogramu finansowo – rzeczowego, otrzymanego od projektanta. Planowane jest rozstrzygnięcie w tym roku, z jednym wykonawcą realizację inwestycji na 5 lat i to on zadecyduje czy wykona w tym roku kilometr czy dwa,
a rozliczane będzie zgodnie z harmonogramem przez 5 lat.
    Radna Mariola Świątkowska – Kruk zapytała o przebudowę przepustu na drodze Połczyn – Świdwin, w Rzęsnej.
Starosta odpowiedział, że w miejscowości Rzęsna są dwa przepusty pozarywane, droga jest wzdłuż i poprzecznie połamana, jest niebezpiecznie. Projekt był zrobiony ok. 2 – 3 lata temu, koszt niecałe 2,5 mln zł., za ok. 1 km drogi. Powiaty mogą ubiegać się o dofinansowanie z rezerwy Ministra, do 50 %. Jest to bardzo prosty wniosek, składany w okresie koniec stycznia, początek lutego danego roku, rozstrzygnięcia następują na przełomie kwietnia i maja, a ich realizacja jest możliwa wówczas na przebudowę inżynierii drogowej. Starosta podkreślił, że jesienią będzie wiadomo czy Powiat będzie na to stać, także jeśli Burmistrz podtrzyma deklarację wsparcia.
 
    
7. Zakończenie obrad sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został wyczerpany i o godz. 16.00 zamknął obrady XVI sesji Rady Powiatu Świdwińskiego.


Na tym protokół zakończono.





   Protokołowała                                  Przewodniczący Rady

 Krystyna Lisowska                                   Jerzy Anielski